Morgongåva till blivande frun?
Undrar om någon har tips på en rolig morgongåva till w2b. Alla tips är välkomna. Har lite dålig fantasi själv.
Undrar om någon har tips på en rolig morgongåva till w2b. Alla tips är välkomna. Har lite dålig fantasi själv.
J_J:
Tatuering är nog inget hon vill ha men kanske en weekend i Paris. Men jag tycker att det är jätte svårt att ge en morgongåva med en tanke bakom det hela. En äventyrs dag kan också kanske vara nått.
Jag ska själv åka på Spa till Tallin anart. Det var faktiskt inte särskilt dyrt heller. 2570 kr, i det ingår flyg tur o retur, två övernattningar på hotell Viimsi, 2 frukost, 2 middag, 4 behandlingar. Jag bokade genom ett företag som heter Smart travel i göteborg. Vi skötte allt via mail, då jag själv bor i Karlstad.
Rocked:
Flyger du då ifrån Karlstad? Eller Göteborg. Kanske kan vara värt att kolla tack för tipset.
det där med tatuering...kanske för dom galna...varför inte tautera ngt på dej själv ...typ hennes namn lr datum som är viktiga för er.......
ni har ju ändå gift er...+ att man kan ha i åtanke att göra en som går att tatuera om om det skulle gå riktigt illa....
Vi flyger från Stockholm, men det är Ryan Air så det kanske går från Gbg oxå.
En upplevelse som ska genomföras på bröllopsresan hade ju varit kanon! Ska jag ge min m2b!
Rocked
Ska ni bo på Hotellet Viimsi Tervis (numera Viimsi SPA - www.viimsispa.ee/)??
Vill bara småvarna för deras mat som ingår i övernattningspaketet. Vi var där med vänner våren 2006. Hotellet är jättefräsht o nybyggt, men damerna som "utför" de olika behandlingarna o maten kan sammanfattas i mattanter o skolmat. Tyvärr!
Nu är inte jag speciellt kinkig med maten, men det som erbjöds var ätbart inte spännande.
Behandlingarna som ingick i paketet kändes också sådär, däremot var ansiktsbehandlingen värda alla sina pengar!
Istället för maten som ingår så ta er med taxi till gamla stan o ät på "Olde Hansa" istället. Mycket o god medeltida mat, mycket värda sina (få) kronor.
Om du inte ska till det hotellet så var det här helt onödigt...:)
Ville bara varna lite, höja ett varningens finger eller så.
Som svar till dig som startade tråden så är tips på morgongåva en finare klocka. (Förutsätter självklart att hon brukar ha det i normala fall). Eller kanske ett halsband med matchande örhängen. Jag skulle bli superglad för en sån present.
Annars häller jag med föregående talare, äventyr är skitkul. Jag fick en rallykörning av min fästman i födelsedagspresent o ser grymt mycket fram emot det. Livit.se har en massa coola upplevelser att ge bort.
Lycka till!
Tsarh Tack för tipset, naturligtvis var det det hotellet jag ska till. Men nu är man ju åtminstone förberedd på det värsta. Hur långt från hotellet ligger stan, och vad kostar det att åka taxi?
Rocked
Hotellet ligger ca 9km från stan. Det går alltså att gå, även om det är en rejäl promenad...Den är förvisso fin, går längs vattnet hela vägen.
Kommer inte riktigt ihåg vad taxin kostade, men det var ju inte mer än 100kr (4 pers i bilen).
Apropå taxi i Tallin, kolla på dörren/fönter vilka priser de har innan ni hoppar in. Det är nämligen olika priser även om bilarna kan se likadana ut, bolags- och färgmässigt. Generellt så var stor och/eller ny bil dyrare/km än de billigare. De billigare var alltså snäppet äldre, men inga ruckel. Man kan väl säga att den ena sortens bil var för turister o den andra för vanliga dödliga :).
Å vad ni än gör, ta inga svarttaxis!
Gör upp om pris innan och de tar sällan kort i bilen så se till att ha cash (visa inte hur mycke cash du har i pluskan dock). De vill gärna ha svenska pengar (de är värda mer) så det kan man också betala med ibland. Men se till att få en bra kurs... :).
Om ni misstänker att ni blir "lurade" så ta kvitto alt reg.nr. på bilen så kan hotellet hjälpa till att reda ut situationen.
När vi skulle checka ut så kom ett par som hade betalat en helt horribel summa för att åka från båten till hotellet (ca 1000sek tror jag). Men de hade inget att gå på, så de blev ju blåsta på en massa pengar.
Har du varit i Tallin tidigare? Annars kan jag ge dig mer tips o råd om du vill.
/Tsarh
Tsarh
Nej jag har aldrig varit där, så jag tar gärna emot tips.
Vi flyger dit, har du någon aning om priset på taxi därifrån?
Rocked
Gamla stan e jättefint. Det finns bra shopping där och väldigt mysiga caféer. Det är relativt billigt i Tallin (Estland öht), men just i gamla stan kan de ta betalt för sig.
Ska ni köpa hem sprit så finns det flera butiker precis utanför portarna till g:a stan. De är ungefär lika billiga, så ni behöver inte springa runt o jämföra. Det är billigare där än på båten, men jag vet inte hur det är med flyget. Som alltid är Absolut o Finlandia ganska dyrt och den lokala "ful-vodkan" jättebillig... :). Det finns också vodka på 3l BiB...om man vill ha mycket för pengarna. Vi brukar köpa deras Y2K-vodka. Både vanliga o smaksatta. Riktigt bra att blanda drinkar på tycker vi+att den är relativt billig. Går även att köpa andra likörer/spritsorter och vin. De tar kort!
Det finns även ett köpcentra mellan båtterminalen o g:a stan. Helt okej och har en hel del kända butiker. Body Shop, Vero Moda, Make Up Store etc (nu låter jag väldigt tjejig märker jag. Det fanns fler, jag lovar. Kommer bara inte ihåg på rak arm). Det finns ett till köpcentra precis bredvid båtterminalen också. Vi var aldrig inne där, men det är inte så långt bort ifrån g:a stan, så det är värt ett besök tror jag. Priserna är billigare än hemma, så fynda kan man definitivt.
Mina resor till Talin har skett med båt, så förutom SPA-resan har vi bara haft ca 5h på oss att utforska stan. Därför vet jag inte mycket mer än om g:a stan och det precis runt omkring. Det finns säkerligen mycket mer att kolla på och upptäcka.
Vädret är ungefär som Stockholms, stan ligger ju vid vatten så det är reliativt kallt o ruggigt på vinterna o svalare på vår/sommar.
Ang. mat så är Olde Hansa (på torget i g:a stan) en riktig 10-poängare. Kolla in o fråga om ni behöver boka bord, oftast går det utan. Men man vet ju aldrig... De har riktigt bra priser o mycket mat! Mitt emot Olde Hansa ligger ett liknande ställe som heter nått mer pepparsäck (tror jag). Dte ska också vara bra, har dock inte testat det själv. McDonalds finns också, är väl sådär lagom spännande. Det finns en lokal variant av McD som heter Hesburger. Den behöver ni inte testa, ingen hit!!! Caféer o liknande har ungefär samma utbud som i Sverige, förutom kanelbullarna ;). Barerna är inte jättebilliga, men helt ok. Men förvänta dig inga avancerade drinkar i stil med Mojitos. Kör på säkra kort såsom öl, vin o vodka-redbull så blir ni inte besvikna. Samma sak här som ovan, priserna är bättre än hemma (säger jag som bor i Sthlm...), men inga superfynd.
Vill man kan man också utforska porrklubbar. Inget vi testat, heller, men de finns o enligt utsago är de lika sunkiga som man får känslan av när man ser bilderna utanför.
Tja...det var allt tror jag. Återkom om du har någon fråga.
Hoppas ni får det kanon!
/Tsarh
Tsarh
Tack så jätte mycket.
Vassego. Glad I could help!
/Tsarh
Tack för hjälpen allihopa, jag har nu kommit på vad jag skall ge till min blivande fru.
Det var så att jag gifte mig 4/8 så nu kan jag berätta att det blir en luftballongs färd, jag hoppas att det blir en häftig upplevelse för mig och min fru.
Grattis!!! ja det låter verkligen som nåt mysigt det! Önskar min karl kunde komma på det
Jodie:
Jag gillade verkligen idén med burken, var verkligen nära att ta den idén men tänkte att ett äventyr slog högre.