• baluns

efternamn vid giftermål

Min kille (sedan tre år) har varit gift en gång förut, i ett förhållande han enligt mig inte riktigt hade kommit över när vi träffades fyra år efter deras skilsmässa (han hade varit singel de fyra åren). Kan nämnas att de bara var gifta i ett halvår innan tjejen gjorde slut. Jag har inget emot att han har varit gift förut, alla har ju sin historia, men jag vill att _vi_ ska ha ett nytt och fräscht förhållande utan gamla spöken. Som sagt var det inte riktigt så (orkar inte gå in på alla dessa detaljer) och därför har jag blivit lite "trött" på saker som har med f.d. frun att göra.

Nu är det så att när de gifte sig så bytte de namn till min killes mammas flicknamn, ett namn som bara hans morföräldrar bar i hela Sverige. Numera är det alltså fyra personer som bär namnet, morföräldrarna, min kille och f.d. frun, för hon behöll nämligen namnet när de skilde sig - med min killes tillåtelse, bara hennes ev. framtida barn inte skulle få namnet. Nu har vi börjat diskutera att gifta oss och då detaljen vad vi ska heta i efternamn.

Innan jag blev så less på den här f.d. frun-historien hade jag mycket väl kunnat tänka mig att byta namn ("trots" att jag inte har ett helt vanligt namn). Men nu har jag ingen lust att byta till ett namn som, när morföräldrarna inom kort dör, bara kommer att bäras av min man, mig och hans f.d. fru...

I början av vår relation när vi pratade om giftermål helt allmänt så sa min kille att han verkligen vill att man ska heta samma efternamn när man gifter sig. Och det vill jag med. Men nu när jag inte vill heta hans namn så vill inte han byta till mitt, trots att han har sagt att "namnfrågan ska inte få stå i vägen för kärleken". Men nu gör den det :(

Han har sagt att jag måste acceptera hans förflutna, men det anser jag att jag gör. Jag menar att det är han som måste ta konsekvenserna av sitt förflutna.

Det skulle också kännas lite konstigt om vi behåller våra respektive namn, för då blir det ändå han och hans f.d. fru som heter så i hela vida världen.

Råd, tack :(

• Svar på tråden efternamn vid giftermål
  • Charla

Har ni pratat om att ta ett gemensamt namn? Ett som är nytt för er båda och som blir unikt för bara er?

• baluns

Vi nämnde det alternativet när vi diskuterade vilka alternativ som fanns, men egentligen kändes det inte aktuellt eftersom ... hmmm.. jag antar att vi båda tänkte att nåt av de befintliga namnen borde funka. Min kille har velat ha sitt nuvarande efternamn sen han var liten (och det är väl det jag menar att han måste ta konsekvensen av när han gav bort namnet till sin f.d. fru).

När jag tänker på saken så är det kanske ingen dum idé att ta ett helt nytt namn (min mammas flicknamn kanske hehe, nä allvarligt så är det ett fint namn).

Mera tankar, någon?

• tattar-Emma

Finns det chans att exet gifter om sig snart?

• baluns

Inte för att jag _vet_ men exet skilde sig från min kille för en annan snubbe, som hon har varit ihop med sen dess och de har ett par kids också, och de har inte gift sig. Och han har inte så "coolt" efternamn. Så min gissning är: nej.

• ooops

Har du berättat precis vad du känner för din blivande? Jag förstår fullständigt och det är inget konstigt. Jag hade nog bett min blivande prata med sitt ex, kanske hon kan tänka sig att byta efternamn (eller gifta sig snart). Annars är det väl en bra idé att ta ett nytt gemensamt namn.

• anne på grönkulla

Du kan ju egentligen inte tvinga någon av dem att byta, men din kille kan heller inte begära att du ska byta namn till ett du inte vill bära. Så även om alternativet att behålla ditt eget inte känns 100% så skulle jag nog göra det i dina kläder.

• baluns

ooops: Jag har berättat precis allt hur jag känner för min kille. Han har nog lite svårt att förstå vad jag menar eftersom det blir så här. Jag har långt tidigare sagt att jag tyckte att han kunde kontakta sin f.d. fru och be att hon byter namn men han har inte gjort det (de har inte nån kontakt). Nu när diskussionen kom upp igen på allvar så frågade han mig om jag tyckte att han skulle ringa henne. Jag sa att det har jag redan sagt. Men jag tror inte att han vill det ändå. Han känner väl att han har lovat henne att få ha namnet, och på ett sätt kan jag förstå honom (och återigen är det där jag menar att han får ta konsekvenserna av sitt tidigare liv).

Anne på grönkulla: Att vi båda behåller våra namn ligger närmast till hands, men då gnager det ju att det är Han och Hon som heter så i hela landet. Men helt klart kan jag inte tvinga honom att byta, så om det känns så dåligt för mig så är det väl jag som får ta hans namn då. Eller så struntar vi i att gifta oss, om det här är en så himla stor grej för oss :( :(

• ooops

neeeeij. Klart ni ska gifta er... vilket dilemma. funderade på vad jag gjort. Jag tror trots allt jag tagit hans namn, det är ju Ni som gäller nu. Hon kommer kanske gifta sig snart eller få sig en tankeställare när ni delar namn... Men jag är ganska traditionsbunden och vill ha min mans efternamn. Ni kan ju lika gärna dela Ditt namn. Men olika efternamn hade för mig känts konstigt. Vad ska barnen heta etc....

• tattar-Emma

Kan ni inte behålla era egna namn tillsvidare? Eller så kan du ha kvar ditt efternamn och ha hans som mellannamn. Då har du kvar ditt eget, men kan använda hans namn när och om du får lust.

Inget beslut är hugget i sten. Ni kan båda ändra er senare. Visst kostar det lite, men inte sååå mycket ändå.

Om jag hade varit som du hade jag tagit namnet tattar-Emma Makesson Tattar-Emmasson i samband med bröllopet. Sen om några år kanske exet gifter om sig eller så kanske en av oss börjar känna annorlunda av något annat skäl. I så fall kunde maken byta till mitt efternamn senare, eller jag plockar bort mitt gamla efternamn och gör om nya mellannamnet till efternamn.

Tror på lösningen två namn tills vidare.

• tattar-Emma

Haha, ändrar mig ett par gånger i ovanstående inlägg märker jag :D

Koncisare: Ta hans namn som mellannamn. Ha kvar ditt efternamn. Använd båda namnen när du känner för det. Använd bara ditt gamla namn när du känner för det. Känn efter om några år igen.

• jocelyn

Av exakt den här anledningen kommer jag inte låta min m2b "få" mitt efternamn. Det känns helt enkelt inte rätt att folk inte "lämnar tillbaka" namn om de nu skiljer sig...men det är min åsikt.

Beklagar er situation TS.

•  Miss Cee

Känns rätt självklart att du inte vill heta samma som hans förra fru, eller att du inte vill att att det baar ska vara han och hon som delar efternamn.

Behåll ditt namn och låt honom göra som han vill. troligen inser han att du har rätt.

Du har rätt. Han har fel. Enkelt.

• Nyfiken gul , nu fru

Kan ge min syn på saken..

jag gifte mig första gången år 98 o fick ett ganska ovanligt namn..

vi skilde oss året efter o jag behöll mitt efternamn vilket han tyckte var okej.

Han gifte om sig 2 år senare och hans nya fru fick hans namn - som då även jag heter...

Jag fick barn med en annan man o dom barnen fick mitt efternamn dvs namnet som gift..

Nu först 10 år senare har jag gift bort mitt gamla efternamn...

För MIG har det aldrig varit några problem även om det blivit situationer då man fått frågor om ex-maken är far till mina barn pga namnet...

han misstyckte inte att jag hade kvar namnet när han själv gifte om sig..

Även om han gifte om sig med min värsta fiende - hon som gjorde att äktenskapet sprack - (han var otrogen med henne) så tyckte jag det var okej att ha kvar namnet...

namnt var en del av mig - en del av min personlighet...

• jocelyn

Men hade du bytt tillbaka till ditt efternamn du hade som ogift om han hade bett dig?

Det är ju precis i det här jag tycker namnlagen brister...att folk kan behålla efternamnet även efter skilsmässa och alltså även låta det passera vidare. För mig känns det otänkbart med ett sånt scenario, alltså ger jag inte bort mitt namn.

• baluns

Tack för alla kommentarer!

Nyfiken gul, nu fru: Jag förstår precis sitsen från din/min killes f.d. frus sida (eller iaf tror jag det, hehe). Men det är ju inte den sitsen jag är i... Dessutom är det här namnet inte bara ganska utan helt ovanligt dvs det är idag bara fyra personer som heter så, och snart bara två (om inte jag tar namnet för då blir det tre).

Miss Cee: Håller förstås med dig till fullo :)

ooops: Jo nog får vi väl gifta oss. Sen...

tattar-Emma: Funderar vidare på din lösning, som inte känns bra som sagt men som ligger närmast till hands.

jocelyn: Min killes f.d. frågade ju iaf om det var ok att behålla namnet och han tillät det. Men jag undrar vad hon hade gjort om han hade sagt nej...

• Nightingale

Jag förstår dig så väl, även om vår historia är lite annorlunda.

Jag har ett väldigt ovanligt efternamn, endast 9 st i sverige heter det.
    Min sambo har ett efternamn som inte är ett -sson namn, men ändå finns det flera släkter som heter så. Men jag avskyr hans namn. I min hemort finns det en familj som heter samma sak som min sambo och de är hemska, jag kan inte med dem! Det låter hemskt, men jag kan inte tyvärr inte tänka om och tycka att sambons underbara familj väger upp det hemska!

Men det är väl jag som hänger upp mig på gamla händelser kanske? Men jag vill verkligen inte heta samma sak som den familjen!!!!

Tyvärr vill han inte ta mitt namn, egentligen vill jag oxå byta, men isåfall till något helt eget. Vi får se hur det går.

• Nyfiken gul , nu fru

jocelyn ..

ja hade han bett mig byta tillbaka till mitt namn hade jag självklart gjort det - det var inga problem.. det var inte namnet det hängde på..
    jag hade ett -sson namn förut o tyckte det var skönt att få heta något annat.. men jag hade nog bytt tillbaka om han misstyckt...

• jocelyn

Jag var bara lite nyfiken... :)

Det här är en bra sak som jag lärt mig på BT; att vara rädd om sitt efternamn. Jag var inne på att låta honom få det som mellannamn eller liknande, nu struntar vi i hela "namnändrargrejen" och behåller våga egna namn. Känns bäst för oss.
    :)

• baluns

Nightingale: Hoppas att han vill byta namn så kan ni ta ett nytt namn tillsammans. Tänk att det ska vara så mycket känslor kring ett namn (jag är ju likadan alltså..).

Svar på tråden efternamn vid giftermål