efternamn vid giftermål
Min kille (sedan tre år) har varit gift en gång förut, i ett förhållande han enligt mig inte riktigt hade kommit över när vi träffades fyra år efter deras skilsmässa (han hade varit singel de fyra åren). Kan nämnas att de bara var gifta i ett halvår innan tjejen gjorde slut. Jag har inget emot att han har varit gift förut, alla har ju sin historia, men jag vill att _vi_ ska ha ett nytt och fräscht förhållande utan gamla spöken. Som sagt var det inte riktigt så (orkar inte gå in på alla dessa detaljer) och därför har jag blivit lite "trött" på saker som har med f.d. frun att göra.
Nu är det så att när de gifte sig så bytte de namn till min killes mammas flicknamn, ett namn som bara hans morföräldrar bar i hela Sverige. Numera är det alltså fyra personer som bär namnet, morföräldrarna, min kille och f.d. frun, för hon behöll nämligen namnet när de skilde sig - med min killes tillåtelse, bara hennes ev. framtida barn inte skulle få namnet. Nu har vi börjat diskutera att gifta oss och då detaljen vad vi ska heta i efternamn.
Innan jag blev så less på den här f.d. frun-historien hade jag mycket väl kunnat tänka mig att byta namn ("trots" att jag inte har ett helt vanligt namn). Men nu har jag ingen lust att byta till ett namn som, när morföräldrarna inom kort dör, bara kommer att bäras av min man, mig och hans f.d. fru...
I början av vår relation när vi pratade om giftermål helt allmänt så sa min kille att han verkligen vill att man ska heta samma efternamn när man gifter sig. Och det vill jag med. Men nu när jag inte vill heta hans namn så vill inte han byta till mitt, trots att han har sagt att "namnfrågan ska inte få stå i vägen för kärleken". Men nu gör den det :(
Han har sagt att jag måste acceptera hans förflutna, men det anser jag att jag gör. Jag menar att det är han som måste ta konsekvenserna av sitt förflutna.
Det skulle också kännas lite konstigt om vi behåller våra respektive namn, för då blir det ändå han och hans f.d. fru som heter så i hela vida världen.
Råd, tack :(