• Mitziemoe

Paketöppning

Skulle vilja höra hur ni andra tänker göra eller har gjort... Har haft funderingar på att öppna paketen dagen efter för det kan ju bli lite tråkigt om det tar för lång tid... Eller vad tycker ni?

• Svar på tråden Paketöppning
  • Hästsson

Vi öppnade paketen dagen efter, och ingen tog illa vid sig av att inte få se vad de andra gett. De som var nyfikna fick gärna komma och kika på vad vi fått senare.

Att låta någon annan öppna paketen medans man är upptagen med dans skulle jag INTE göra!! Vissa hade lagt ner stor möda på att göra paketen personliga och det uppskattade jag verkligen. Om någon annan hade rivit upp deras paket bara för att kunna lägga ut presenten till särskådning hade verkligen känts urtrist!

• FredagenDen13

Vi öppnade paketen dagen efter.
    Det var lugn & ro & man kunde njuta mer!

• Jonas fru

När vi gifte oss 21/7-07 öppnade vi inte presenterna på festen. Istället träffades vi, våra familjer, tärnorna och de långväga gästerna dagen efter. Vi åt rester, fikade och öppnade presenter. Jag var ganska osäker angående detta innan men är jätte glad att vi gjorde så i efterhand.Det var så mysigt att träffas och prata dagen efter och det tog jätte lång tid och hade blivit jätte tråkigt för gästerna om vi gjort det på festen. Det fanns dessutom ingen tid för det i vårt fullspeckade partyschema. Vi hade dessutom önskat oss presentkort på resa och fick många presentkort och jag hade känt mig mycket obekväm med att ropa upp hur mycket var och en gett på festen. Enda nackdelen jag tycker med det hela är att man inte då får tacka personligen som någon annan skrev.

• Pillisen

Vi hade tänkt att öppna dem dagen efter men sen kom min pappa på den brillijanta idén att min syster och hennes sambo får öppna presenterna efter middagen och innan kaffet för att alla sedan ska kunna kika runt lite. Alla gäster är säkert jätte nyfikna på vad vi fått av alla andra.
    Så så kommer vi att göra.

• Miamaja

Vi kommer öppna våra presenter på festen men inte all på en gång utan några då och då.

• madlin

Har inte bestämt hur vi kommer göra, har inte önskat oss något utan deras present är att de är där på våran dag. Men vissa vägrar komma utan så vi har dragit till med presentkort (resebolag).

Känns inte sådär jättespännande o öppna sådana kuvert kanske ;) Så antar att vi öppnar ev. presenter dagen efter - tar helt enkelt med till övernattningen eller så.

• Karisma  070707

min tärna o min brors sambo öppnade våra. det tyckte folk om, märkte vi ,för då fick de se vad vi fått.Det är självklart att sånt intresserar.
    Vi hade inte hunnit öppna själva, men vi tog en titt på allt sen. Härliga grejer =)

• Henrike

Intressant att så många menar att ?alla deras gäster tyckte det var en bra idé att paketen öppnades av någon annan?. Tror ni verkligen att alla skulle säga till om de inte tyckte det? Grupptryck är starkare än man kan tro, och i synnerhet om man inte känner så många kan sådant vara jobbigt att säga till om det, eller t ex ?säga ifrån om man ville att paketet skulle öppnas av adressaten? som någon föreslog.

Därutöver tillkommer att många känner olust inför att alla kan se hur mycket pengar man har lagt ner. (Läs t ex Magdalena Ribbing, hon får många e-mail av personer som tycker det är jobbigt av den anledningen.) I det fallet tror jag det skulle vara väldigt svårt att säga till att man inte vill ha det öppnat av någon annan.

Förstår heller inte denna absoluta vilja att tillfredställa andras påstådda nyfikenhet. Varför är det så viktigt för A att se vad B fick av C? Är ni verkligen så nyfikna? Jag är fullständigt ointresserad av vad andra får i present och anar att det är en del som mest vill se för att se om de gav bort för mycket eller för lite.

• Fru Karisma 070707

Vi hade inte tärnan att öppna paketen på kvällen för att tillfredställa våra gäster,uatn mer som en artig tacksam gest, för att de kom och hade med sig något.
    Då jag var på bröllop ifjol va de snopet o lite konstigt att de inte öppnade paketen o då påpekar jag att vårt paket INTE alls var dyrt, utan från önskelistans billigare ända.

• Äntligen dax!

Jag tycker det är skittråkigt att titta på då andra öppnar sina presenter... Så egentligen ville jag inte öppna på vårt bröllop... :P

Nu hade vi inte önskat oss något i present, utan i princip frånsagt oss presenter i form av saker - vi hade sagt att om folk absolut ville ge något så fick de gärna skänka ett bidrag till festen... Så vi fick inte så många "paket" utan mest kuvert då med pengar i - så det tog inte så lång tid att öppna... För öppna på festen fick vi allt lov att göra - på gästernas allmänna begäran, även om jag alltså tycker det är skittrist... Ha ha ha... =D

• SiriusSpace

Vi ska ha paketöppning dagen efter bröllopet... Och om det följer med något kort med paketen så lägger vi bara i det i kartongen vi fick paketet ifrån så vi vet men vi ska tacka... :)

Kramar
    /Linnea

• Limegrön

Vi hade också presentöppning dagen efter. Vi hade lunch för de närmaste. Skönt att prata av sig efter bröllopet och få träffa familjen igen, så snart efteråt också! Dessutom hade man bättre koll på vilka som gett vad, så man kan skicka ett personligt tackkort sen.

• superkrabaten

Vi ska också ha paketöppning dagen efter, eventuellt kommer de som vill av gästerna som sover kvar att vara med, men annars bara tillsammans med familjen. De tillfällen jag har varit med, både vid paketöppning under festen och vid frukosten dagen efter har varit såååå tråkiga. Ingen vågar gå på toaletten eller ta en kaffekopp eller skramla med besticken. Att låta någon annan öppna paketen känns för mig helt fel och oartigt och jag skulle inte heller vilja det, det är ju till oss!

• Mitziemoe

Tack så mkt för alla svar!!! Nu har man lite mer kött på benen och så vet man ju lite mer om vad andra kan tycka om paketöppningen...*ler*

• Fru Karisma 070707

Åh, alltså paketöppningen var ingen programpunkt utan de gjorde den medan vi minglade....dansade mm

• Kastellet07

Vi kommer att öppna paketen medan tårtan serveras. Gästerna (50 st)sitter och äter tårta och dricker kaffe och kan själva välja om de vill titta på eller prata lite med bordsgrannarna. Vi kommer att stå bakom våra platser vid honnörsbordet vid öppnandet och prioriterar paketöppningen före eget ätande. Lite tårta kan alltid slinka ner lite senare...

Skulle det vara många paket kommer min syster, som är "presentansvarig" att påbörja öppnandet av paketen. Det blir typ att klippa upp snören och öppna tejp, men att vi fortfarande kan se hur den var inslagen innan hon överlämnar den till oss för öppning.

Jag skulle tro att de flesta av våra gäster vill se när vi öppnar just deras present. Och då får de ju också "stå ut med" att titta när vi öppnar övrigas. De vill säkert se hur vi mottar den och vad vi tycker om den. Kanske har någon gjort något speciellt och förväntar sig att alla andra ska få se det också.

• Mitziemoe

Kastellet07

Det va ju en superbra idé att göra som du se... det ska jag absolut föreslå för min M2B å så får man ju utse ngn som är paketansvarig...

• mian73

Vi hade ett bröllop med 35 gäster och vi öppnade paketen på festen medan de andra åt tårta. De äldsta i släkten väntade i princip på att vi skulle ha paketöppning så vi stoppade in det vid tårtan för att de inte skulle bli besvikna. Det gick jättebra. Det tog inte så lång tid som vi trott och de som lite närmre ville se vad vi fått kunde gå fram till presentbordet och titta efteråt. Det blev faktiskt ingen partykiller.

• MSW

Skottdagen2008: Det tycker jag låter bättre, då får man välja själv hur man vill ha det!
    Men tycker som sagt att det är så roligt att öppna själv.. :P

• sussen2007

Vi ska nog inte öppna paketen på festen, alla säger att det är så trist. "Tyvärr" så åker vi på bröllopsresa samma natt, så svärföräldrarna kommer att få ta med alla presenter hem till oss, där vi får öppna när vi kommer hem en vecka senare. Man kommer va lagom nyfiken!

Svar på tråden Paketöppning