• jagärsåkär

M2b ska be om min hand hos pappa

Min pappa har alltid skojat om att "alla friare måste komma till honom först o be om min o min systers hand". Han är en sån pappa helt enkelt. Och som tur är har m2b tänkt att det är en självklarhet innan han friar på riktigt.

Nu är frågan hur man gör detta? Ska jag vara med eller inte? Ska m2b bjuda hem pappa på middag? ehhh... Eller ska de ses ute? Eller hemma hos pappa? (mina föräldrar är skilda)

Hur har ni andra gjort?

Och om vissa av er tycker detta är gammaldags och nedvärderande kan jag säga att det är lite av en ploj-grej för att pappa o m2b kommer bra överens och ingen ser mig som en "ägodel" som går fr ena mannen till den andra utan att det mest är en sak som binder de två tillsammans. Pappa ska för övrigt INTE leda mig in i kyrkan.

• Svar på tråden M2b ska be om min hand hos pappa
  • Stora A

Min m2b frågade min mamma!
    Tycker att det endast mysigt att göra så!
    Tyckte att det var lite extra att han pratat med mamma (familjen) innan han friade!
    Gifter oss nästa lördag! :)

• Wicks

jag tycker det är en fin gest faktiskt. ahndlar int eoma t tinte vara en fri individ. om jag skulle friat så ahde ajg kunant tänkt mig att göra något liknande med....

• På landet Juli 2006

Min man ringde till min pappa kvällen innan han friade! Tyckte jag var jättegulligt!

• jagärsåkär

Det är iofs helt rätt att ifrågasätta traditioner! Men just den här tycker jag är ganska mysig och fin. Trots att det säkert bara för 100 år sen innebar nåt helt annat.

• saragran

min blivande tog tillfallet i akt och fragade min pappa en kvall nar vi var och halsade pa dem (vi bor i London - mina foraldrar i Stockholm) da jag gick och la mig tidigare... Min pappa blev valdigt rord och kande sig otroligt arad att min fastman fragade honom forst!

• Snart Erics fru :)

ja men herrugud!!! exakt vi är fria kvinnor och fria kvinnor vet att detta inte betyder längre att mannen ber om hand hos pappan för att han måste, det kan vara lite mysigt och gulligt bara om han väljer det.
    ja e så trött på snacket om att vi inte skulle vara fria för att vi går in med vår far i kyrkan eller att m2b ber om hand. allt det är gammalt och förlegat.

• jocelyn

Det kan väl vara trevligt om de två tar ett snack "karlar emellan" som det heter...

Du kanske vill ha en fika med hans mamma?

*tänker på lite olika scenarios*

• *snuttan*

Hejsan tjejer, Jag är född i sverige men mina föräldrar kommer från syrien, så min älskade Magnus hade satt in sig väldigt mycket i deras traditioner, så efter att vi hade vart tillsammans någramånader så frågade han mig en dag när han skule komma och fria till mig OCH BE OM MIN HAND FRAMFÖR MIN PAPPA! Och sakt som gjort veckan efter så kom han på middag och friade och två veckor efter så hade vi en förlovningsfest med både hans föräldrar och mina! rätt kul faktiskt

• *snuttan*

Just det, nu i september så ska vi gifta oss, Så jag gillar traditionen

• jagärsåkär

Snuttan,

det låter kul!

jag står i valet o kvalet huruvida vi ska ha förlovningsfest eller inte... vi har tänkt eventuellt ha en hemlig förlovning o sen pang-på inbjudningar till bröllopet, men det är ju alltid kul med fester.

Jag måste först o främst hitta min ring först. Det har fördröjt avslöjandet av förlovningen haha

• Wicks

fast är det inte i fall som snuttans det börjar osa förtyck? dvs när man ska/bör göra så?

Svar på tråden M2b ska be om min hand hos pappa