• jagärsåkär

M2b ska be om min hand hos pappa

Min pappa har alltid skojat om att "alla friare måste komma till honom först o be om min o min systers hand". Han är en sån pappa helt enkelt. Och som tur är har m2b tänkt att det är en självklarhet innan han friar på riktigt.

Nu är frågan hur man gör detta? Ska jag vara med eller inte? Ska m2b bjuda hem pappa på middag? ehhh... Eller ska de ses ute? Eller hemma hos pappa? (mina föräldrar är skilda)

Hur har ni andra gjort?

Och om vissa av er tycker detta är gammaldags och nedvärderande kan jag säga att det är lite av en ploj-grej för att pappa o m2b kommer bra överens och ingen ser mig som en "ägodel" som går fr ena mannen till den andra utan att det mest är en sak som binder de två tillsammans. Pappa ska för övrigt INTE leda mig in i kyrkan.

• Svar på tråden M2b ska be om min hand hos pappa
  • Zozo

Vi anvânde det för bada föräldraparen som ett sâtt att tala om att vi skulle gifta oss... Dvs vi bad respektive föräldrapar om lov att "komma in i familjen"... inte direkt att be om nagons hand, för det hade vi ju redan bestämt

• Pomodoro

Hmm, vad har er PAPPA med er hand att gora? Vi ar val fria kvinnor? Ibland kanns det som alla som kampat for att kvinnor skall fa vara fria individer har dott forgaves. Tankt lite pa inneborden av dessa gester, tjejer!!!

• Sibbis

min blivande frågade mig först, o sen pappa. för oss är det, precis som för TS, en rolig grej, det är lite pappas sätt att visa att han är engagerad och tycker om killen i fråga. pappa har annars svårt att prata just om känslor ody.

själva "händelsen" var enkel, jag, blivande och mina föräldrar var i vårt semesterhus o medans herrarna hämtade mer vin, passade blivande på att säga till pappa "jag hade tänkt att gifta mig med din dotter". det bästa i hela situationen var pappas svar "du vet väl att hon är dyr i drift?". o sen skålade de i konjak o mamma o jag i vin.

väldigt opretatiöst, väldigt roligt och absolut inget om att jag inte ska vara någon fri individ. (jag har bott hemifrån o klarat mig själv sen jag var 17, är 28 nu) precis som TS skrev är det skillnad på just denna sed beronde på allvaret i det hela, jag tycker det är lite rart av pappa...

• Lillamig

MIn M2b ar valdigt konservativ i mangt och mycket och manga ganger under brollopsplanerandet sagt "men sa maste det ju vara, sa ar det bara" men att anhalla om min hand hos pappa overvagde han aldrig. Det ar ju helt mellan oss tyckte han, han ville knappt beratta nar han val hade friat utan tyckte de skulle fa upptacka det efterhand.

• Roslagsbrud

Visst är det en fin gest att fråga om någons dotters hand, även om man har levt tillsammans under några år och kanske till och med har barn tillsammans.
    Det är väll inte fel att hålla lite på gamla traditioner, även om det idag kanske görs med glimten i ögonvrån.
    Min sambo frågade min mor om min hand helgen innan vi förlovade oss, när vi var och hälsade på henne.
    Han gjorde det utan att jag misstänkte/hörde något .. han avslöjade detta när vi satt där i bubbelbadet på hotellrummet och satte på oss våra förlovningsringar, i skenet av tända ljus

• förhoppningsis

Sibbis, hihi dyr i drift!!

Min blivande fick rådet att se Shakespeare "så tuktas en argbiga" av min pappa... (som uppenbarligren inte har sett den eftersom det slutet är lite lustigt)

• Lilla Li

Min sambo pratade med mina föräldrar om detta utan min vetskap. Han hade köpt frieriringar och planerade att fria under vår semester, så innan vi åkte iväg satte han sig helt enkelt ner med mina föräldrar (när jag inte var med) och sa att han älskar mig väldigt mycket och vill gifta sig med mig och undrade vad de tyckte om det. Alla blev jätteglada och skrattade och grät. Mina föräldrar tyckte det var lite kul eftersom det egentligen inte alls passar ihop med min stil - jag är väldigt självständig och en riktig individualist och de hade nog aldrig förväntat sig att han skulle fråga dem först. Men de tyckte det var fint! Mamma fick honom att lova att jag skulle ringa henne så fort det var gjort.

• jagärsåkär

Ja, precis som de flesta sagt här handlar det mer om att pappan visar sitt engagemang i dottern. Den här traditionen har glidit långt ifrån att se kvinnor som ägodelar till män och blivit ett sätt för dagens upptagna föräldrar att hitta en viktig plats i barnets liv.

Min pappa har väl varit lite så där karriärsupptagen och frånvarande under uppväxten men gjort vad han kunnat för att visa att jag är viktig för honom och att han vill vara insatt i mina val i livet. Tex kan han lägga sig i om jag blivit illa behandlad på jobbet, haft dåliga vänner eller nåt annat. Att han vill reka läget med mannen jag ska gifta mig med känns inte såååå konstigt. Tidigare pojkvänner som inte varit så bra (taskiga mot mig bland annat) har han nästan jagat bort... Och det är jag glad för idag!

Som tur är tycker han jättebra om m2b. Precis som med andra saker i mitt liv tycker jag det är kul att han engagerar sig, särskilt nu när han har mer tid. Och när det gäller viktiga saker. Självklart hade jag gått emot hans "tyckande" om han inte gillade m2b för jag vet att detta är mannen för mig!

Däremot vill jag inte att han leder mig in i kyrkan... Det tar emot helt.

• Pomodoro

Jag tycker inte traditioner skall foljas utan eftertanke.

• Zozo

Jag haller med Pomodoro i sak.. dârför vred vi det som sagt till att vi bada bad den andres föräldrar om lov att "komma in i familjen". Att ge oss lov att gifta oss med varandra hade ju inget med att göra.

Svar på tråden M2b ska be om min hand hos pappa