• Louise14

Svårt att få ihop det eknomiskt. Tips?

Jo, såhär när bröllopet börjar närma sig, så inser vi att vi har lite svårt att få ihop det eknomiskt. Någon som har några tips på vad vi kan spara in pengar på?

Har tänkt stryka några från listan, men det är inte mer än 4 personer kanske. Mat och lokal är redan bestämt, så det kan vi inte påverka.

Snälla hjälp.

• Svar på tråden Svårt att få ihop det eknomiskt. Tips?
  • Skalaren

Angående brudbukett kan det vara idé att gå och fråga hos olika florister, det kan skilja lite i pris. Det kan också skilja väldigt mycket beroende på vilka blommor man väljer. Bestäm ungefär hur mycket du kan lägga på en bukett och fråga vilken slags bukett du kan få till det priset. Ofta blir brudbuketter väldigt dyra för att floristen måste beställa in blommor speciellt efter brudens önskemål.

Bordsdekorationer behöver inte alls bli särskilt dyrt. Man kan använda saker som finns i naturen som någon skrev ovan. Om ni har trädgård eller om någon närstående har trädgård kan man plocka gröna blad t.ex, det kan bli vackert. Man behöver absolut inte beställa blomsterarrangemang till borden tycker jag. Vill man t.ex. ha rosor kan man köpa knippen med rosor i vilken affär som helst, blir mycket billigare än att förbetälla en speciell sort.

Ett alternativ är kanske att satsa på en professionell bruduppsättning men göra sminkningen själv, alternativt med hjälp av en kompis.

• jempa28

Aha, synd att det inte var i stockholm.
    jag amatörfotar lite coh hade kunnat hjälpt till med lite fotografering tänkte jag.

Hoppas allt löser sig och att ekonomin rätar upp sig till slut. Allting löser sig!!!

• Louise14

Tack tjejer, jo, gift blir man ju till slut i alla fall.

• Fru Cinderella

Eller så kan man göra smink proffesionellt göra håret själv eller med hjälp av en väninna! Finns många varianter!

• jagärsåkär

Ang musiken: skippa live band. M2b och jag ville första ha det men vi var på ett bröllop med live band som lät GROTESKT dåligt!! Och vi kom fram till att "bra band spelar inte på bröllop".

Och DJ tycker jag är överskattat, ha en laptop med färdiga spellistor! Det är gratis. Och högtalare o förstärkare går att låna. Där har ni en 0-kronors post!

Brudbuketten behöver inte vara dyr! Säg till floristen att binda dig en för 500:-. Tex, ta bara en massa fina röda rosor. Supersnyggt o enkelt o okomplicerat. Buketten får anpassas efter budget helt enkelt, så tänker jag göra.

Kan ni be om bidrag eller ett litet lån av nån familjemedlem? Tex svärmor eller nån, förklara att det blev många utgifter på en o samma gång. Ett litet lån kan få er mer likvida och det kan ni betala av sen utan ränta... ?

• jagärsåkär

Smink o hår: smink blir oftast snyggast när man gör det själv (tycker jag) eftersom överdriven foundation och sånt gör en lite... konstig tycker jag. Särskilt bredvid ens man!! Då ser han blek o finnig ut oftast, bara för att han jämförs med 5 lager foundation. Så gör smink själv!

Ang håret: det är sååååååååå snyggt att ha utsläppt!! (har du sett Fru Cinderellas bilder? Det kommer nog övertala dig )
    Så du kan ju gå till frissan o bara klippa topparna o få det fönat o kanske lägga i några lockar? Det kostar inte mer än en vanlig klippning, runt 300 - 400. Så kommer jag göra...

• brud 070901

jagärsåkär: det finns väl visst en massa bra band och trubadurer som spelar på bröllop... massor av företag specialicerar sig ju på denna typ av underhållning.
    det är nog med det som med allt annat, man får vad man betalar för!

men att dra alla band över en kam är lite hårt tycker jag

• Fru Cinderella

jagärsåkär
    Så söt du är *rodnar lite* Ville du se mina bilder finns de på www.brudparet.net Nu kostade visserligen löshåret lite så.. 600kr gick det på ;)

• pasia - www.js070707.blogg.se

Hm, vi bytte lokal (restaurang) trots att vi planerade med en viss lokal och gick på visningar... Den lokalen vi tänkte ha gick loss på 50 000, och den vi ska ha nu går på cirka 20 000, så ni kanske endå borde försöka byta.... Vi ädnrade oss i sista minuten, men det var nog för det bästa...

• Frantic

Hur har ni gjort med drycker? Att köpa alkohol från systemet eller genom catering/festlokalen är dyrt dyrt! Känner ni inte någon som skall ned åt Tyskland eller Danmark som kan köpa hem, där kan ni spara många sköna kronor.

• Skalaren

Jag måste också försvara liveband lite, tycker att bandet vi hade på vårt bröllop gjorde en stor del av själva festen. Jättemånga har sagt att det var ett superbra band och att vår bröllopsfest är en av de roligaste de varit på. Så det är nog olika från band till band. Jag tror däremot att det är viktigt att tänka efter vilken typ av musik man vill ha och ta referenser.

Annars tror jag att mitt bästa tips till TS är att du och din sambo sätter er ner och funderar igenom vad som är viktigast för er. För oss var det t.ex. viktigt med levande musik på festen, medan annat hade lägre prioritet. Fundera ut vad ni inte vill göra avkall på och tänk ut vad det får kosta. Tänk sedan ut vad som känns mindre viktigt, vissa saker kanske kan skippas och andra kan göras jättebilligt.

Jag tror att alla har saker de inte vill göra avkall på och att det är lätt att känna sig besviken efteråt om man "tvingats" skära ner på just det. Annat är mindre viktigt för en själv och kanske sånt man "tror" att man "måste ha med", för det har alla andra.

• Louise14

Frantic: Tyvärr så har den lokalen vi skall vara i utskänkningstillstånd, men vi skall bara stå för drickat till maten.

Tack för allas hjälp och omtanke. Värmer att ha medsystrar!

• Lainan

Som ekonom har jag försökt spara in på de flesta poster, utan för den skull tumma på kvalitén.

Skor; Både jag och M2B köpte skor på Din Sko, jättefina och endast 660 kr för båda paren.

Vigselring; Köpte på nätet, i butik kostade en exakt likadan ring 1500 kr mer.

Slöja; Såg en jättefin slöja som jag ville ha, valde dock att hyra den istället för att inte betala 1000 kr mer.

Brudgummens kläder; Hyr vi istället för att köpa, sparar väl in närmre 2000 kr.

Lokal; Väljer en billig lokal, otroligt mysig som passar oss, sen köper vi själva in mat, alkohol mm.

Mat; En bekant till min mamma har kockskola, samt sysslar lite med catering och jag har aldrig smakat så god mat! Då detta inte är hennes huvudsakliga syssla, kostar hon bara hälften så mycket som vårt andra alternativ på cateringfirma.

Dryck; Köper all alkohol i Tyskland, allt alkoholfritt på Willys. Sparade in 10'000 kr...

Trycksaker; Har gjort samtliga själv, blev jättefina och personliga - tycker vi iaf

Dukar; Hyr på församlingsehemmet, linnedukar för 30 kronor st, de vi frågade först tog 60 kronor.

Bordsdekorationer; Håller vi igen lite med, då det ändå kommer att vara så mycket på bordet. Köper det mesta på IKEA.

Serverigspersonal; Har en som är van och väldigt kunnig, övriga 3 är vänner till min syster och hjälper med glädje oss att servera under hela kvällen, st i baren, ta foto mm. Ger dem 500 kr var.

Många bäckar små... Däremot har vi valt att lägga extra på andra saker, som ex liveband, mitt hår, fri bar osv. Men vi har ändå valt som vi gjort utifrån vad vi vill ha, inte i första hand priset.

• September mys

det som är viktigt för oss är fotografen, de korten sparar man hela sitt liv.
    många gäster, vi ville hellre bjuda många än att ha en lyxig middag så vi ska laga vår egen buffé med viss hjälp från catring.
    kläderna är relativt billiga och enkla, så vi alla kan använda dom igen likaså skor.
    våra ringar är av silver, då vi säkert kommer att byta ut som om några år ville vi inte spendera 10000 tals kronor där.
    hade först tänkt att binda min egen bukett, men tyckte att tiden skulle bli för knapp så jag valde att gå till en florist så jag hinner njuta av vår dag.

• f.d. Svart brud

En grej vi gjorde, var att spara ALLA småpengar som vi hade i våra plånböcker i en spargris. Även pengar för pantflaskor gick till grisen. Det gav oss omkring 2000 kr extra på ett drygt halvår. Det var ett sparande som vi inte ens märkte av...

Kanske inte så jättemycket, men det är ju ändå pengar som motsvarar kostnaden av en hyfsat dyr brudbukett...

• September mys

f.d. Svart brud det var ett smart sparande, små mynt som man ändå vill bli av med, och på vissa banker kan man hälla dom i ett myntfack och sätta in dom på kontot när man vill, så slipper man skämmas att stackars kassörskan ska behöva räkna 2000 kronor

• thalia82

Bordsdekorationer är lätt att lösa billigt i september. :) Har ni tur har löven börjat bli röda, och att lägga klasar av röda rönnbar och röda lönnlöv på borden är jättesnyggt! (så har vi tänkt göra på vårt bröllop 22 september). Prata med släkt och vänner som har trädgård, eller gå ut i skogen och plocka! (men tänk på att man inte får bryta grenar utan markägarens tillstånd enligt allemansrätten).
    buketter av blåbärs-/lingonris med en avklippt ros i mitten kan ge små söta färgklickar oxå.
    ikea har billiga värmeljuskoppar man kan ställa glest på borden. köpte våra för 2 kr/st, men ahr sett att de på andra ikea-varuhus kostar 3 kr/st. Ändå ingen svindlande summa om man köper 20-30 st...

Men det beror ju lite på om ni har något färgtema oxå. Om man har allt annat går i blå toner kanske man inte vill ha röda löv.
    Plocka småsten och måla/spraylacka i lämplig färg, lägg på en bricka och ställ ett blockklus i mitten.

• Miamaja

Hej

Vi sparar alla mynt och det blir mycet penagr på kort tid. Men jag försöker också alltid lägga undan alla tjugor. Det blir jättemycket pengar som jag har till semester, julklappar och sånt. Och vad får man för en tjuga? Jag lovar att ni kan få ihop mycket pengar till semestern.
    Angående bordsdekorationer så behöver det ju inte se riktigt likadant ut på alla bord. De ljusstakar eller ljuslyktor ni vill ha kanske ni kan låna ihop? Vi ska ha ett vinterbröllop och jag kommer att låna ihop silverljusstakar (Inga kandelabrar) Har räknat ut att jag lätt får tag 12 stycken och då har jag bara frågat en kompis ännu(Hennes föräldrar och svärföräldrar kan jag låna av) Så jag ska jaga några till... Ljuslyktor i glas kan du säkert få ihop utan större problem.(Oömma saker och sånt om går att ersätta kan man alltid låna.) Om du sen dekorerar med naturens resurser enligt förslag ovan så märker ingen att ljusstakarna är olika. Sätt de finaste hos er och sen näst finast närmast osv. Fast du skulle visst vara på lokal, då har de nog ljusstakar där.

• mamma-till-2

Bordsdekorationer: Markblommor

Få en kompis att sätta upp hår, smink

Vi hade en kompis till fotograf, och det blev vackra, naturliga bilder.

Ju mindre stelt och perfekt, ju roligare fest tycker jag. Har varit på så många "perfekta" bröllopp som har varit så stela och tråkiga.

Svar på tråden Svårt att få ihop det eknomiskt. Tips?