• mjaumjau

'Billigt' brollop for cirka 100 gaster?

Jag och min kille vill gifta oss nasta september helst, i Stockholm (vi bor dock i England.) Jag pluggar och han alskar sitt jobb, aven om han sakert skulle kunna tjana mer om han gjorde nat trist han inte tyckte om (och det vill man ju saklart inte!)

Sa det kommer definitivt behova sparas in dar det kan. Jag vet redan att jag inte vill lagga sarskilt mycket pa min klanning (och har hittat bra alternativ i min prisklass), vi ska inte ha nagot band som spelar utan alla vara kompisar och vi sjalva ska dja (eftersom manga av oss har klubbar och sa) och allt ar ju bra pa det sattet men - ar det mojligt att halla priset nere nagorlunda nar man vill bjuda cirka 100 gaster? nu kanske man far rakna med att ungefar tjugo - tjugofem personer kanske inte kan komma (aldre engelska slaktingar, eller att folk inte kan fa ledigt etc. etc.)

Vi har bada stor slakt som vi ar jattenara med och vi vill verkligen bjuda, kanns som att det antingen skulle vara minimalt (enbart just familj plus nagra fa vanner) eller allihopa, annars blir det lite konstigt om man ska ha nagon slags urvalsprocess, tycker vi i alla fall.

Om vi inser att det blir for dyrt nar vi raknar lite noggrannare sa tanker vi ha det ett ar senare an planerat.

Sa, ni som klarat er med budgetbrollop dar man kan gora en del sjalv i alla fall, hur manga gaster har ni haft?

• Svar på tråden 'Billigt' brollop for cirka 100 gaster?
  • cinnamin

Vi är också i församlingshemmet = gratis

• 080808

Åhhh vilken underbar tråd!

Vi hade först tänkt ha ett litet men lyxigare bröllop för båda har så stor släkt, men sen tänkte vi att fasiken vi vill ju dela denna dag med alla dom. Som man aldrig träffar, bor i annat land och de som är gamla så nu blir det ca 130 pers vi ska bjuda. Kanske 100 tackar ja.

Hade tänkt att inte gifta mig i kyrka utan kanske ute vid vattnet nånstans, men då blev det helt plötsligt så svårt. Vart ska vi hålla till då men ändå inte att det skjuter upp så mycket i pris. Nån som har nåt förslag?

Sorry att jag inkräktar i tråden ;)

Kuvertavgift, vad ligger de priserna på? Billigast, dyrast?

• succubusan

Hej

Vi tänker ha buffe bord, jag, mina tärnor, min mamma och min blivandes mamma tänkte träffas några dar innan och göra pajer, baka bröd osv osv finns hur mycket som helst man kan ha på ett buffe bord, sallader i olika smaker,rökt fisk( pappa har rök) och vi tänkte ha en mat budget på 15k, (catering för 90 pers blir det typ 50k)
    så där sprarar man pengar lätt.
    ...vi ska hyra ett tält så det känns bättre att ha buffe än att folk kommer och serverar maten. Buffe gör det mysigare, mer mingel och ja bättre.. tycker jag:)

• September mys

gillar också buffé, mysigt, mer gemenskap och alla kan hitta nått de gillar

• U+M

Vi lagar förrätt själva, min mamma gör efterrätt, hans mamma bakar tårta. Huvudrätten tar vi från catering. Hade tänkt fixa själva där också först, men kom fram till att det var mer än vi mäktar med (100 personer och jag vill ha varm mat )

Klänning vill jag inte säga att vi sparade på, för jag ville inte ha en stor vit klänning. Dock så får jag en uppsydd klänning efter mina mått för 2.700, vilket är den absolut dyraste klänning jag någonsin köpt

Musik till kvällen kör vi på laptop, vi ska ha några av min systers kompisar som serverar (vi betalar dom förståss, men det blir billigare än restaurang). Fotograf är en annan "systerkompis". (Min syster har bra vänner ).

• Lycka-75

Så här har vi löst det:

Vi frågade oss själva varför gifter vi oss och vad är viktigast för OSS i samband med det? Vi kom fram till att efter 10 år tillsammans och två barn så (förutom av kärlek ) så är det mycket av juridiska själ, FESTEN och att få fira med nära och kära är en annan sak vi INTE vill prioritera bort så...

Vi viger oss med endast närmsta familjerna närvarande på fredagen i en fjällkyrka.

Bjuder in till fest på Lördagen ca 75 vuxna + barn. Min ena syster är kock och lagar och förbereder maten (buffé) som mina föräldrar betalar= gratis

Klänning: Ska jag ha en "vanlig" fin enkel (alltså ingen brudklänning)

Blommor: Står mina svärföräldrar för eftersom dom har handelsträdgård.

Inbjudningarna: Hittade bra priser på en nätbutik ca 350 kr för 50 st.

Dryck: Bjuder vi på till maten men har sedan betalbar.

Musik: Min andra systers son har ett eget band, dom ska få spela en del, varvat med "vanlig" musik.

Vi kommer absolut att lägga krutet på att tillsammans med vår toastmaster utforma en ROLIG kväll!!! Mat, dukning, kläder och annat tycker vi att det går att göra fint, gott, annorlunda och festligt UTAN att det behöver kosta MASSOR. Vet faktiskt inte om man har så mycket roligare om handukarna på toaletten matchar blommorna i brudbuketten och bordsdekorationen

Fundera ut om era vänner har någon talang eller egenskap som på något sätt skulle vara till hjälp för er (ekonomiskt eller praktiskt) och tala om att i stället för eventuella bröllopspresenter så önskar ni er hjälp med vad nu det kan vara... om du förstår vad jag menar

Lycka till med planeringen!

• 080808

U+M: Smart med att bara ta catering på varmrätten, tål verkligen att tänkas på.
    Vad har ni beställt då eller har ni inte bestämt än?

En annan sak, om man inte vill gifta sig i kyrkan man tillhör, hur mycket kostar det då? Alltså en annan kyrka och ett annat församlingshem?

• LukasU

080808:

Det kostar inget att gifta sig i en annan församling, det kvittas mellan församlingarna. Vi ska gifta oss i min m2b:s uppväxtstad och det kostar oss inget.

• 080808

LukasU: Okej, tack för hjälpen. Vad bra! Bara att ringa direkt på måndag då.
    Ska ni ha församlingshemmet också? Kostar det något?

• LukasU

080808:
    Tänkte ha församlingshemmet först men vi fick inte servera någon alkohol där så det föll på det... Annars hade det varit gratis. Och gratis är ju bra! Vi ska ha en lokal nu som kostar 3500 kr för tre dagar inkl städning.

• 080808

LukasU: Ganska billigt pris då iallafall.
    Får höra vad de har för regler i församlingshemmet vi ska vara. Eller vill vara i

• U+M

080808:
    Förrätt - laxpate, lagar det sista idag (frysbar).
    Huvudrätt - Lammytterfile med färskpotatis (gifter oss 30 juni)
    Efterrätt - inte klart, jordgubbssorbe eller parfait är troligast, något man kan frysa

• helenrik

Vi ska vara i församlingshuset och får servera vin och avec, men inte ha fest med sprit.

• brud K

vi kommer ha 116 gäste oc kör nog något av ett buget bröllop enligt reglerna med inte för oss.
    vi gjorde så att istället för bröllopspresenter så bad vi alla som vill och kan att bidra med något till bröllopet istället.
    Av min en vän fick jag brud uppsättningen samt qatt hon fixade all porsling med diskning genom sitt jobb.
    En annan vännina fixar bröllopsnatten.
    Fotografering gör min bror som är en av sveriges och nu (efter ett antal priser i år)europas bäta fotografer (måste skryta då jag är så stolt över honom):)
    Blomm bucketterna til mig och tärnorna får jag av en annan vän o.s.v går det
    alla har tyckt att det varit super kul med denna lösning för alla känner sig delaktiga...tänk vilken bra öppningsfras på bröllopet.
    _vilken god sallad
    - tycker du ? den har jag gjort
    eller
    -Vilken fin bukett
    -den har hon fått av mig

:):)

• September mys

skönt när man kan få hjälp av vänner och familj.

• brud K

Ja och från början så var inte det tanken men när en hade erbjudit sig så gjorde flera det:) :)

Svar på tråden 'Billigt' brollop for cirka 100 gaster?