• mjaumjau

'Billigt' brollop for cirka 100 gaster?

Jag och min kille vill gifta oss nasta september helst, i Stockholm (vi bor dock i England.) Jag pluggar och han alskar sitt jobb, aven om han sakert skulle kunna tjana mer om han gjorde nat trist han inte tyckte om (och det vill man ju saklart inte!)

Sa det kommer definitivt behova sparas in dar det kan. Jag vet redan att jag inte vill lagga sarskilt mycket pa min klanning (och har hittat bra alternativ i min prisklass), vi ska inte ha nagot band som spelar utan alla vara kompisar och vi sjalva ska dja (eftersom manga av oss har klubbar och sa) och allt ar ju bra pa det sattet men - ar det mojligt att halla priset nere nagorlunda nar man vill bjuda cirka 100 gaster? nu kanske man far rakna med att ungefar tjugo - tjugofem personer kanske inte kan komma (aldre engelska slaktingar, eller att folk inte kan fa ledigt etc. etc.)

Vi har bada stor slakt som vi ar jattenara med och vi vill verkligen bjuda, kanns som att det antingen skulle vara minimalt (enbart just familj plus nagra fa vanner) eller allihopa, annars blir det lite konstigt om man ska ha nagon slags urvalsprocess, tycker vi i alla fall.

Om vi inser att det blir for dyrt nar vi raknar lite noggrannare sa tanker vi ha det ett ar senare an planerat.

Sa, ni som klarat er med budgetbrollop dar man kan gora en del sjalv i alla fall, hur manga gaster har ni haft?

• Svar på tråden 'Billigt' brollop for cirka 100 gaster?
  • September mys

vi kommer ev att bjuda 90 pers och har en låg budget, mina tips
    #1 gör buketten själv eller låt nån annan binda ihop den
    #2 välj en enklare frisyr och få ner priset
    #3 nämn inte ordet bröllop i några sammanhang *fniss* då dubblas nästan kostnaden..
    #4 vanliga tårtor istället för "bröllopstårta"
    #5 enklare kläder typ vanlig kostym
    #6 gör egna inbjudningskort
    #7 vi ska ha egen gjord buffé.

• jagärsåkär

Jag gjorde en prioriteringslista med m2b. Iof blir vårt bröllop dyrt ändå och största posten blir mat + dryck. Runt 650:- per person och vi bjuder 100 gäster, 80 kanske kommer.

Det vi snålar med är:
    *eget smink och enklare frisyr till mig (kanske bara klippa toppar och ha i ett spänne, vill se naturlig ut)
    * enkel bukett som jag binder själv
    * inga dyra skor
    * m2bs kläder beställer vi fr Kina
    * mamma syr min klänning

För övrigt planerar vi i gooooood tid så vi hinner spara pengar och köpa saker hela tiden. Sprider ut kostnader och sparar ihop ett kapital.

Det vi "slösar" med (som känns jätteviktigt) är:

* kanonfint ställe och slippa göra mat själva, därav rätt dyrt. Mellan 50 000 och 60 000 för mat & dryck.
    * eventuellt fri bar, men det får vi se.
    * superbra fotograf! Hela 22 000 men det känns så rätt.
    * dyra ringar, m2b vill också ha stenar. Inte bestämt vilka än men vi vill satsa.
    * live musik i kyrkan o på festen.

Man får helt enkelt granska vad man kan dra ner på tror jag. Bröllopsnatten tycker jag kan vara i ett vanligt hotellrum eftersom vi inte kommer vara där så mkt. Våra kompisar kommer vilja festa med oss LÄNGE! Och bröllopsresan behöver inte vara i direktanslutning heller, kan vara inom ett år eller så tycker jag. Däremot lägger jag gärna en slant där o gör nåt riktigt skoj.

Eventuellt kommer vi ha riktig champagne men det får budgeten avgöra i sista min när vi måste ge besked om det...

Du ser: skräddarsy allt efter era önskemål och tänk efter vad ni verkligen uppskattar och vad som egentligen bara är gammal vana att folk lägger mkt pengar på. Buketter tex, tycker det är vansinnigt att lägga 2000 på den!

• Maria

Det går helt klart att komma betydligt lägre om man vill lägga ner mera jobb. Jag har en kompis som hade runt 100 personer och som låg under 10000:- totalt (ja totalt, då var det utan ringar och bröllopsresa). Men då så klart att hon fick dra in på en del:

- köpte begagnad klänning billigt
    - lagade maten själva, med lite hjälp av kompisar
    - ingen alkohol
    - kompis som fotograferade

Så visst går det. Det finns inget som säger att ett bröllop måste vara jättedyrt bara för att det är många gäster. Och jag kan tillägga att hennes bröllop verkligen blev lyckat, det tror jag alla som var där höll med om.

• mjaumjau

Tack for alla tips horni! Sa himla bra (och roligt) att hora att det gar! Ja, jag har skrivit en lista pa alla saker som kommer att kosta (inte inkluderat resa, tror att vi tar den separat en litet tag efter brollopet)

Jag har en bra familj for sant har, systern utbildar sig till diestist (och jattebra pa att laga mat, likasa mamma och min styvmamma), och ja, det jag tror att jag kan fa ner till mycket lag kostnad eller gratis:

-transport
    -fina smakakor och cupcakes pa kakfat (tycker det ser sa fint ut tillsammans med da kanske inte lika extravagant tarta)
    -blomsterarrangemang
    -fotografi/video
    -klanning (har satt prisgrans for mig sjalv, det blir antingen kopt pa monsoon, second hand eller nagon fin klanning fran typ netaporter, som inte ar for tokdyr)
    -skor och smycken (ska bara ha ballerinaskor, och det lar inte vara mer an kanske 300 kr! och det finns supermanga fina slaktsmycken man kan lana)

att fa bli sminkad vore valdigt, valdigt harligt, jag alskar kanslan och det ar skont att kanna att man inte ar fast med lite dassigt vardagssmink typ, om ni forstar? men om det blir lite skralt med pengar sa far jag bara se till att jag kanner mig bergsaker pa hur jag vill att det ska vara langt i forvag, sa att man inte star och har beslutsangest sen pa sjalva dagen.

• mjaumjau

ja just det, inbjudningnarna gor vi sjalva ocksa, och sa inget band ju!

• jagärsåkär

En liten kommentar ang sminkning: jag ville också blir sminkad först men har sett så många bilder på söta par där det tyvärr "skär sig" men en brud som har perfekt foundation och smink bredvid den naturliga brudgummen.

Två snygga personer lyckas ibland ta fram det sämsta hos varann! Hon ser plötsligt översminkad ut och hans ser lite finnig o blek ut! Fast det är mest i dagsljus, det blir inte alltid så. Men har man en skarp kamera finns den risken. Själv ska jag bara ha lite compact powder ist för foundation för att inte se översminkad ut... (och diskret ögonmake-up och lite läppstift)

• Pringlez

Vill absolut inte roffa åt mig tråden..men jag undrar hur ni med budget ordnat med lokal till mottagningen?

• Tossi

Pringlez, vi har en bygdegård som kostar endast 700 :)

• mjaumjau

pringlez, det ar ingen fara! battre att det samlas i en trad istallet for jattemanga andra!

ang sminkning:, jo, jag skulle inte vilja att det var FOR make-at, jag vill mer ha det dar naturliga, mer perfekt fin hy och inte typ lite dalig H&M-concealer... jag har stort sminkintresse och alskar (och tycker att jag ar bra pa) att sminka mig och sadar, men nar jag varit pa sminkning hos make-up store forut blev jag hur nojd som helst, det sag ut som mig, men lite lite lite battre.

• September mys

vi ska vara i församlingshemmet

Svar på tråden 'Billigt' brollop for cirka 100 gaster?