• susannapanna

Bröllop under studietiden?!?!

Hej alla!

Jag och min sambo är studenter, men vill så gärna gifta oss. Vill gärna höra erfarenheter från andra som gjort/planerar att göra samma sak. Ekonomi är ju inte precis den starkaste när man pluggar på universitetet...

• Svar på tråden Bröllop under studietiden?!?!
  • Bruden blå

susannapanna
    då skulle ni ju kunna ha lite eftermiddagsbröllop. det viktigaste är att ni informerar i inbjudan tydligt om att det är mottagning som gäller inte middag.
    kanske att ni har vigseln kl 14.30-15. vigsel tar ju (kyrkligt) ca en halvtimme.
    då har ju folk hunnit äta unch i godan ro innan. sen kan ni bjuda på kaffe, läsk, bullar, kakor och tårta (eller vad ni känner för) kanske smörgåstårta om ni gillar det. vad ni gillar är helt upp till er.
    en mottagning kanske håller på i två timmar. också en smaksak, men ni kan ju ange redan i inbjudan ordentligt vad ni bjuder till. kanske något i den här stilen.

Välkommna på bröllop!
    den x/x kl 14.30 gifter vi oss
    i munkbro kyrka.
    Efter vigseln inbjuds mottagning i församlingsgården mellan kl 15-17.
    Då bjuds på kaffe och tårta.
    Osa senast xx/xx tel 05-56 78 90
    Varmt välkommna önskar Sara och Peter.

det där vara bara lite snabbt ihopskrivet, men bara så ni är tydliga med vad ni bjuder till så är det inga problem.

• FruÖlandstok

Hon köpte bara en enkel ring till sig själv, han använde förlovningsringen. Och rostbiff & potatissallad är inte så jättedyrt, bröllopstårtan hade dom gjort själva.. dom betalade ingenting för lokalen. La heller inga pengar på make/hår, fotograf eller sådana saker. Dom hade ingen bröllopssvit (sov hemma). Han använde kostym han redan hade och hon fick som sagt var klänningen

Så det går komma undan om man drar ner på mkt och inte har så stora krav. Det ska ju samtidigt kännas naturlig, dvs något som passar en själv :)

• susannapanna

Det låter verkligen som en toppenidé. Jag tackar varmast för uppslaget! Bara inte de som åkt långt tycker det är snålt...?

Åh, jag kan se det framför mig nu! Jag visualiserar. Som Gunde Svan. Och han lyckades ju! hihi

• Bruden blå

susannapanna

ALLT går.
    Klänning kan du hitta rätt billigt, kolla i butikerna nu om du vill ha en enklare modell, mycket vita studentkläder börjar komma upp snart. Annars kan man köpa från china. då skall man dock vara ute i god tid då justeringar i storlek kan behövas. Eller så kan man kolla runti släkten och bland vänner om någon har en brudklännign eller om någon är bra på att sy. kolla redan nu om du har någon som är bra på frisyrer, smink, sy, baka, laga mat, fota, binda blommor. sånt är jättebra om man kan få hjälp med.

ringar kan ni komma ner massor i pris på om ni har tid att leta och tänka igenom. Vet du vad ni vill ha för ringar?

• Bruden blå

susannapanna

Inte kommer dom tycka det är snålt. är du bara tydlig i inbjudan så vet folk vad det bjuds in till.
    Skulle dom av någon anledning inte vilja åka på bröllopet för att dom tycker det bjuds på för lite mat så är dom ju i sin fulla rätt att tacka nej.
    Och du, en sak till, INGET bröllop och äktenskap blir lyckligare för att man lägger mer pengar på det. Lyckan ligger i kärleken och ens inställning. Allt runtomkring är bara kosmetika.

• FruÖlandstok

Hihi ;) Det blir nog kanon tror jag. Vi tänkte först gifta oss i smyg men när vi insåg tanken att anordna en stor fest för alla våra nära å kära så visualiserade vi nog lite där å då kändes det som det rätta.

Alla våra vänner bor överallt i landet och sambons släkt bor i Norrland så det ska bli hemskt roligt att samla alla.

Så det där med visualiseringen funkar nog kanon.. Lycka till :)

• FruÖlandstok

klok som Bruden blå

man blir ju inte lyckligare för att man lägger ner mer pengar på bröllopet..

• susannapanna

Åh, ni är gulliga!

Helst skulle vi nog vilja ha tre nya ringar, varav två till mig. Men om det nu inte går så lutar det åt en vigselring till mig. Jag har en drömrings-modell klar för mig, men har inte vågat kika på priser än... Jag skulle vilja ha en i gult guld med en enda princesslipad diamant, sådär lite upphöjd/gammaldags!

• Bruden blå

susannapanna

Ni kan ju börja med en ring och sedan köpa en till ring på 1årsdagen.

och visst kan du göra en egen ring. Har du gammalt skrotguld du kan lämna in?
    Sten kan du köpa själv på tex www.diamantia.com

• susannapanna

Jag har min mammas och pappas förlovningsringar iofsg. Mycket guld där. Pappa har stora händer. Men betyder det inte otur att ta dem då mina föräldrar numera är separerade sedan 15 år??

• Bruden blå

susannapanna

Aldrig hört att gammalt guld skulle betyda otur. dessutom blir det ju inte det guldet i era ringar, ni byter in det gamla guldet mot nytt.

• Fru Hennerdal

Bruden Blå

Det beror ju faktiskt på, vi har hittat en guldsmed som smälter ner vårt guld. Han dokumenterar även detta så att vi kan vara säkra på att få igen vårt ursprungliga guld i ringarna.

• Bruden blå

Sjatiir

Oki, men då har ni haft tur som hittat det (förutsatt att det var det ni ville ha). det absolut vanligaste är att man byter in/säljer sitt skrotguld och får nytt i gengäld.

• Utomlands-brud

Hej!
    Jag är också studerande och ska gifta mig till sommaren - i augusti!
    Vi försöker köpa lite grejer till bröllopet för varje månad. Dessutom har våra föräldrar betalt en del. Vi kommer att ha vårt bröllopsmiddag i ett tält i trädgården. Vi ska duka själv och jag ska göra blomsterarrangemang. Stolar, bord, tältet och servis lånar vi gratis! Jag ska dessutom göra min brudbukett själv, vilket jag redan övat på och sett att det går.. Vi har också tagit hjälp av folk vi känner som ska ställa upp som fotograf och en tjej som ska fixa mitt hår. Sminket gör jag själv. Bröllopsklänningen har jag beställt från Kina o sambons bröllopskostym är köpt på Dressman. Jättefin!
    Vi beställer buffe från ett cateringställe och får hjälp med lite extra till buffen av min pappas fru.
    Vi kommer att servera vin till maten, men kommer inte att servera någon alkohol till kaffet då vi tycker att det är onödigt. Efterrätt har vi också skippat eftersom att vi bjuder på bröllopstårta. Tycker inte man behöver ha nån annan efterrätt utöver det.
    Har inte hittat någon ring än, men vet att guldfynd har fina och billiga ringar. Sambon vill inte ha någon mer ring. Han har sin förlovningsring.

Svar på tråden Bröllop under studietiden?!?!