• susannapanna

Bröllop under studietiden?!?!

Hej alla!

Jag och min sambo är studenter, men vill så gärna gifta oss. Vill gärna höra erfarenheter från andra som gjort/planerar att göra samma sak. Ekonomi är ju inte precis den starkaste när man pluggar på universitetet...

• Svar på tråden Bröllop under studietiden?!?!
  • susannapanna

Ölandstok: vad blir maten per person?

• Bruden blå

Det verkar som om maten är det dyraste....?
    -Nä inte om man lagar maten själv. En egen gjord buffé behöver inte blir så dyr.

-Ring kan man komma ner i pris regält på genom att gå till en lokal smed, ha med eget gammalt skrotguld och köpa egna stenar. eller köpa en färdig modell på nätet.

Bruden Blå: Ni kommer inte att bjuda mor/farföräldrar och kusiner/föräldrars syskon då?
    -Far och morföräldrar är inte så många i livet, min mormor, hans mormor och farmor. dom är medbjudna, räknade in dom i föräldrar lite slarvigt där. men summa totalt är 30 vuxna.
    Kusiner och föräldrars syskon är inte medbjudna, undantaget min gudfar med familj. då min gudfar är min morbror.

Vilka ni bjuder bestämmer ni helt själva, man behöver inte bjuda hela släkten. man kan bjuda bara närmsta om man vill. Sen för att få ner matpris finns flera varianter.
    -Catering.
    -Delvis catering (varmrätt kanske) och småplocket, sallad, bröd mm ordnar man själv.
    -Göra allt själv, e inte så svårt om man tänker igenom matvalet, och kanske delar ut lite uppgifter, svärmor gör en rätt, mamma en rätt, svägerskan en annan. och vips är det mycket mindre att göra.
    -Ha enklare bröllop med smörgåstårta eller pajjer eller pastasallad.
    -ha bara mottagning och ingen middag.

• FruÖlandstok

100-120kr/person kommer maten att hamna på.. vi ska ha egenlagad mat bestående av förrätt, buffé (visserligen hjälp av en kock som vi känner, men vi räknade på samma innan han dök upp) samt tårta (som vi kommer göra själva den med, blir någon enkel chokladtårta).

• susannapanna

Bra tips!

Vad menar du med mottagning, men ingen middag?

Btw, så kommer vi ha alkoholfritt iaf. Så där kanske man sparar in några kronor?

• FruÖlandstok

Där kan man nog spara in en del.. vi har räknat på ca 2000kr alkohol till maten.. (ska köpas i tyskland, har vänner som åker förbi där ofta så behöver bara betala kostnad för alkohol ingen resa) sedan ska vi ha betalbar på kvällen till lågt pris iofs.. så där måste vi ligga ute med pengar, men får igen en del.

• Bruden blå

susannapanna

med bara mottagning så blir det så att efter vigseln så har man mottagning i kanske kyrkstugan/försammlingshemmat som hör till kyrkan (om man gifter sig kyrkligt).
    då bjuder man på kanske kaffe och tårta.
    sen skippar man fest och middag.

• FruÖlandstok

Vad jag ville säga med det var att alkohol går att spara på, fast för oss är det inte en av dom största posterna. Det jag
    märkt är stora kostnader som jag inte tänka på innan är just fotograf och hår och sådant.. Därför har vi valt bort sådant och får hjälp av bekanta. Likadant köpt bröllopstårta var lite för dyrt för min smak :)

• susannapanna

Åh! Det låter som en bra idé. Det låter som JAG, liksom. Kaffe och tårta Kanske mormor kan ställa upp med några av sina underbara småkakor?

Om man bara ska ha mottagning; hur dags på dagen skall man ha bröllopet/mottagningen? Man vill ju inte att folk ska svimma eller bli irriterade av hunger!

• FruÖlandstok

Min svägerska gifta sig och hade sedan mottagning i församlingshemmet. Dom bjöd på rostbiff och potatissallad och det var alkoholfritt. Tror dom la ca 10 000kr allt som allt på hela bröllopet inkl ringar å såndat. Dock inte bröllopsklänningen inräknat i den för den fick hon i present. Sedan fick dom ca 6000kr i rena pengar i present så i själva verket blev det inte så dyrt.. Det var ca 60 pers på det bröllopet

• susannapanna

Ölandstok: Oj, det låter nästan FÖR billigt? Är det möjligt att fixa det med ringar och mat och allt?

Svar på tråden Bröllop under studietiden?!?!