• Pillisen

Totala kostnader

Har precis suttit och räknat på vad vårt bröllop kommer att gå på.
    Oj oj ca 130 000-140 000 kr.

Hur har ni fått ihop allt med ekonomin?

Vi räknar inte med några bidrag från nära och kära (fast vi vet att vi får en del)
    Nyfiken på hur ni andra finansierar er stora dag

• Svar på tråden Totala kostnader
  • gota

Vi sparar en summa varje månad, varierar lite beroende på antal räkningar och dylikt men ca 5000 kr. Men vi gör dessutom det klassiska förutom själva sparandet: varje gång vi får en tia stoppar vi dem i en burk. På en månad har vi där lagt i 910 kr enbart i 10:or. Pengar vi inte ens saknar!

• Sussa - juni 07

Jag har aldrig tyckt att vårt bröllop är extra lyxigt utan tycker att jag har lagt mig på medelnivå vad gäller allt till bröllopet. Nu är det två månader kvar och förra veckan tänkte jag att jag skulle titta över budgeten lite. Trodde att vi skulle landa på 60 000 kr ungefär, har tänkt det hela tiden...MEN det kommer kosta över 100 000 kr och då blev jag lite mörkrädd. Men nu är det ju bara att köra på...vill inte dra ner på något! Hoppas det blir värt pengarna!

• 11 augusti

För vissa är det känsligt, men vi har kuvertavgift. Vi har allt vi behöver så vi önskar oss en bröllopsfest där alla vi vill ska kunna vara med.

En budget därutöver på 25-30 000.
    Men då är maten och drycken till maten betald till gästerna genom kuvertavgiften.

• Gudinnan

I början sparade vi 10 000 SEK per månad, sen juli förra året så försöker vi spara 16 000 SEK per månad. Vi lyckas inte alltid men för det mesta.

Men som nån sagt tidigare, börja i tid!

• augustibrud8

Ett tips är ju att önska sig bröllopsresan i bröllopspresent.
    Vi har önskat oss resecheckar.
    Sen tycker jag personligen att det inte spelar någon roll hur tex skorna ser ut för dom syns ju ändå inte(jag ska köpa ett par vanliga billiga pumps)
    buketten binder jag själv, vi ska he bar till självkostnadspris och ha tårta istället för både dessert och tårta.
    Klänningen ska jag hyra eller köpa begagnad.
    För mig är det viktigaste att vi har kul tillsammans med dom vi tycker om.

• Fru Cinderella

Vårt bröllop kommer gå på ca. 40.000 exkl bröllopsresa (12.000)

Min mamma betalar middagen på 27.000 (Herrgårdsmiddag) och min klänning på 3.000, Svärföräldrarna bröllopsresan.

Vi sparade ihop 10.000 till hans kläder, ringar, och andra utseenderelaterade accessoarer och lite annat smått.

Vi har lagt undan ca. 1600-2000kr i månanden i ett halvår.

• blomsterbiet

Räknade på bröllopskostnaderna och summan slutade på 35.000 kr. Vi ska dock göra allt för att få ner den summan.

Svärförsäldrarna betalar lokalen, alla blommor, trycksakerna och transporten.

Annars betalar vi allt själva.

• Virreveronica

Ja vi skall gifta oss augusti 2008 har rääknat med att allt kommer att gå på ca. 130 - 150.000 kr vi blir ca. 130 gäster. Har såklart börjat spara började förra månaden med 2000 kr per månad fram till augusti i år då skall vi lägga undan 5000:- i månaden fram till juli nästa år blir det ca 75.000 :- Mina föräldrar ger oss 50.000:- då är vi uppe i 125.000 + att min m2b föräldrar skall bidra oxå så då har vi fått ihop det... Vet att det är mycket pengar men vi anser att det är värd det... Lycka till med allt sparandet :)

• majsanna

Vårt bröllop kommer att kosta ungefär 45-50 000 kr. Bröllopsresa kommer vi önska oss pengar till. Vi kommer antagligen få maten betald (ca 15 000). Vi kommer att bjuda 44 gäster.

• jocelyn

Vi räknar på ca 50K för 30 gäster. Ringar och resa är ej inkluderade i budgeten. Pengarna är redan undanlagda men skulle vi spara ihop skulle det bli 2000 kr per månad vardera under ett år för att få ihop det. Det känns helt ok. Vet inte om vi kommer bli erbjudna någon typ av bidrag alls.

• Duchess

Vi gjorde redan från början en budget för bröllopet, som vi reviderat allt eftersom tiden gått. I dagsläget är totalsumman för hela projektet 110.000 kr. Vi vet dock redan nu att flera poster kommer att bli billigare, så runt 100.000 är en rimlig slutsumma.

I den summan ingår allt som hör ihop med giftemålet, t ex våra förlovningsringar (15 000 kr), kostnad för tackkort, resan för oss till bröllopet (vi gifter oss 80 mil från där vi bor) och mycket annat.

En enkel budgetmall i excel är något jag kan rekommendera. Vår mall har tre spalter: Vad kostnaden avser - beräknad summa - slutlig summa (fylls i när posten är klar). Alla poster summeras också längst ner på bladet. Funkar toppenfint! :)

• N&N

Vi har en budget på 80 000 kr för 100 gäster, då ingår inte bröllopsresan. Vi får 35 000 kr från svärisarna och mina föräldrar betalar vår semesterresa i sommar (två veckor till Alcudia två vuxna + två barn) och sedan önskar vi oss presentcheckar till en "riktig" bröllopsresa på tu man hand senare nästa vinter. Då ingår precis allt, men vi har inte sparat något särskilt då vi redan hade pengar på sparkontot och jag har betalat allt hittills med min lön (sambon pluggar) så jag tror inte vi behöver ta mycket från sparpengarna alls, känns bra.

• jagärsåkär

Vi har en budget på 130 000 MEN jag tror vi kommer skära ner den lite. Vi tänkte ha en brunch dagen efter men jag kom på att det kanske är onödigt? Det skulle kosta 20 000 men eftersom vi har bröllop i stan där alla bor, ingen reser för vårt bröllop så: varför ha brunch dagen efter? Det blir ändå kanske inte sååå kul. Man måste ju fortsätta vara värdpar då och "ta hand om gästerna" osv. Jag tror vi hellre kommer softa dagen efter med närmaste fam o vänner. Men inte hela släkten o alla mer avlägsna komp.

Sen kom jag på en underbar sak!!!!
    Har varit glad sen igår bara för det här! Jag och m2b har ju hela livet på oss att ha fester!! Så brunchen kan vi ta när som helst! (jag hade hittat ett fint ställe) Det kan bli dopfest (hahahha längtar!) eller födelsedagsfest eller nyårsfest, julpart eller slutet på sommarfest eller midsommarfirande... Både han o jag älskar att ordna fester! Bröllopet är ju bara början!!!!!

• Kristina07

Vi ligger på 60 000 nu.
    I det ingår ringar, kläder för oss och barnen (3st),fotografering, limo och sen middag på restaurant för våra familjer (15 pers) och bröllopsnatten.
    Ringarna är den största posten på ca 20 000.

Svar på tråden Totala kostnader