• Kroko

    Homeopatmedicin mot acne?

    Nån som provat homeopatmedicin mot acne? Jag har en bekant som tycker jag ska testa. Jag vet inte speciellt mycket om homeopatläran annat än att min man tycker att det är fiffel och båg....
    Någon som har några synpunkter eller har testat???

  • Svar på tråden Homeopatmedicin mot acne?
  • rocketqueen

    Nipsu
    Alla homeopatiska medel är inte potensierade.

  • tingtingeling

    Nipsu o jocelyn
    Bra skrivet - håller med!
    Jag har sett vedervärdiga konsekvenser hos patienter som avstått från nödvändig farmakologisk medicinering - på inrådan av homeopater. T ex diabetiker som slutat med insulin och övergått till homeopat-preparat, vilket fått katastrofala följder!

  • rocketqueen

    Det är ju ändå inte bara homeopaternas fel direkt, utan också den person som inte förstår att t ex externt insulin behövs... Många homeopater är inte seriösa, medan många avstår från att behandla allvarligare sjukdomar.

  • tingtingeling

    Jag håller inte med dig, rocketqueen. Jag tycker definitivt det är homeopatens "fel" i dessa fall, eller ansvar snarare. Patienten eller kunden har troligen valt att gå till honom/henne för att han tror på homeopatin och litar därmed på vad behandlaren säger. Precis som att han tidigare litade på sin legitimerade läkare litar han nu istället på homeopaten - i båda professioner har man således en oerhörd "makt".

    Jag har som sagt sett mycket allvarliga konsekvenser av detta i flera fall och på nära håll.
    Att folk sedan kan bli hjälpta av en homeopat i andra "mindre allvarliga" fall tror jag säkert - men det tillskriver jag placeboeffekten.

  • rocketqueen

    Tycker allt att man själv har ett stort ansvar när det gäller ens egen hälsa. Läkare gör också fel, men det är upp till en själv att konsultera fler och få bättre vård. Går man till vad för kvacksalvare som helst tycker jag att man delvis får skylla sig själv faktiskt...

  • tingtingeling

    rocketqueen - där håller jag i och för sig med dig... att går man till en homeopat får man kanske lite skylla sig själv visserligen. Svårt att känna det till hundra procent dock när man sett konsekvenserna hos patienter som inte varit starka nog att stå emot.
    Att läkare gör fel händer självklart men det är inte att jämföra med en homeopats "misstag". Läkare arbetar efter evidens och beprövad vetenskap...
    Nåväl, nu har jag sagt mitt gällande homeopater

  • rocketqueen

    Det är olagligt att behandla diabetes med homeopati, så den personen som slutade ta insulin har antingen missförstått homeopaten eller kollat upp homeopaten riktigt dåligt.

    Läkare kan göra fel som direkt leder till döden eller invaliditet, det tycker jag allt är att jämföra med homeopaters misstag. Fördelen med homeopatin är att man inte bara behandlar symtomen, utan ser till helheten och vad som kan ha orsakat dem.

  • Modestie

    Men diabets är en av de åkommot som inte FÅR behandlas av homepat enligt lagen (vilket jag ser att Rocketqueen påpekar). Tyvärr är det dock svårt att få bort oseriösa naturläkare och homeopater ifrån marknaden

    I slutändan har man själv som individ ansvar för vilken slags läkare man söker upp. Tyvärr finns det många desperata, även bland aknepatienter. Man söker ofta varje halmstrå...men när dte gäller akne rekommenderar jag en "vanlig" läkare eller hudläkare främst. Kan tänka mig att homeopati mm har god effekt på mer psykosomatiska sjukdomar (man upplever mer helhetstänkande hos t ex homeopaten som bryr sig mer om en som perosn och då mår man bättre) men akne är inte psykosomatiskt. Dte beror på hormoner eller andra fel i systemet

  • tingtingeling

    Jag har inte kunskap om vilka åkommor homeopaten får och inte får behandla enligt lag - däremot har jag inte bara sett drabbade diabetespatienter utan även patienter med sköldkörtelhormonrubbningar och andra hormonella åkommor som homeopater sagt sig kunna bota. Enligt min åsikt finns det definitivt ett flertal legitimerade yrkeskategorier som har större "helhetstänkade" än vad homeopaten har, för övrigt.
    Jag håller med dig, Modestie, förresten - klokt!

  • Annaa24

    Swing!

    Du skrev att du var intresserad av alternativmedicin och hade problem med skölkörteln. Kan därför inte låta bli att påpeka något som jag läste nyligen som jag tyckte var intressant. Kallpressad kokosolja/fett ska tydligen vara bra att ta invärtes för problem med sköldkörteln. Jag tror det handlade om det som kallas hypotyreos.

  • Jojefino

    Snälla folk. Homeopati är bra mycket bättre än läkarnas mediciner! Ni är bara för ingrodda i skiten för att inse!

Svar på tråden Homeopatmedicin mot acne?