• Kroko

    Homeopatmedicin mot acne?

    Nån som provat homeopatmedicin mot acne? Jag har en bekant som tycker jag ska testa. Jag vet inte speciellt mycket om homeopatläran annat än att min man tycker att det är fiffel och båg....
    Någon som har några synpunkter eller har testat???

  • Svar på tråden Homeopatmedicin mot acne?
  • Filmjölk

    Hej Kroko

    Jag gick till en homeopat för några år sedan efter att ha gått till hudläkare med min acne i många år. Ville testa något annat. Först var det ett långt samtal och min homeopat medicin tog jag i ungefär ett halvår. Jag märkte skillnad och var nöjd och min hy var bra väldigt länge efteråt. Jag hade läst på om Hemoepati och hade min egen uppfattning och jag var väldigt postivt till att prova ett alternativ till alla otroligt starka mediciner jag blivit utskriven under åren.
    Känner du att du vill prova så gör det.

  • Kroko

    Ja, jag tror faktiskt att jag ska pröva!
    Intressant att läsa vad ni tycker.

    Filmjölk; Jag är inne på samma linje som du - vill inte ta alla dessa starka preparat, har visserligen inte fått en enda acnemedecin utskriven än, men skulle hellre hitta något annat som fungerar.

  • Lena+Mattias=sant

    rocketqueen:

    De måste vara det i kliniska tester för att få klassas som läkemedel.

  • rocketqueen

    Vilka måste vara vad? Effektivare än placebo? Du vet väl att tron försätter berg... Kan du presentera någon studie som säger att placebo inte kan vara lika effektivt eller till och med effektivare än läkemedel?

  • Pans

    Av en händelse upptäckte jag att GI-metoden verkar fungera bra. Jag är nu 31 och tycker att jag är alldeles för gammal för att ha akne. Jag har provat det mesta, dvs starka mediciner (som hjälpte under den tid som jag åt, men som kom det tillbaka), dyra preparat som jag köpt från hudterapeuter och ansiktsbehandlingar.

    Inget har fungerat på mig speciellt bra. Men sen började jag med GI-metoden som bl a innebär att man begränsar intaget av snabba kolhydrater (som vitt bröd, pasta, ris, potatis och godis/chips). Direkt började min hy att bli bättre! Fantastiskt tycker jag!

    Så om du inte lyckas med homeopat-varianten, så kan jag varmt rekommendera en kostförändring istället. Det verkar iaf fungera för mig.

    Lycka till!

  • Lena+Mattias=sant

    rocketqueen: Du testar blivande läkemedel genom att en grupp får läkemedlet och ett får sockerpiller. Hjälper inte läkemedlet signifikant fler än sockerpillren så får det inte bli ett läkemedel. Men visst försätter tron berg.

  • rocketqueen

    Lena+Mattias=sant
    Det vet jag mycket väl, men nu var det ju inte det som var frågan...

  • Modestie

    Eftersom homeopatimediciner bara består av vatten tycker jag personligen det är väl dyra grejor, men det gör ju absolut ingen skada.

    Men sedan är det som ngn skrev så att placebo är väldigt effektivt. Och det har ju ett värde i sig...trro du det kan fungera kan det mkt väl göra det alltså...

  • jocelyn

    Ja det finns mängder med studier där läkemedel visat på bättre hjälp än placebo. Placeboeffekten ska inte underskattas men INGEN läkare får förskriva verkningslös medicin.

    I större testgrupper för vissa läkemedel finner man att stora grupper blir hjälpta enbart av tron att de tar ett verksamt medel... det finns även rapporter om biverkningar hos personer som ALDRIG fått i sig ett endaste milligram av verksam substans. alltså kan man inte säga att placeboeffekten enbart är gynnsam, den kan även skapa biverkningar som tekniskt sett inte kan existera.

    Då ingen kunnat bevisa att vatten kan minnas -1 miljon dollar har redan fått folk att försöka- så kan man bara dra slutsatsen att det är tron på preparatets verkan som ger det verkan.

    När man har administrerat placebo hos smärtpatienter har man kunnat observera hur hjärnan tolkar placebo som medicin och SVARAR genom att blockera/främja signaler i kroppen. Enbart tanken på att få hjälp kan alltså ge hjälp.

    Enligt kvacksalverilagen får inte sjukdomar som cancer och HIV/AIDS behandlas med denna typ av medel. I andra fall är det i princip fritt fram. Tyvärr!

    Homeopatiska preparat är inte läkemedel. De är ofta dyra och kan i princip innehålla vad som helst. Om du använder dig av denna typ av preparat eller av andra naturmedel så omfattas du ej av den svenska läkemedelsförsäkringen.

    Valet är ditt eget.

  • Nipsu

    Jag motsätter mig absolut alla homeopatiska produkter eftersom det faktiskt inte finns några verksamma ämnen kvar efter att allt har spätts ut. Och även om de inte gör någon skada eller är farliga så kostar de förstås pengar och så kan de leda till att någon som behöver "verklig" medicinering inte ser till att få det.

Svar på tråden Homeopatmedicin mot acne?