• Tova
    Äldre 21 Jan 10:17
    27063 visningar
    25 svar
    25
    27063

    Jag behöver också råd inför ev. husköp!

    Hej!
    Inspirerad av en tidigare tråd om husköp så prövar jag lyckan här... Vi har äntligen bestämt oss för att flytta från vår sunkiga lägenhet och dessutom hittat ett hus som vi bara VILL HA!!! Eftersom vi båda är noviser på området så behöver vi dock massor av råd för att inte göra något oövertänkt. Om någon har lust att hjälpa till och reda ut begreppen så skulle jag bli jätteglad!

    ? Vad kostar det egentligen? De begär 650 000 för huset och driftskostnaden är uträknad till 22 000 /år. Enligt mäklarens kalkyler skulle vi få en månadskostnad på 5 800 inkl amortering som efter skattelättnad hamnar på 4 900. Hur kan den bli så låg? Varför bor inte alla människor i hus om det inte är dyrare än så? (misstänksam :))

    ? Det finns ett lån på huset som är bundet t o m nästa år, och det vill vi ju inte ta över eftersom räntan är 8,4%. Kommer detta att bli ett problem?

    ? Taxeringsvärdet är lågt, bara 281 000 varav byggnad 171 000. Är det bra eller dåligt?

    ? Vad är viktigt att tänka på för övrigt?

    Kram!

  • Svar på tråden Jag behöver också råd inför ev. husköp!
  • lilla hjärta­t
    Äldre 21 Jan 17:52
    #0

    Känner att jag måste trycka på ang. besiktning före husköpet, vi har precis besiktat ett hus vi tänkte köpa, men har nu backat sen det visat sig finnas fukt i en vägg (kommer förmodligen från läckande tak). De som ska sälja huset har bara ägt det 1 år och de får inte ut på någon försäkring för den enda besiktningen de gjorde var en försäkringsbesiktning efter husköpet en besiktning som var helt utan anmärkning. Tycker synd om dom eftersom det blev en chock eftersom de trodde att huset var helt felfritt (våran besiktningsman hittade flera fel som måste åtgärdas omedelbart) Visst att det kostar 5000 kr men det är värt varje krona. Lycka till !

  • Lena_O
    Äldre 21 Jan 19:19
    #0

    Där jag bor kostar en villa 3-4 miljoner, så vi bor i en 7-rums bostadsrätt istället (1.7 milj) men vi vet vad vi ska betala varje månad.

    Mäklarna tar aldrig upp överraskningar och andra regelbundna utgifter. Tvättmaskin som går sönder, jord ska fyllas på, växter och annat grönt, grusgång? Tak behöver läggas om regelbundet. Kalka gräsmatta. Eller som nu att el-skatten går upp. Sotarkostnad om ni har öppen spis. En rörmokare kostar skjortan. Skadedjur på tomten? Myror, getingar, råttor, skogsmöss som behöver tas bort, det kostar att få dit någon att göra jobbet. Parabol? Bilvärmare? Klippa häck? Hög försäkring om området är inbrottsbenäget. Inbrottslarm.

    Bor det ett äldre par i huset nu? I så fall kan ni räkna på nästan det dubbla i drift. Som yngre har man fler el-produkter (mobil, dator, hårtork, flera TV, extra frys, använda ugn flitigt).

    Jag läste någonstans att det bästa är att ha en årslön på banken...vem har det?

  • liina
    Äldre 21 Jan 22:49
    #0

    Hej!

    Ja, hus kostar mer än man tror. Det ränner iväg eftersom det alltid är nåt som ska fixas. Man kanske dessutom behöver en bil till?

    OBS! OBS! OBS!!!!!!!!!!!!!!!

    Kommunen har en översiktsplan för de närmsta åren där planer på nya vägar och tågsträckningar visas. Mycket viktigt att titta på detta, (om man inte köper hus i ett helt färdigbyggt område förstås).
    Jag bor på landet och var noga med att kolla upp detta. Granne med kossor idag, motorväg imorgon!?

    Liina

  • Anonym
    Äldre 22 Jan 09:10
    #0

    Hej

    Många bra saker har tagits upp men är så viktiga att även jag nämner dem:

    * Besiktitning - A & O. Se till att det är en besiktiningsman som kan sina saker och att besiktiningen inte bara blir en visuell (bara tittar) samt att han/hon är försäkrad.

    * Det är inte bara huset som kostar - för att få lån måste man ha pantbrev = kostnad, att registrera husköpet sk stämplingsskatt = ca 1,5% av köpesumman tillkommer

    * Skattelättnaden kommer först året efter - ligger ute med kostnaderna ett helt år innan man kan tillgodoräkna sig dem

    * Behovet av kostsamma saker som dränering, byte av elstystem och avloppsstammar, omläggning av tak, byte av värmesystem tillkommer lätt när huset man är intresserad av är av äldre datum än sent 70-tal - fråga därför om vad som är gjort och vad som inte gjorts - varje deltalj för sig och INTE generellt. (Att lämna ut omgrävning och omläggning av tak på entreprenad springer lätt iväg till över 100'000:- per åtgärd om man själv inte är den händige och gillar att tillbringa hela semestern och sommarens alla helger med att slita som ett djur)

    * Badrum kan lätt dra iväg mot summor man inte riktigt tänkt sig om och när man vill/måste åtgärda golv och väggar...

    Dvs förutom att ha råd med själva husköpet måste ni ha utrymme för större oväntade utgifter i underhållet för att tex inte stå där mitt i smällkalla vintern med en trasig panna och inte ha råd att ersätta den.

    Lycka till

  • Nea
    Äldre 22 Jan 09:51
    #0

    En till grej;

    Fråga er bank om hur mycket ni kan få låna osv. Säg att ni får lånelöfte på 600' och huset kostar 600', då kanske ni inte får låna 50-60' för att fixa en ny värmekälla då den gamla pajar helt plötsligt! Med andra ord, ha lite marginaler!

    Några summor vad olika jobb kostar om man lejer ut jobben: (villa på ca 100kvadrat)

    Badrum:Från 40' och uppåt, ett normalstort går på närmare 60'.
    Omdränering:100' - men neråt 25' om man gör det själv.
    Sprutisolering 30 cm på vind: 10-12'
    Nya fönster: vi byter på ena sidan, går på 50'...
    Ny garageport: 8000:-
    Ny altan: runt 10'
    Kök: 50' beror ju på vilket märke osv...
    Installera kamin: från 10' och uppåt beroende på storlek
    Provtrycka skorsten o efterkoll: 2000:-
    Antirötsprutning i takbjälkar mm på vinden pga läckande tak tidigare kostade oss 8000:-

    Lägg sen till att ni ska underhålla bilen som vanligt (om ni har en) med service och nya däck mm mm

    Men ändå.... det är HÄRLIGT att bo i eget hus!!!

  • Stina 3/5
    Äldre 22 Jan 10:18
    #0

    Tova, det är inte alla som hittar ett hus för 650 000 kr. Det är ju jättebilligt.
    Ska vi köpa en normal villa på ca 180-200 kvm i det område vi vill bo om ca 5 år kostar det runt 2,5 till 3 miljoner.
    Då börjar månadskostnaden dra i väg. Plus att det ska finnas gott om buffertpengar till oförutsedda utgifter.

    Det är underbart att ha ett eget hus, vi har det nu men bara på 80 kvm mitt i Malmö.

  • Josseb­ell
    Äldre 22 Jan 12:34
    #0

    Att besiktiga ett hus är väldigt bra. MEN jag och min make började läsa det finstilta som besiktningsmannens kontrakt hade och där står att han i sin tur inte har någon skyldighet om man upptäcker vattenskada eller någon annan skada som inte är synlig. Besiktningsmannen utgår ifrån att det säljaren säger är riktigt. Med andra ord så litar jag då mäst på mina egna ögon och näsa. Eftersom man lätt blir förblindad av kärleken till ett eget hus så ta med en mer objektiv öga och näsa. Tex en Pappa/Mamma eller någon annan med lite koll.
    Finns ingen anledning att punga ut 4-5.000kr till en besiktningsman som ändå inte tar något ansvar!
    Har genom bekanta väldigt dålig erfarenhet på området vilket i sig kan bero på att vi tidigare endast haft EN besiktningsman i denna stad.

  • Nea
    Äldre 22 Jan 13:05
    #0

    Tänkte på en till sak...

    Om ert taxeringsvärde är lågt, så kan det bero på att nuvarande husägare mörkat vissa grejer i fastighetsdeklarationen... Vårt tax.värde kommer att öka för att det var felaktigt ifyllt sen huset byggdes -64!
    Mao så kan det påverka er slutgiltiga skatt osv senare.

  • Julia B
    Äldre 22 Jan 13:13
    #0

    Elräkningen-så sant! Vi betalar ca 600 kr/m. Vattenräkningen på 1000 kr kommer varje kvartal. Är uppvärmningen med olja så har det priset gått upp sedan nyår också. Kalkylen för driftskostnad ska omfatta uppvärmning, el, sophämtning, vatten osv, men kolla vad som ingår för att vara säker.

    Skattelättnad behöver man inte vänta på. Vi har jämkning eftersom vi betalar räntor för 140' om året. Då tar de även hansyn till fastighetsskatten så den inte kommer som en smäll. Jag har jämkning för 3600 kr/m, det gör mycket!

    Hoppas du inte blir rädd för att köpa hus! Man klarar mer än man tror! Står ni där och måste ha ny panna eller byta tak så får ni troligen låna pengarna av banken. De tjänar inget på att ert hus blir förstört.

  • Nettan
    Äldre 22 Jan 13:36
    #0

    Även om en besiktiningsman inte tar ansvar för sådant som ej framkommit under en besiktning, sk dolda fel, så kan han/hon ofta mer om hus än vad jag räknar med att jag kan som inte sysslar med detta dagligdags. Denne bör känna till vad man speciellt bör titta på vad som gäller olika hustyper och från olika tidsperioder. Känner till folk som av besiktningsmannen blivit varnade för ruskiga överpriser - något som vi "vanliga" har svårt att väga in i vår egen besiktning.

    Dolda fel som tex vattenskada ansvarar säljaren för i tio år frammåt om man som köpare inte borde ha misstänkt att risken förelåg genom tex unken luft i gillestugan i källaren osv.

    OBS! I många föräljningskontrakt avseende hus idag så lägger säljaren ofta in en klausul där han/hon friskriver sig från dolda fel!!!! Här skulle jag aldrig köpa huset över huvudtaget utan en rejäl besiktning av både besiktningsman, pappa och svärfar + oss själva!!!

  • dalkul­lan
    Äldre 22 Jan 23:39
    #0

    Oj oj, vi som också drömmer om hus om några år börjar få kalla fötter av alla klokheter som sagts här. Kanske är det lika bra att köpa en lägenhet mitt i stan i alla fall

  • Julia B
    Äldre 23 Jan 12:42
    #0

    Besiktningspersoner är inte helt fria från ansvar. Vår friskrev sig från fukt bakom väggarna i källaren eftersom han inte kunde mäta där, inte så konstigt. Så är det överallt i huset, kommer de inte åt för att mäta så kan de inte hållas ansvariga.

    Däremot känner jag ett par som har fått ut på försäkringen (och fått förra ägaren att betala självrisken) eftersom den besiktningsmannen inte upptäckte att golvet i badrummet var fuktskadat. Besiktningsmannen borde ha upptäckt det, det går ju att mäta, men han missade och då får han stå för den kostnaden.

    En annan kompis avstod husköp eftersom mätning i huset tydde på fukt under huset, men inspektionsluckan till torpargrunden var för liten för att kunna komma åt och besiktningsmannen kunde inte lämna några uppgifter därifrån. Säljarna var inte intresserade av att göra det möjligt att mäta där...

    Som Nettan påpekar, att friskriva sig från dolda fel är en stor varningsklocka! Vi stötte på det en gång, ett hus som sonen sålde pga att mamman avlidit och han inte alls hade koll på husets kondition. Dock erbjöd han sig att betala besiktning och en dolda-fel-försäkring åt köparna.

    Vi fick mycket tips av vår besiktningsman om vad vi kunde förvänta oss: dränering om 5 år, gräv bort all jord närmast huset och fyll på med lite singel så länge, dra ut stuprännorna så regnvattnet inte rinner ner vid husknuten, sätt in luftspalter på vinden eftersom isoleringen ligger direkt mot taknocken, måla slitna fönster innan de börjar ruttna, osv. Nog tycker jag att det var värt pengarna!

  • Svejsa­n
    Äldre 24 Jan 14:09
    #0

    Apropå Besiktingsman
    Kontrollera vad som ingår i besiktningen.
    Kontrollera att han har en ansvarsförsäkring! Detta för att försäkra er om att han verkligen kan ersätta något som han missar. Annars är det bara för honom att gå i konkurs för honom och då får ni inte någon ersättning för hans miss!
    Viktigt att veta är att det är vanligt att han skrivit i det finstilta att han ej kan bedöma el och vvs. (ta med kunniga bekanta). Annat och tänka på: Öppna spisar o dyl är dom inte använda på ett tag - är de täta ? Måste man be sotarn att komma och provtrycka dom (täthetskontroll).

    Självklart kan besiktningsmannen ej ta ansvar för något som man ej kan se med ögonen. Han bör dock veta att tolka varningstecknen, byggfusk, andra vanliga brister, hur farligt visst åldersslitage är osv, då de bör vara byggnadsingenjörer och veta hur ett välbyggt hus ska vara utfört.

  • Katari­na II
    Äldre 25 Jan 00:03
    #0

    På tal om besiktningsmän. Välj en _oberoende_ besiktningsman som inte tillhör något försäkringsbolag. Annars besiktigar han/hon bara det som försäkringen täcker. Banken kan oftast rekommendera besiktningsmän som är oberoende och som har ansvarsförsäkring.

    Ett annat tips är att be banken även göra en "skräckkalkyl" med hög ränta och höga driftskostnad. Då ser ni var er smärtgräns går. Räntorna kommer antagligen inte att hålla sig på de här nivåerna i all evighet...

    Lycka till!

  • Äldre 14 Aug 01:48
    #25
    GOD DAG MIN MENNESKER AV NORGE
    TESTIMONI PÅ HUR JAG FÅR MIN LÅN FRÅN EN VERKLIG OCH ÄGNIG LÅN
    FÖRETAGET CALLED JOSE LUIS LOAN COMPANY. JAG ÄR VÄLDIGT GLAD IDAG
    OCH GUD SÄNDER JOSE LUIS LOAN COMPANY.
    ,
    Jag heter Lady Nura Jag är från staden Arendal i norge Jag är gift, jag har letat efter ett äkta låneföretag under de senaste 5 månaderna
    Allt jag fick var en massa bedrägerier som fick mig att lita på dem och i slutet
    Av dagen tog de mina pengar utan att ge någonting i gengäld, allting
    Mitt hopp var förlorat, jag blev förvirrad och frustrerad, jag tycker mycket om det
    Svårt att mata min familj, jag ville aldrig ha något att göra
    Med låneföretag på internet, så jag gick för att låna lite pengar från en
    Vän, jag berättade för henne allt som hände och hon sa att hon kan hjälpa mig det
    Hon känner till ett låneföretag som kan hjälpa mig med någon mängd lån
    Behövs av mig med en mycket låg ränta på 2%, att hon bara fick en
    Lån från dem, instruerade hon mig på hur man ansöker om lånet, gjorde jag
    Precis som hon sa till mig, jag ansökte med dem på e-post: (joseluisloans@gmail.com) jag trodde aldrig men jag försökte och till min
    Största överraskningen jag fick lånet inom 24 timmar, jag kunde inte tro,
    Jag är glad och rik igen och jag tackar Gud att sådant lån
    Företag som det här finns fortfarande på dessa bedrägerier över alla ställen,
    Snälla jag råda alla där ute som har behov av lån att gå för
    (Joseluisloans@gmail.com) kommer de aldrig att misslyckas, och
    Ditt liv ska förändras som min gjorde. Kontakta JOSE LUIS LOANS COMPANY idag och få ditt lån från dem, Gud välsigne JOSE LUIS låneföretag för deras genuina lån erbjudande.
     Se till att du kontaktar JOSE LUIS Lån för ditt lån eftersom jag fick mitt lån framgångsrikt från detta företag utan stress.
    maria
Svar på tråden Jag behöver också råd inför ev. husköp!