Hjälp med vardagsservis!
Vi tänkte önska oss en vardagsservis i bröllopspresent.
Någon som kan tipsa om något fint??
Vi tänkte önska oss en vardagsservis i bröllopspresent.
Någon som kan tipsa om något fint??
viktualia: verkar som om vi har samma smak även här
Leveranstiderna vet jag inte något om, vi köpte de flesta delarna för flera år sen, precis när de lanserades.
4:e Maj : Swedish grace är från 1930, stockholmsutställningen som lanserade uttrycket "swedish grace" som en term just för den tidens nya ideal. Bort med det överlastade tunga, in med det lätta, med anknytning till Sverige, (det är ju rågax som är stiliserade) Hon som skapade servisen hette Louise Adelborg.
Jag har aldrig sett några gamla "swedish grace" men jag tror inte de hette så på den tiden.
På sextiotalet hade Rörstrand (tror jag) en liknande, men mycket enklare servis, som vi nu har ärvt en del delar av.
Jag älskar för övrigt 50-60 tal otroligt mycket, och ska nog önska lite "Red Top" för det är min favorit. Men de är utgångna och svåra och dyra att få tag i. Men ack så läckra!
Det är ju det som gör att vi har Swedish Grace som vardags (och fin!) porslin. Går en tallrik sönder kan man köpa en ny. Ok, den kostar en liten slant. Men det går att få tag i.
Jag älskar också mitt Blå Blom! Mormor har köpt i princip allt åt mig, numera har jag 14 tallrikar (alla sorter), hela teservisen o hela kaffeservisen (får nog en till kaffeservis i framtiden - arv), assietterna har jag 24 av (så de räcker till både förrätt o efterrätt vid behov). Det jag "saknar" är väl äggkopparna o ljusstakarna, men de kan jag leva utan
Är det något jag skulle vilja komplettera med så är det fler av de riktigt små skålarna, men det lär bli svårt - får hålla utkik på auktioner o liknande.
Gröna Anna släpper jag inte, inte för allt i världen! Det var vardagsservisen som gällde hemma när vi var små... så den står för en hel del, o dessutom tycker jag om färgerna på den (fortfarande den gamla, den nya har för knallig grön färg för min smak).
Annars hade vi enstaka tallrikar o andra grejer med blå plommon på när jag var liten, men vart de sakerna tagit vägen vet jag faktiskt inte - jag saknar dem i alla fall...
Undrar om inte den servisen med plommonen heter just Prunes, eller nåt liknande?! Nån som vet? Mina porslinsböcker ligger nerpackade...
Vi fick Qvint i förlovningspresent och är jättenöjda. Vi använder servisen både till vardag och fest
Nej, det är naturligtvis inte rågax, det är ju veteax som vajar för vinden!
Hittade en länk:
www.rorstrand.se/web/rorstrandwww.nsf/pages/D783B00FDD351EEAC2257169008047DA!OpenDocument&Expand=1
Marskatt:
Tror den heter Prunes, jag vet hur den ser ut och den är snygg (Gustavsberg??)
Gröna Anna har jag en stor tekopp, men dekoren bleks i diskmaskin. Inte mycket, men jag skulle inte våga ha den som vardagsporslin.
Jag hade en jätteservis med femtio delar i Grå Rand som är min absoluta favorit, men den går inte att diska i maskin, så jag fick sälja den då jag blev sambo Känns fortfarande lite lessamt, men det är såna offer man får göra
Jag hittade den! Prunus heter den, o det var mycket riktigt Gustavsberg! Tack för hinten! Men shit vad dyra kaffekopparna var (det var såna jag hittade) om man skulle vilja köpa dem nu...
Bra tips med att det ska gå att diska i maskin och så! Mycket viktigt för vardagsporslinet.
Min Arctica-serie har jag valt själv just med sånt i åtanke, den är såpass enkel att den går att duka båda vardag och snyggt med. Nyligen fick jag veta av några expeter här på BT att den kanske går att komplettera i sverige fortfarande! Nu har maken den i Stockholm medan jag (som jobbar utomlands) fick med mig mormors finporslin (ärvt av nån släkting) - en Rörstrand i rosablommigt, men jag vet inte vad den heter. Den måste vara från 20-talet skulle jag tro.
En annan favvo är mormors eget finporslin, också ett svenskt (kanske också Rörstrand?) med blå blommor i snirkliga mönster. Mina föräldrar hade dock brunt Arabia, men det har mamma inte kvar, hon har Höganäs nu tror jag. Syrran fick några Stig Lindberg-delar efter farmor, Berså, som ju blev jättekult ett tag - men jag är inte så förtjust...
Skulle jag välja på nytt och inte fick välja samma skulle Swedish Grace definitivt stå högst på min önskelista!
Vi använder höganäs-grejer. Lite blandade färger faktiskt, det mesta funkar att kombinera ändå. Tycker om den minimalistiska stilen och att det känns lite "rejält" och inte sådär klent som en del "finporslin" är.
Tant Brud - sa klart! Bladade ihop Rorstrands designerna lite, forlat.
Kor ni alla erat porslin i diskmaskinen?
4:e Maj:
hihi, hoppas du inte tycker jag mästrade, men jag kände att det här var något som drog igång mig. Jag älskar porslin! Min man har dock inte alls samma smak som jag, jag skulle helst ha mer mönstrat, men Swedish grace har vi kunnat enas om. Han vill dock bara ha de vita delarna.
Ja, vi diskar allt i maskin. Eller, vi har lite udda "fintallrikar" bland annat uppläggningsfat som vi handdiskar. Det leder tyvärr till att de sällan tas fram. Det är så tråkigt. Innan vi fick barn hade vi inte diskmaskin (bodde i lägenhet) och då användes fingrejorna mer.
Vi kör i princip allt vårt porslin i diskmaskinen. Det är bara mitt handmålade julporslin o ett par muggar som handdiskas av porslinet... sen är det ju det där med kastruller o sånt - en del kastruller mår bäst av maskinen, o en del blir totalt förstörda i den... Men man lär sig efter ett tag! Eftersom jag växt upp i ett torp utan vatten o avlopp så tog det lite tid både att lära sig själva maskinen o vad som går att diska i den!
Tant Brud - Nej, det ar klart att du ska ratta mig da jag hade fel! Alskar ocksa porslin etc, har varit intereserad sen jag var 16 och gar pa loppisar, auktioner etc for roliga prylar (bor i London dar manga inte har sa stor koll pa de skandinaviska markena).
Bor i lagenhet och har ingen diskmaskin, h2b diskar glatt om han slipper laga mat sa det funkar bra anda.