Hjälp med vardagsservis!
Vi tänkte önska oss en vardagsservis i bröllopspresent.
Någon som kan tipsa om något fint??
Vi tänkte önska oss en vardagsservis i bröllopspresent.
Någon som kan tipsa om något fint??
Vi har önskat oss Rörstrands Swedish Grace i bröllopspresent. Stilren och enkel, lätt att matcha med olika färger.
Vi använder Maxi strå från duka, en kopia av royal copenhagen nånting nånting. Bara älskar den så snygg..finns även som mini strå. dvs det är en liknande blomma som det danska men på maxi så är den uppförstorad och bara en blomma per tallrik. Maxi strå - www.duka.se/images/produkter/presenttips/april05/stora/PorsgrundMaxiMiniStraGrupp.jpg
Royal copenhagen - www.royalcopenhagen.com/copenhagen/adminimages/rc_mega_teapot_flowers_ttc.jpg
ministrå - www.alny-glass.no/images/serviser/serviser_porsgrund_MINISTRÅ.jpg
jaja två av tre länkar funkade iaf
Vi har Höganäs i vitt och önskar oss lite gråa nya delar.
En serie som jag bara älskar är Mateus, men det är mer en finservis. Grymt snygga mönster på sidan om tallrikarna och alla tillbehör.
Det beror ju lite på er egen smak förstås, men också om ni vill ha en servis som ni kan komplettera. Dels kan det ju behövas vartefter, tallrikar går ju sönder ibland, men dels kan ni ju också vilja ha fler delar, om ni inte får totalt komplett förstås.
Så jag skulle absolut se till att det var servis från en stor tillverkare, typ Rörstrand. Och dessutom se till att det gick att diska i maskin.
Själva har vi valt Swedish Grace och har ganska många delar, men vill gärna ha fler uppläggningsfat och några tallrikar till - de håller inte om man slänger en gaffel på dem, nu har båda barnen testat
Rorstrands Swedish Grace ar mycket snygg utan att vara tidselnig da orginalet av Herta Bengtson designades pa 50-talen (om jag inte har helt fel). En snygg service som man inte blir trott pa att se och ett bra val om man inte hade tankt ha nagon fin service. Tycker annars att Rorstrand inte langre har sa mycket snyggt langre, tacka vet jag det som gjordes pa 50 och 60 talet (ar lite tokig i allt som har med porslin att gora och ar inne pa service nr 4).
Royal Copenhagens Half Lace (hel vit) mycket snygg men lite finare, dyrare och ganska tung (onskar den sjalv som fin service).
Arabia har snygga saker men aven Villoroy & Buch.
Tycker personligen att vitt ar snyggast och att du ska undvika Hoganas da de ar av stengods och inte porslin. Det ar battre att ha en enkel service och sen kompliterna med nagon rolig farglad sallds skal eller upplaggningsfat.
Fundera lite pa om tallrikarna kommer att ga i diskmaskin da du ska undvika monster och guld/silver som slits och blir fult.
*fniss*
inte konstigt att det är eviga leveranstider på Swedish Grace när alla vill ha det...
Vi fick i princip en servis med Swedish Grace ,eller Nationalservisen som den också heter, i bröllopspresent. Men eftersom den är så ruskigt efterfrågad är det långa leveranstider på vissa delar!
Ja om det inte vore för att vi redan har så HIMLA mycket porslin så hade jag gärna velat ha Höganäs som vardagsporslin, o så hade jag nog blandat med ett par färger tror jag. Typ det mesta i en färg o så kanske assietter o lite tillbehörsgrejer i en annan färg. Men - nu har vi en "gammal" servis i tjockt o fult porslin (sambons) som vardagsporslin o låter ungarna mosa det - dvs vi är inte särskilt rädda om det. När vi vill vara lite halvfina använder vi min Gröna Anna, o när det är riktigt fint tar vi till Blå Blom. Som om inte det vore nog så har jag en julservis i offwhite med mörkt röda kanter (ärvt efter min mamma) o en fantastiskt vacker handmålad julservis av Caroline Grinda Christensen som jag fått av min mormor eftersom jag tyckte så mycket om den. För tillfället är julserviserna nerpackade i väntan på flytt, o när vi väl flyttar tänkte vi slänga sambons gamla grejer o använda mitt gröna anna som vardagsservis, den funkar fint att köra både i mikro o diskmaskin, precis som blå blom.
Den Gröna Anna jag har är den äldre varianten som jag själv tycker är mycket finare - men varken den äldre eller den nyare varianten går ju att köpa längre, inte heller Blå Blom... tur att jag har mer än 12 av det mesta!
viktualia - bra smak, de enda riktigt snygga Rorstrans serviserna som finns ute i handeln for tillfallet! Gillar Nobelservisen mycket men tycker att det ar lite mer fest. Antligen nagon som vill prata mitt favo amne!
Marskatt - lyckans ost, alskar bla blom. Har sjalv 12+ Koka (bla), Half Lace av Royal Copenhagen, Naif av Villoroy & Bouch och fisktallrikar sa jag far inte borja pa nagon mer for min kille...
Grona Anna har borjat blivigt modernt efter att ha varit helt ute i manga ar, kul.