Ska bröllopsparet betala tärnans klänning?
Är det självklart att brudparet ska betala tärnans klänning, make-up och hår?
Vad tycker ni, och hur gjorde ni??
Är det självklart att brudparet ska betala tärnans klänning, make-up och hår?
Vad tycker ni, och hur gjorde ni??
Stora A
Jag håller med dig på sätt och vis. Har de nu haft stor valfrihet så är väl det helt okej. Tänk på att de kanske planerat en stor möhippa till dig som kostar en massa pengar. Visst är det roligt att vara tärna, men ibland går det på mycket pengar som man inte räknat med.
En väninna till mig var brudtärna på en annan tjejs bröllop. Hennes klänning fick hon själv betala, den kostade 1500 kronor, sedan skor och möhippa, det blev en hel del tusenlappar.
Jag tycker att du ska sälja klänningarna efter bröllopet. Du kanske till och med får tillbaka nästan allt om du gjort en bra affär när du först köpte dem.
De kan inte kräva att få behålla dem om du betalt dem.
När jag frågade mina tärnor om de ville vara tärnor så sa jag samtidigt att de fick bekosta klänningarna själva, de fick bestämma modell och färg så länge de höll sig inom färgtemat. Förklarade att de berodde på att vår budget var begränsad. Båda två gick med på det. :)
Om brudparet ställer krav på klänning, färg, makeup och hår = Brudparet betalar
Om brudparet ställar krav på färgtemapassning = Brudparet betalar något
Om tärnan får komma hur hon vill bara hon är bröllopsfestklädd = Tärnan betalar allt själv
Jag tycker att man får vara beredd på att stå för kostnaden eller del av den om man har åsikter om hur tärnans klänning skall se ut i färg och form. SJälv har vi sagt att vår tärna får ha på sig precis vad hon vill - och då betalar hon också sin egen klänning. Den kan hon förhoppningsvis använda i andra sammanhang senare - och klänning skulle hon troligen haft oavsett hon var tärna eller "bara" gäst.
Däremot står vi för tärnans bukett och bestmans coursage. Känns självklart.
Hur man än väljer att göra känns det viktigt att man har pratat om det så man vet att man går in i det här med tydliga förutsättningar.
Jag sa att jag hade avsatt 1000 kr till tärnan. Då kunde hon köpa en billigare klänning och välja att sminkas, eller så kunde hon göra som vi gjorde: köpte en klänning för 800 kr och sminkade sig själv. Alla accessoarer betalade hon själv (eller tog vad hon hade). Jag ville vara med och ha åsikter om klänningen eftersom inte alla färger passade.
Jag kan ju tillägga att min tärna var student och hade rest en del för att bistå mig, så jag hade aldrig en fundering över OM vi skulle betala klänningen. Kan dock förstå att det inte är en självklarhet om hon t ex har inkomster och så.
Intressant fraga. Jag ska sjalv vara tarna i sommar at en god van som gifter sig. I mitt fall har bruden inga krav alls pa kladsel och da bade valjer och betalar jag sjalv, toppen tycker jag.
Jag hade haft valdigt svart att acceptera att min van skulle kla mig - jag ar en vuxen, sjalvstandig kvinna och uppskattar inte nar nagon vill kla mig sa att jag matchar servetterna. Jag vill kanna att jag som tarna ar mer an bara en del i en valregisserad forestallning dar min viktigaste egenskap ar att jag lyfter fram fargerna i brudbuketten....
Jag vet att radande paradigmen har pa BT ar att det ar brudparets dag och det ar de som bestammer. Sjalvklart bestammer brudparet de praktiska detaljerna men for mig ar kladsel nagot valdigt personligt och inget jag skulle uppskatta att nagon annan dikterade.
Eller sa kanske det ar tanken pa att vara en av tre lila/rosa/aprikos matchande piff o puff dockar som far mig att sla bakut
Jag har 3 tärnor i mitt följe och erbjöd mig direkt att betala mina tärnors klänningar...
Innan jul köpte jag i England 3 st klänningar á 1300 kr! Valde 2 stlk 12 och en 14 - vilket jag INTE skulle ha gjort! En av tärnorna blev mäkta besviken på mig att hon fick en större storlek och blev irriterad när jag sa att hon får själv stå för ev intagninga av klänningen. Grejen var att hon vill gå ner i vikt tills bröllopet men jag som betalar klänningen kan ju inte förlita mig på att hon gör detta - tänk om hon på bröllopsdagen inte skulle kommit i sin klänning som jag redan betalt för?!
Jag kommer även stå för frisör, smink och hotell för mina 3 tärnor. Att sen min ena brudtärna hade "mage" till att gnälla över ev en kostnad för intagning av klänning gjorde mig jättebesviken och ledsen! Denna tärna är verkligen min BÄSTA vän och vi umgås i vått och torrt, bor grannar och jag/vi har jämt varit givmilda och generösa mot varandra. Men jag låter inte detta påverka min planering och vi är inte osams eller sura vilket jag tycker är skönt.
Dubbelkolla med andra ord storlek och modell till brudtärnan innan ni inhandlar klänning, det är mitt råd!
catte:
Jobbigt läge...
Jag tog med mig min tärna ut och så provade vi alla möjliga modeller och färger (som ändå passade min klänning någorlunda - den hade färg) och valde tillslut en som både hon och jag tyckte var fin och som hon kan använda även efteråt. Tycker att det känns viktigt att tärnan oxå trivs i sin klänning och känner isg fin. Buketten hennes betalade jag.
Jag kommer ha tre tärnor. Eftersom min mamma kommer att sy deras klänningar kommer det att få välja modell men färgen är redan bestämd. Vi kommer att betala tärnornas klänningar. Smink och hår får de betala själv om de vill ha och inte göra själva. Buktterna ska vi betala. Skor och ev. smycken får det stå för själv.
Catte
Jag köpte också klänningar till mina tärnor. Den ena har stl 36 och den andra har stl 38 i vanliga fall.
Men eftersom jag köpte dem i Polen och där är "franska" storlekar kände jag mig osäker. Jag bad en reskompis testa och fast att hon hade stl 38 i vanliga fall, så fick jag köpa stl 46 !!!
Man kan aldrig veta om de kommer att passa så det är bättre att köpa lite för stort. Nu är alla vi glada att jag gjorde det. Klänningarna hade aldrig passat annars.
Min ena tärna (38:an) verkade sur till en början när hon insåg att hennes klänning var en 46:a, men hon blev lugn igen när hon insåg att båda klänningar var lika stora.
Din kompis kan ju inte bli sur på dig för att du köpt en storlek som passar henne. Alla tre kanske måste sy in dem lite här och där.
kommer att fixa min tärnas klänning hennes mamma=min svärmor syr den-kommer även att bekosta hennes håruppsättning-vi sminkar varandra.Fixar blommar och allt det med!!!