• Chiquita79

Ska bröllopsparet betala tärnans klänning?

Är det självklart att brudparet ska betala tärnans klänning, make-up och hår?

Vad tycker ni, och hur gjorde ni??

• Svar på tråden Ska bröllopsparet betala tärnans klänning?
  • Gosaken

Jag var tärna på min bästa väns bröllop och då sydde vi upp klänning till mig. Jag betalade tyget medan brudparet betalade uppsyningen (det var en vän till familjen som sydde upp) Jag sminkade mig själv men håret fick jag betala (frisören glömde dock ta betalt av mig så det blev gratis i slutändan hi hi)

• gnollare

Hur kan man säga att ni som är brudtärner ska betala.det är ju jag som frågar då ska jag betala...

• twentyfirstofapril

Det beror lite på tycker jag. Om man som brud har speciella krav på hur tärnan ska se ut tycker jag man kan betala hela eller en del av utstyrseln. Men min syster ska vara tärna och jag betalar ju hennes blommor. Mitt enda krav var att klänningen skulle vara rosa, och jag vet att hon har en del rosa i garderoben. Men nu syr mamma upp en finare rosa festklänning ändå, som hon även ska ha på sin student sen i vår. Jag ska nog betala en festsminkning till henne, men håret får hon fixa själv. Hon är ändå vackrast med löst lockigt hår.

• rocketqueen

Jag tycker att det beror lite på ens egna ekonomiska situation, och brudtärnans. Är tärnan en 13-årig tjej vars familj inte har det speciellt bra ställt ekonomiskt, då tycker jag att det är en speciellt bra gest att betala klänning och tillbehör till tärnan i fråga. Har tärnan det väldigt gott ställt med pengar så tycker jag nog att det är rimligare att betala själv. Men, jag tycker inte att man som tärna kan kräva att brudparet självklart ska stå för den biten. Heller inte att man som brudpar ska utgå ifrån att tärnan betalar själv. Man får försöka kompromissa och diskutera - kanske kan man betala hälften var?

• silvera

Vi betalade klänningarna, sjalar, väskor, håruppsättning och makeup.

Smycken & skor fick de ordna själva.

Klänningarna behövdes ändras lite på, och den kostnaden fick de ta själva.
    Men den ena tärnan är jättebra på att sy, så för henne blev det gratis.
    Den andra tärnan lät en granne hjälpa henne, och det kostade 200 kr tror jag..

• Hjälp!

TIPS:
    Jag betalar tärnklänningarna, såvida tärnorna inte vill behålla dem efteråt. Jag kan nämligen sälja dem till andra här på bröllopstorget och då blir kostnaden inte så hög.

Kramar!

• Sandymon

Min syster ska vara tärna, och vi ska sy upp en klänning till henne, som hon får välja helt själv, och som hon kan använda sen också. Kommer nog betala en del av den, samt hennes frisyr.

• pralm

Jag tycker nog det.. det är ju jag som ber om en tärna och då ska jag väl betala hennes kläder..
    Jag skulle nog få lov att tacka nej till att vara tärna om någon bad mig om jag måste lägga ut pengarna själv..

• Hjälp!

Håller med.

Särskilt om klänningen är väldigt dyr. Men om jag hade varit tärna och bruden köpt en klänning som jag velat behålla, så hade jag erbjudit att betala den själv.

• Stora A

Det jag inte förstår är att det ofta blir "sura" miner över sånt här...
    Jag tyckte verkligen att mina tärnor skulle stå för deras kläder själva då de fick stor valfrihet, men eftersom de såg så sura ut när det var dags för betalning så erbjöd jag mig att dela kostnaderna. Jag tycker att om bruden betalar för kläderna borde hon ha rätt till att sälja klänningen vidare efteråt i sådant fall...? Bröllopet går ju på massa pengar så när man som brudpar har mycket sämre ställt än de tre tärnorna, tycker jag att de kan betala eller helt enkelt tacka nej, så slipper man bli stressad och ledsen över en sån här skitsak...

Svar på tråden Ska bröllopsparet betala tärnans klänning?