• blivande fru Rosenquist

orkar inte ha det så här mer

Sitter här i köket och gråter över mig själv.. Har kämpat mot vikten halva mitt liv och nu när jag snart ska stå brud vill man ju inte att det ska vara en vigsel för knubb sälar..
    Jag e 158 cm lång och väger 118 kilo jag bantar och bantar och bara ökar ivikt.

Har i min ungdom haft bullemi men har inte det nu! Dock känner jag ångest när jag ätit. vilket får mig att må dåligt bara det...

Hjälp vad ska jag göra.. var till läkaren men hon sa bara att det gör ju inget om du har lite ångest för då kanske du äter mindre ett tag..
    Hon e helt slut i huvudet min läkare och när man vill byta så säger som att alla andra läkare e fullbokade. Har hört fler som fått samma svar.

Jag fick xenical av henne men den får jag influenssa symtom av och hur kul e det att gå 4 veckor med influenssa, jag gav upp efter 5 veckan.

Ska jag behöva sluta äta för att bli smal. har prövat allt men det fungerar inte... skulle behöva få en kick av något dock fungerar inte soppa för mig då mitt liv krätsar kring vad jag ska äta näst och tanlen på att inte få tugga gör mig tokig och jag äter av bara det

Snälla år det någon som har tips!!!!

• Svar på tråden orkar inte ha det så här mer
  • pickolina

Man ska teoretiskt få vända sig till vilket sjukhus man vill. Det fungerar dock inte så. Jag vet flera som blivit runtbollade mellan sjukhus pga att dom vägrar ta emot patienter som inte hör dit så att säga.. :(

• rosarosen

lottal8

Jag är själv viktväktare och gick/går ner enligt deras metod, vilket fungerar för mig. MEN!! Jag kan inte äta allt det som jag ska (ca 20 points) för då går jag upp! Jag ligger runt 10-12 p för att jag ska kunna gå ner, trots motion varje dag. Jag äter 2 p till frukost 3 p till lunch och 5 till kvällen oftast. Du kanske skulle kunna testa att dra ner på antalet point en vecka och se om det förändrar något. Enligt viktklubb ska jag äta 1700 kcal men det är oxå för mycket för att jag ska kunna gå ner i rimlig takt, dvs 0,5-1 kg i veckan.

Lycka till!

• Diddisen

pickolina

Men det har ju med vårdgarantin att göra.
    Är ju orättvist om vissa sjukhus har jättelång kö, och man får vänta jättelänge på op vad det än är för op.
    och vissa kommer in inom vårdgaranti gränsen.

lottal8

Är ju jättebra att du rör på dej. Men om du tycker att simningen är tråkig borde du kanske försöka hitta nåt som du faktiskt tycker är kul.
    Ger mycket bättre resultat då.

• pickolina

Diddisen - Jag håller med dig! Jag säger bara som det är. Mitt ex blev bollad mellan sjukhus. Dom tog inte in honom förrän han kollapsade på ett sjukhus efter att ha farit runt mellan flertalet sjukhus som vägrade ta emot honom. Min syster fick bråka som f-n för att bli behandlad på närmsta sjukhus, pga att hon tillhörde ett sjukhus som låg längre bort. Efter 30min tjafs om saken så ringde dom till det andra sjukhuset och frågade om det var OK att dom tog emot deras patient och sedan fakturerade dom?! Då hade vi suttit på en buss i timmar för att komma dit och dom tyckte att vi skulle sätta oss och åka 20mil åt motsatt håll.

Så, jag håller med dig helt och hållet. Jag säger bara att det INTE fungerar så ute i landet!

• twentyfirstofapril

Jag kännner så för dig TS, har haft liknande vikt, som mest 119 kg till 160 cm. Men jag har minskat med hjälp av Viktklubb.se till 104,5 just nu, och mer ska bort. Jag blir konfunderad över att du läst där att du ska äta max 2200 kcal/dag för att gå ner, det låter mer som det du ska ligga på för att hålla vikten. Jag ska äta max 1400 kcal enligt deras uträkning. Och det funkar ju. Kram!

• Diddisen

pickolina

Ja jag säger då det . Vilket skit land vi lever i när det gäller sjukvården.

Pratade med en kompis i dag som hade luftrörsbesvär. Som hon dessutom haft förut och fått medicin för . Dom sa till henne att dom kunde sätta henne på väntelista och den var 1-2 månader. Helt otroligt. Hon behövde ju hjälp nu inte om 2 månader.

• pickolina

Diddisen - Ja jag håller med! Det är skamligt! :( Jag har hört så många skräckexempel så man blir inte ens förvånad längre. Tex så gick min syster utan ledband i flera år, pga läkarnas ointresse och inkompetens.. Och det är bara EN av alla de saker som min familj, mina vänner och bekanta råkat ut för. Skamligt som sagt!

• Diddisen

lottal8

Du har aldrig tänk på att söka hjälp för din ångest.
    Du har ju haft bulimi, och du kommer ju ha svårare att gå ner i vikt om du kopplar ihop maten med ångesten .

Kämpa med näbbar och klor för att hitta en läkare som tar dej på allvar. Vet inte vart du bor men det kanske finns nån privatklinik du kan gå till.

Du måste hitta en läkare som tar dej och dina problem på allvar.

Förutom din vikt hur är dina andra värden
    tex blodtrycket.

• pickolina

Precis! Och stöter du på ett pucko till läkare, så samla dina krafter och sök vidare. Det finns bra hjälpa att få men man måste tyvärr oftast kämpa för den.

Och som jag redan sagt, som andra också sagt, så handlar det inte bara om vikten/maten utan du måste även få hjälp med den psykologiska biten av det hela. Om du inte bearbetar den biten också så kommer det visa sig på alla möjliga vis och sabotera. Så ta tag i HELA problemet och inte bara delar av det!

*kramar om*

• Kristall

jag är också kraftigt överviktig...utbränd...och bitvis deprimerad, bodde i Karlstad och hade en urkorkad läkare (det finns väldigt många BRA läkare i Karlstad också men inte han) ville ha accomplia utskrivet när det blev godkänt i Sverige (vägde då 105 kg. är 164 cm) men han vägrade eftersom jag inte ville gå till HANS dietist (gick redan hos en på centralsjukhuset men det räckte inte för honom) orkade inte bråka om det pga utbrändheten och eftersom vi snart skulle flytta i alla fall så jag köpte på nätet.....DYRT men det funkar!! jag gick ner 5 kg på två månader, inte rekordfart men det är iaf bättre än att gå upp och dessutom var det utan att behöva kämpa så in i h. hela tiden. Jag är helt enkelt inte sugen på sött längre, oftast iaf och när jag är det så är det hanterbart, jag MÅSTE inte ha en chokladbit som det var innan, (speciellt ägglossning och mens) Jag kan äta en liten bit choklad nån gång och vara nöjd och jag får inte dåligt samvete av det. Dessutom har jag blivit alldeles vansinnigt sugen på grönsaker till maten, jag äter mindre portioner också...
    Nu har jag en ny läkare där vi nu bor, han skrev glatt ut accomplia till mig på högkostnadsskydd. Så nu kan jag fortsätta att gå ner i vikt. För första gången finns det nåt som funkar!!

Mitt råd till dig: Byt läkare, byt vårdcentral om du måste, se till att få kontakt med nån du kan prata med om din ångest och prova accomplia, det går på högkostnadsskyddet om man har ett BMI över 35

Kram och lycka till

• Hjälp!

Hej.

Jag var väldigt överviktig när jag gick till min läkare för ett halvår sedan. Jag sa till honom att jag testat allt, även Viktväktarna där jag tappat 26 kilo, men gått upp allting igen.

Jag mådde dåligt men hade ingen ork att "ta tag i problemen". Funderade till och från på en magsäcksoperation men var starkt emot det egentligen.

Han skrev ut REDUCTIL till mig. En medicin som påverkar hjärnan så att man inte känner suget. Det är helt otroligt. I början gick jag ner jättemycket på bara 3 veckor. Nu går det långsamt, men det är bara bra för man vill ju inte ha en massa slapp hud.

Nu är jag 20 kilo lättare (6 månader). När jag var på återbesök kände läkaren inte igen mig (skratt).
    Kommer aldrig att bli jättesmal och vill gärna gå ner 10 kilo till innan bröllopet, men jag har ett år på mig.
    Jag känner mig 6-ig (fnitter) och lycklig över att slippa TÄNKA på mat hela tiden.

Mitt råd är att övertala läkaren att få REDUCTIL samt be honom skriva en remiss till överviktsenheten. Jag har ännu inte blivit ditkallad eftersom jag inte var ett "högprioriterat fall".

Köp inte tabletterna på nätet. Man måste gå på blodtryckskontroll var tredje vecka och detta är viktigt.

Många kramar och lycka till

• jeli81

Jag äter acomplia som fungerar i stort sett på samma vis som reductil. Och till det så kör jag atkins och south beach och gjort det sen i måndags och redan gått ner 2,9 kg.

Lycka till!!

• Snart_FruL

Några synpunkter på Gastric Bypass. Det är långa köer på många håll i landet.

Jag är uppsatt i operationskön sen igår och på Sahlgrenska kan man räkna med en genomsnittlig väntetid på 2 år innan man blir opererad. Remissen fick jag för ca ett halvår sedan och det var först igår jag hamnade i kön.

Sen finns det också en hel del andra faktorer, man blir naturligtvis placerad i kön efter ett sorteringsmönster. Har man diabetes av typ 2, höga blodfetter, högt blodtryck och liknande metaboliska sjukdomar får man förtur.

Om man har sådana metaboliska sjukdomar måste man fortfarande ha ett BMI över 35 och utan sjukdomar ett BMI över 45 för att överhuvudtaget komma i åtanke för en sådan operation.

Man ska också bevisa att man kan gå ner på egen hand. Eftersom en operation trots allt innebär att du måste anstränga dig själv. Som kirurgen igår sa; Gastric Bypass är en resa, man kan se det som att du tar färjan till Europa, du kan hamna i Paris eller i Albanien. Det är upp till dig vilket det blir. Och kom ihåg du kan inte komma till New York. Dvs Det är hur du sköter dig som avgör var du hamnar och förvänta dig inte att operationen ska lösa alla problem i livet.

• Fru Wiholm

Hej!
    Det enda tips jag kan ge dig (som du säkert hört förut), det är att äta rätt och motionera. Om man bara ger sig den på att göra det så går det. Börja med att gå upp tidigare på morgonen och ta en powerwalk. Lyssna på peppande musik i lurarna! Sen gäller det att äta rätt. Inte äta för lite,snarare mer men nyttigt! Gröt till frukost, frukt till mellanmål och sen sallad till lunch och lax och råris till middag. Om man bara kommer in i rutinen så märker man resultat på en gång. Men det är viktigt med vardagsmotionen och att inte tänka på vikten hela tiden. Släng ut vågen!
    Hoppas det ordnar sig för dig!

Kram

Svar på tråden orkar inte ha det så här mer