• Pepparmint

vad göra åt oljig hud som är känslig/allergiska tendenser

Det senaste halvåret har mitt hår och min hy blivit sämre. Håret blir fett efter bara en eller ett par dagar och det hjälper inte med att tvätta mer sällan eller byta schampo.

Huden i ansiktet känns och ser oljig ut med små plitor och pormaskar. Dock är den jättetorr samtidigt och jag måste smörja med hudkräm för att den inte skall torka ut helt. Känns nästan som när man var i tonåren igen. Inte kul!

Nu till frågan. Vad kan jag använda på huden för att den skall bli fräschare? Kan ansiktsvatten fungera? Jag är allergisk mot de flesta hudkrämer och inget med parfym fungerar.

Tacksam för förslag!

• Svar på tråden vad göra åt oljig hud som är känslig/allergiska tendenser
  • Buslinna

pickolina,
    Jag använder faktiskt Essex just nu - det var nog du som rekommenderade den i någon annan tråd. :) Huden känns rätt smidig och blir inte blank såvida jag inte blir svettig, men den stramar fortfarande fläckvis efter dusch och kan svida lite när jag smörjer med Essex. Den kanske blir perfekt till sommaren - om den inte är för fet då. :)

Har använt Acos nattcreme ett tag, men den svider på min hud, så det måste finnas bättre alternativ! Jag har dessutom konstigt nog fått några extremt torra fläckar som jag smörjer in varje kväll med fet salva. Min hud är helt upp och ner.

Jag har för övrigt också problem med akne, men det har jag alltid haft oberoende av hormonpreventivmedel.

• jocelyn

Åh jag känner hur jag vill rekommendera märker REN. Men det innehåller ju oljor av växter etc som kanske är extra svårt när man är så känslig i hyn. Är jättenöjd med den kräm jag har därifrån; huden blir varken fet eller torr och jag hade alltid torr hy -yttorr- på vintern förr.

• pickolina

Buslinna - Jag blir också alltid supertorr när jag tvättar ansiktet och/eller duschar... Men det gäller hela min kropp. Det spelar ingen roll vad jag än använder, det försvinner aldrig...förrän efter jag smörjt! ;) Essex är dock det som faktiskt får bort det mesta fnaset när jag smörjer, andra krämer har inte ens lyckats med det... :(

Hoppas du hittar något som passar dig perfekt! :)

jocelyn - Jag är fortf nyfiken på REN efter allt jag läst, som du har skrivit. Har dock inte riktigt vågat testa.. Är rädd att slänga bort ytterligare hundralappar med samma otillfredsställande resultat som tidigare. Men man kanske ska ta och offra sig på ett litet kit ändå... En sak som jag tyckte lät bra, som du skrivit, är att du inte tycker att den lägger sig på ytan så som andra naturliga produkter gjort...för det är något som jag också har problem med.

• pickolina

Fast jag är ju i och för sig nöjd med essex...så egentligen behöver jag ju inget annat...men man är ju lite "skadad" liksom... *s*

• jocelyn

Hehe jo jag fattar hur du tänker pickolina! Jag är likadan..."kanske MÅSTE prova det här ..."
    Synd att man inte kan få tag i prover på de här produkterna än. Jag tycker det borde finnas att beställa eller köpa mot en liten summa, så slipper man kasta ut pengar på grejer man sen inte vill ha.

Läste om en kul grej som några tjejer gjort; de hade en sminkbytarkväll då o då och bytte prylar med varandra. Det vore nåt det1

• Buslinna

Ja, jösses, vad många knappt påbörjade burkar och tuber med olika krämer, rengöringskrämer, smink etc man har! En halv förmögenhet bara där. :) En förmögenhet man inte ens hade att lägga på sånt från början. :)

Jag sörjer verkligen min ansiktscreme från Biotherm som fungerade så bra! Och jag tror att min fnasiga, röda hud håller med. :)

• pickolina

Buslinna - Har dom slutat med den, eller varför anv du inte den nu??? *nyfiken*

Ja, sånt vore ju skeetabra. MUA har ju tydligen sånt, men jag har aldrig testat. Att byta alltså... Väldigt bra grej faktiskt.

• Buslinna

pickolina,
    Japp, de har slutat med den. Den kan eventuellt finnas i USA, men den verkar inte längre tas in i Europa - har kollat i England, Tyskland, Danmark och fått bekräftat att man slutat importera den i Sverige. :( Den var HELT underbar! Gick in i huden på några sekunder och gjorde min hud smidig och slät som en barnrumpa. Och så luktade den vidunderligt gott. :)

• pickolina

Buslinna - Fy vad trist! Finns den inte att köpa på nätet då, typ strawberrynet? Eller ebay kanske..? Jag anv biotherm för några år sedan och sabbade min hy totalt.. :( Men det var serien för känslig hy, det är ju fullt möjligt att någon av deras andra serier hade passat mig bättre, men vid det laget var jag lite "avtänd" på biotherm... Skratt.. Annars har jag alltid gillat det märket!

• leloo

hejsan, jag skrev detta i en annan tråd, nu skriver jag det här också, Rosenserien. De e en helt naturlig serie, dvs utan parfymer o sånt, inget kemiskt överhuvudtaget. Rosenserien har räddat min hud. Blev helt nojig när jag upptäckte att alla vanliga hudprodukter innehåller sånt som mineralolja som täpper till porerna och stör hudens normala fuktprocesser: info.naturo.se/index.php/Mineralolja
    Jag köper mina produkter på www.naturo.se dom e billigaste stället ja hittat. Produkterna är inte H&M-billiga, men dom håller jättelänge för dom är baserade på aloevera istället för vatten, dvs jättedryga. Kram

• -bettan-

Jag själv har eksem och en hy som varierar väldeliga mellan torr och fet.
    Det som funkar bäst för mig är att skapa ett slags grundnivå för huden. Varje gång jag duschar så skrubbar jag mig intensivt. Efter duschen så smörjer jag in hela kroppen med Apotekets babyolja, inklusive ansiktet! Efter att jag började genomföra denna lilla procedur så mår min hy hur mycket bättre som helst och jag klarar numera av en hel dag med smink, vilket tidigare var en omöjlighet.

• Pama_lija

Du ska aldrig använda skarpa tvålar, särskilt inte med tanke på att du har torr hud, det torkar ut den ännu mer och då produceras det ännu mer fett för att kompensera.. Jag provade en sak som var bra. Jag tvättade bara av ansiktet med vatten sen tog jag timjanvatten på bomullsrondeller som jag torkade av ansiktet med. Ta 2 dl vatten och en handfull med färsk timjan. Koka i 10 minuter, sila ut timjan. Förvara i kylen. Timjan är rensande och antibakteriellt.

Du kan ju också gå till en skönhetssalong och prata med någon som är kunnig på hudtyper. Dom brukar ha bra produkter (dyra).

Svar på tråden vad göra åt oljig hud som är känslig/allergiska tendenser