• Pepparmint

vad göra åt oljig hud som är känslig/allergiska tendenser

Det senaste halvåret har mitt hår och min hy blivit sämre. Håret blir fett efter bara en eller ett par dagar och det hjälper inte med att tvätta mer sällan eller byta schampo.

Huden i ansiktet känns och ser oljig ut med små plitor och pormaskar. Dock är den jättetorr samtidigt och jag måste smörja med hudkräm för att den inte skall torka ut helt. Känns nästan som när man var i tonåren igen. Inte kul!

Nu till frågan. Vad kan jag använda på huden för att den skall bli fräschare? Kan ansiktsvatten fungera? Jag är allergisk mot de flesta hudkrämer och inget med parfym fungerar.

Tacksam för förslag!

• Svar på tråden vad göra åt oljig hud som är känslig/allergiska tendenser
  • pickolina

Det är ju såå olika vad som fungerar för varje enskild individ.

Jag har en väldigt känslig/allergisk hud som är fet/oljig samtidigt som den är väldigt torr. Dvs, en yttorr/känslig/blandhy. Det som hittills fungerat bäst för mig har varit Ole Henriksens rengöring + ansiktsvatten för fet hy och Essex lotion för att smörja med.

Tyvärr säger ju inte det att det skulle fungera för dig, men...

Gällande håret så vet jag inte... Du kanske använder för uttorkande produkter? Har du testat det schampo som finns på apoteket för hår som blir fett snabbt? Jag har själv aldrig anv det men läst rekommendationer om det här på BT då och då.

• Pepparmint

Tack för dina tips! Jag använder Wella schampoo men man kanske skall höra sig för på apoteket om deras produkt för fett hår.

• Buslinna

pickolina,
    Jag har liknande hud och behöver desperat hitta en bra ansiktsrengöring för min mycket yttorra och känsliga men feta hud (huden är rödflammig och stramar efter tvätt och blir på sina ställen blank och på andra fnasig framåt eftermiddagen - suck!).

Om jag skulle testa Ole Henriksen, vilken/vilka av produkterna har fungerat eller inte fungerat för din hud?

• jocelyn

Det där med schampo är märkligt, ibland verkar det som att håret "vill" att man ska byta schampo för att liksom ruska om det lite... Jag brukar använda prover man får i tidningar/brevlådan för att sedan återgå till mitt vanliga Elvital-schampo. Eller så byter jag variant inom den serie jag köper.

För rengöring av huden måste jag bara rekommendera Nivea water cleansing gel, den är väldigt mild samtidigt som den får bort all makeup och "fett" men huden blir inte torr efteråt. Kostar 50 kr ungefär så det är verkligen budgetlyx!

Om man har torr och fet hy samtidigt kan man frestas att använda ansiktsvatten för att få bort överskottsfett. Min uppfattning är dock att yttorrheten blir mer framträdande då... Så jag skulle istället leta efter en kräm som ger massor med fukt men inte så mycket fett. Kanske med aloe vera? Ole har en sådan i sitt sortiment men även FACE eller body shop har aloe vera-produkter.

Hoppas du hittar nåt som funkar!

• pickolina

Buslinna - Jag använder Aloe Vera Deep Cleanser och Grease Relief Face Tonic av OH´s grejer. Samt Walnut complexion scrub. Love, love, love! Jag har testat hans rengöring + ansiktsvatten för känslig hy också och aloe vera gel samt vitamin plus, men jag får sämre hy av dom. Har fått problem med hyn sedan jag slutade med p-piller.. :( Jag vill gärna hitta en liten mildare rengöring dock. Men hittills så är det dessa som fungerar bäst för min del.

Men jag tänkte att jag ska prova en rengöring från MUS och den Nivea som jocelyn rekommenderar.

• Buslinna

Tackar tjejer! Suveränt att du också tipsade om en skrubb, pickolina - det var nästa fråga. :)

Jag har provat Niveas rengöringsgelé förut och det funkade inte för mig, tyvärr. Den enda rengöring som inte irriterat min hud de senaste åren är Acos basrengöring, men det känns inte som att huden blir riktigt ren - den känns grå och trist och eftersom den är yttorr skulle jag behöva skrubba flera gånger om dagen för att se fräsch ut med den. Förhoppningsvis måste det inte vara så ...

• Zemiramis

Vad många vi är som har problem med hyn, framför allt efter p-pilleranvändande... Varför var det ingen som sa det när pillerna skrevs ut, gång på gång på gång??? *arg*

Nåja här sitter vi iaf och får göra det bästa av situationen. Jag har precis som er andra känslig hy som dels är oljig och dels är jättetorr. Jag får även finnar titt som tätt (är ju bara 34 år gammal så det är väl ungdomsfinnar eller kan det också vara en konsekvens av p-pilleranvändande (vilket jag är övertygad om)).

Nivea tvättgel är perfekt för mig. Sen använder jag ett milt aco ansikstvatten utan alkohol och smörjer med Propyless lotion. Jag är också allergisk mot de flesta hygienprodukter inkl deo och bindor etc. Och parfymerat funkar inte det heller. Två ggr/veckan scrubbar jag försiktigt med Neutrogenas Visibly clear. Detta är den bästa kombination som jag har hittat till min hy på många år.

Hoppas det var till nån hjälp.

• pickolina

Buslinna - Min personliga mirakelprodukt är essex lotion (ej kräm). Det är den enda produkt som fungerat för MIN del, både när det gäller min överkänslighet, min torrhet och mina tendenser att bli oljig/fet i hyn. Jag kan inte ens räkna alla produkter jag testat, mest märkesgrejer och jag är alltid både torr och fet, dom hjälper ju varken mot det ena eller det andra. Eller så är det just så att dom bara hjälper mot det ena och inte det andra... Denna hjälper mot allt, för mig i alla fall.

• morgondagg

Här är en till som gärna får både fet och torr hy. Ibland kan jag inte begripa hur näsan kan flaga medans det blir flottfläckar på saker jag nuddar.
    Men numera använder jag Sukis produkter. Helt underbart. Har aldrig finnar längre. Pormaskar lite då och då men det beror nog mest på att jag är så skitig när jag jobbar.
    Den luktar visserligen rätt mycket så om man är känslig för sånt kanske det är dumt. Men det är inga kemiska parfymer. Bara lukten som blir av växterna.

• pickolina

morgondagg - Jag känner igen fenomenet. Det är för att man har en blandhy eller fet hy, men som är yttorr. Då kan man vara båda på samma gång.

Svar på tråden vad göra åt oljig hud som är känslig/allergiska tendenser