• ello12

Bröstförstoring i Thailand

Har bestämt mig för att göra en OP, men jag har så många frågetecken om var, när och hur och givetvis storleken.

Har en konsultation inbokad på www.phuketaesthetic.com genom en svensk förmedling relaxu.nu. (som har svensk personal på plats) då jag ändå ska dit på semester. Kanske är jag dum som ens överväger att göra OP:n där. Hur ont har man de närmsta dagarna, går det genomföra en hemresa med man och en 1.5 åring?

Hjälp, jag behöver verkligen tips och råd från er med erfarenhet.

• Svar på tråden Bröstförstoring i Thailand
  • Meddelande borttaget
  • Swing

Jag är stark och van att klara mig i alla lägen (har tyvärr en hel del erfarehet av sjukdom och lidande). En vecka hemma i lugn och ro utan att göra mycket alls räckte för att jag sen hjälpligt skulle klara mitt lätta kontorsarbete. Efter ett 2-3 veckor kunde jag klara av det mesta själv och det började kännas mer normalt.

• ello12

Tack det låter mer än klokt, men samtidigt finns det fördelar med att kunna vila upp mig i en solstol??! Min man är helt på det klara med att jag inte kan ta hand om lillgrabben de första dagarna, men jag hoppas på att ändå kunna vara med dem. Hemma är det svårt att komma ifrån jobbet därför tänkte jag att jag kunde slå två flugor i en smäll. Sedan är ju priset avsevärt mycket bättre liksom väntetiden...

• Swing

De första veckorna ska man inte räkna med att kunna lyfta mer än typ ett mjölkpaket och man BÖR inte göra det heller. Man känner sig trött, behöver vila och ta smärtstillande tabletter några eller ett antal dagar efteråt och känner sig inte alls på topp.

• Saboo

funderar också på en bröstförstoring i Bangkok/thailand, ska dit om en månad, vet någon hur snabbt man måste boka? hur mycket kostar det? förslag på sjukhus? kan man flyga hem bara dagar eftre operation?
    tacksam för svar!

• Pama_lija

NEJ är mitt svar.
    Gå in på qvinna.info och läs om operationer i Tallin. Två olika länder men samma sak kan ju lätt hända.
    Det skulle vara billigare från början, när hon kom dit, var lokalerna dåligt utrustade, dom gjorde en annan typ av operation än vad hon kommit överens om. detta fakturerade dom även henne på sen (8000 kr till tror jag att det var). Problem uppstod, då fanns ingen hjälp att få. Företaget i Sverige hon gått igenom antingen försvann eller nekande. Det i Tallin upphörde, en ny klinik med annat namn öppnades dock i samma lokaler.

Du får kanske betala mer men du har en helt annan möjlighet att kontrollera de som utför ingreppet. Här har vi HSAN att kolla upp kirurgen mot så att han inte är prickad. Vi kan kolla så att han verkligen är utbildad plastikkirurg och inte bara tandläkare. Hur gör du det i Thailand, genom att lyssna på de som sitter på ett kontor här i sverige och tjänar pengarna??

En riktigt riktigt dålig idé tycker jag!

• vixen not a tramp

Är det sunt att sola när man är nyopererad?

• vixen not a tramp

Och sen tyckte jag Pama_lija kom med intressanta aspekter på det hela. jag skulle inte vara "snål" med en såpass stor grej, man har ju hört en del skräckhistorier om OP utomalnds, och visst kan det även ske i SWE, men då finns större chanser till hjälp.

• Pama_lija

En annan sak. Veckbildningar och kapslebildningar förekommer ju efter en bröstoperation. Här i sverige händer de tinte liak oft anu längre pga av bättre inlägg och bättre tekinker.. Om du skulle få det så blir det inte direkt billigare för dig. Då har du att välja på att åka tillbaka till thailand och fixa det eller gå till en kirurg här och betala en ny operation..
    Jag ska göra det på citadellkliniken, där får jag det fixat gratis om det uppstår inom ett år..

• Jengirl

Kapsellbildning får alla efter en bröstop. Frågan är bara om den blir mjuk eller hård.. Bara ett förtydligande

• ello12

Hej!
    Tack för alla inlägg. Vill bara förtydliga att jag nu kommit hem efter en OP i Phuket. Jag känner mig JÄTTE nöjd över att jag vågade och ångrar inget. Mottagandet var toppen Kirurgen jätte proffsig och allt kändes rätt när jag var där på konsultationen. De ordnade med OP-tid dagen efter och 7 dagar senare tog jag bort stygnen och ytterligare en vecka senare reste jag hem och allt gick över förväntan. Jag har med mig full dokumentation och han åtgärda eventuella komplikationer gratis dvs. både OP och inlägg den enda nackdelen är ju att jag själv får bekosta resan till Thailnd och sjukhusvistelsen ca. 600 kr/dygn. Brösten blev jätte snygga och det kostade mig 18000 kr inkl. medicin, sjukhus 1 natt, konsultation, och återbesök (för att ta stygnen). Kort sagt en lyckad semester!

• Swing

En bekant till mig har gjort ett par plastikoperationer i Estland, senast bröstförstoring med implantat från Mentor. Hennes inhemska väninna förmedlade kontakterna och allt verkar ha gått bra. Har tyvärr inte träffats och fått se brösten än. Kul att hon är nöjd, men jag vet av erfarenhet att det kan bli komplikation (det dock rörde inte min bröstförstoring). Då kändes det tryggt att ha min läkare och hans kolleger på kliniken tillgängliga här i stan och det blev både lidande och flera återbesök innan allt fixade sig.

• ello12

svar till pama_lilja:

Det finns helt klart bättre och sämre kiruger utomlands precis som här i Sverige, och det är ju så klart inte lika lätt att kolla upp en kirurg i Thailand. Jag kunde bara titta på vilken utbildning och erfarenhet han hade och vilka organisationer han var medlem i och jämföra med andra kiruger i Thailand. jag fick även ta del av referensmaterial med före och efter bilder på hans tidigare operationer däribland ett stort antal skandinaver och svenskar. Vad gäller den svenska förmedlingen, så fick jag hjälp med bokningen till kirurgen och han mötte även upp mig vid konsultaionen i thailand. Då kirurgen och hans personal talade mycket bra engelska kända jag inget behov av någon tolk. Om han fick del av mina 18000 kr så är det helt OK med mig då han från början gett mig ett ca pris på 20000 kr. Mina inlägg är av ett franskt märke av typen gelehallon och ligger under bröstmuskeln via armhålan. Tekniken verkar inte skilja sig från vad jag hört att endel använder sig av i Sverige. Vad gäller priset så får jag väl räkna in ytterligare en semesterresa om det skulle behövas, samtidigt som jag redan faktiskt sparat in flygbiljetten isåfall eller alternativt vända mig till en kirurg i sverige och betala vad som krävs. Har läst att endel svenska kliniker bar lämnar garantier på själva inläggen inte för vad Op kostar om det skulle krävas. stämmer det?
    Men det viktigaste är att inte stirra sig blind på prislappen. Det måste finnas ett förtoende mellan kirurgen och dig och för mig kändes detta helt rätt.

• ello12

svar till saboo:

Jag var i phuket två veckor och utförde OP ganska omgående tog stygnen en vecka senare och åkte hem fem dagar senare, det funkade jätte bra, men då hade jag man och en 1,5 åring med mig. lillgrabben kunde/behövde jag inte lyfta den första veckan. Vi hemresan gick det men det kändes som en riktigt jobbig träningsverk. Första veckan gick jag på smärtstillande och antiinflammatioriska tabletter och vi var på zoo och elefantridning och lapade sol på stranden. Givetvis ska man inte sola ärren, men mina var ju i armhålan så det var inga problem, kunde tom ta mig ett "kärringdopp" för att få lite svalka.
    Då mina stygn läkte bra hade jag inga problem med att bada efter återbesöket. Kan rekommender min kirurg som ordnade allt väldigt snabbt och smidigt men samtidigt ingav förtroende vilket bör vara det viktigaste. Hör av dig om du behöver mailadressen till honom.

• Saboo

Jag bokade min operation för någon vecka sedan, via lemongrass medical, det blir lite dyrare ca 23000, men har fått en bra kontakt med dom som anordnar det här i sverige. Tack ello12 för svaret, värmer att höra någon säga något positivt om detta, eftersom så många är negativa när det gäller operationer utomlands :)
    kommer att operera mig den 7/4 och sedan ta stygnen efter 5 dagar och sen åker jag hem bara två dagar senare. Är såklart lite nervöst men vet att jag kommer att bli super nöjd!

kram på er alla och ska skriva så fort jag kommer hem!

• Saboo

förresten har en liten a kupa, och har sagt att jag vill ha en stor b, blir det för lite? vill ju inte känna att jag opererar för lite men vill inte se onaturlig ut! är 170 cm lång och väger 59 kilo.
    msåte få svar!

• Swing

"Stor b-kupa" är ju inte särskilt stort. Det var vad jag hade INNAN min operation. Är 169/65.

• JeD

Jag har också börjat gå i bröstförstoringstankar och funderar på att göra det i Thailand! Hur går det till? Vem ska jag höra av mig till? Bokar man innan eller gör man det direkt där på plats? Var åker man?

Jag springer och tränar väldigt mkt och undrar från de som har gjort Op om de tycker att det blir mer besvärligt att träna när man har "stora" bröst? (Vill inte ha nga monster utan är inne på en C-kupa)

Jag är ledig tre veckor efter midsommar och går i tankar att ev göra operationen då, ser ni nga problem i valet av tid? Är det dumt att operera sig under sommaren?

Vilken är den "bästa" kliniken i sthlm? Hur brukar det vara med väntetider?

Mkt frågor men det här är ju en så stor gjej som jag har funderar över så länge men alltid sagt att jag ska göra efter jag fått barn men nu vill jag bara inte vänta längre. Många verkar operera brösten innan barn så varför vänta?!

Svar på tråden Bröstförstoring i Thailand