• rosen06

Vilken metod har ni lyckats bäst med?

Tänkte bli av med några trivsel-kilon (5-10).

Funderar på att reg. mig på någon av internetsajterna som finns, för hjälp längs vägen.

Nu velar jag lite. Det står mellan GI Viktkoll och VV. Det är ju två olika vägar till samma mål.

Därför vill jag gärna ha era tips.
    Känner ni till dessa två "metoder"?
    Hur funkar de för er?
    Resultat? Vägen till resultatet?
    Allt ni kan komma på! =)

Det kostar ju trots allt en viss summa varje månad.

Tack på förhand!

• Svar på tråden Vilken metod har ni lyckats bäst med?
  • Carma

Det finns många olika metoder men jag har kommit fram till att det bästa man kan göra är att hitta sin egen metod!

Mitt sätt att gå ner & behålla min vikt är: *lyssna på kroppen-balans-harmoni*.

Jag har som alla andra provat allt möjligt men det som fungerar för mig är att just lyssna på min kropp. Äta när den vill, äta vad den vill, osv. När man har renat kroppen, (jag är veggis och äter mkt ekologiskt) blir man inte sugen på onytiggheterna längre. Men vill jag ha en kaka så tar jag en bit. Ingenting är förbjudet.

När jag försöker tänka på olika dieter/metoder så blir det bara fel. Man blir så matfixerad. Nu äter jag mest bara när hungrig och mår kanon! Kroppen vet själv vad den behöver.

Lycka till

• Bröllopstokiig

Det blev lite fel där jag skrev ju även att man kan äta pasta vid en måltid/per dag....beror mycket på hur mycket övervikt du har också. Men som sagt skulle behöva gå igenom det igen och förnya kunskaperna.
    Tror föresten även dom tillåter rött kött någon gång men inte ofta.
    Jag går efter Fedon Lindbergs kostrådgivning och han tillåter inte pasta så ofta.

Hittade det här på nätet om Medelhavskost.

Koncept:
    Ät mycket fisk, gröna bladgrönsaker, grönsaker, frukt, fullkorn, bröd, olivolja, rapsolja. Komplettera med baljväxter (bönor och ärtor), nötter och potatis. Sparsamt med mörkt kött, ägg och mjölkprodukter.

Positivt:
    Medelhavskosten har visat sig full med naturliga antioxidanter. Innehåller nyttiga enkelomätattade fettsyror och rikligt med den fleromättade fettsyran Omega-3. Intaget av kolhydrater är måttligt, kommer främst från grönsaker och spannmål. Kosten har även visat sig bra mot hjärt- och kärlsjukdomar, dessutom ledgångsreumatism. Cancertalet är även lägre bland folk som lever i länder med denna kost. Kosten anses även minska risken för diabetes typ 2 på grund av sitt måttliga intag av snabba kolhydrater. Stort intag av naturliga antioxidanter, nyttiga fetter med mindre mättade fetter till förmån för de enkelomättade samt fleromättade fetterna, där blandning av Omega-6 och Omega-3 har visat sig viktig i senare forskning.

Den kretensiska (främst på Kreta och Grekland med omnejd) medelhavskost är den alternativa kostmetod som även rönt stort intresse från traditionellt håll, sjukhus, forskning mm.

Negativt:

Finns ingen direkt synlig kritik mot denna kostmetod.

• Buslinna

Man måste inte alls köra ketosfasen om man kör på GI. Det väljer man helt och hållet själv.

Lauritzons och Paulúns variant är indelad i tre faser. Vill man snabbt gå ner mycket börjar man med den första, där man är mycket restriktiv med kolhydraterna och äter i stället betydligt mycket mer fett och proteiner. Då kommer man in i ketos och går snabbt ner i vikt.

Vill man gå ner lite långsammare, ungefär samma tempo som på Vv, begränsar man kolhydraterna utan att gå i ketos.

Vill man däremot gå ner långsamt, alternativt endast stabilisera blodsockret byter man bara ut de kolhydratrika livsmedeln mot fullkornsprodukter. Jämfört med tallriksmodellen äter man lite mer protein och fett och mindre kolhydrater.

Går man upp i vikt när man kör på ketosfasen i GI äter man helt enkelt för mycket kolhydrater. Begränsar man kolhydratsmängden hårdare så går man ner i vikt i stället. Var den gränsen går är individuell - vissa klarar av att äta såväl nötter, frukt och mjölkprodukter medan andra inte alls kan äta något av detta.

Inom GI är den rekommenderade fettmängden per dag högre än för tallriksmodellen. Dock är det värt att notera att man skiljer på nyttiga och onyttiga fetter. Fett från nötter, fisk, avokado och liknande är rekommenderade före fett från mjölkprodukter, rött kött etc.

• elis

Jag röstar för viktväktarna eftersom det går ut på att hitta en bra balans som du kan leva i och inte är en bantningsmetod som ketosfasen i GI absolut är. Sen kan man välja att tänka GI inom viktväktarna. Men på viktväktarna ser du till att inte äta för lite och därmed inte riskera att gå upp snabbt igen (som kan ske om kroppen går på sparlåga och därmed sparar allt vad den kan).

Nyttiga fetter är allmän kunskap och inte något som tillhör en viss "diet" att fleromättadefetter är bättre än enkelomättade som är bättre än mättade borde alla känna till som överhuvudtaget säger att de tänker på sin hälsa.

Att det inte är häslosamt att gå ner mer än ett kilo i veckan för en kvinna i vuxen ålder är också allmän kännedom. Jag drar öronen åt mig så fort en ny diet kommer som påstår att man går ner 5-10 kilo på en eller två veckor. Då är man på svältgräns och kroppen reagerar med att spara allt den kan vilket innebär att så fort du börjar äta normalt igen så lägger du på dig.

Vätska är viktigt. I många dieter är vikten man förlorar vätska. Du behöver vätska, du vill gå ner i fett mängd.

Ökad vikt när man tränar kan vara muskler.

Mät gärna kroppen, det kan vara en bra indikation på att du faktiskt går ner fast inte vågen säger så. Överarmar, lår och stuss är roliga ställen att de förändringen på.

Jag har varit med i viktväktarna och även om jag inte trivts med alla konsulenter eller de new-age inspirerade inslagen så är idéerna sunda (det finns kritik att man straffar fettet dubbelt och det är ju en pöäng som man kan ta ställning till) och det går främst ut på att förändra din uppfattning så du äter rätt utan att tänka och utan att riksera att gå upp allt du tappat.

Jag tror att om man kommer från ett vv-möte och pratar om "onyttiga frukter" då har man inte lyssnat eller så är man helt fokuserad på pointsen. För även om äpple, päron, melon med flera är 0 points så finns det frukter som är så söta eller har såpass mycket energi i sig att de har ett pointsvärde och det är tex bananen och vindruvor.

Vi klarar oss inte utan energi så bara för att något "kostar points" så är det ju inte onyttigt.

Viktväktarna förespråkar: Nyttiga fetter, 8 glas vatten om dagen (cirka 2 liter per person) frukt och grönt till varje måltid (500 g per dag (i regnbågensfärger -lärde jag mig häromdagen av en kostrådgivare)) samt en varierad kost. Om man gör just detta, dricker ordentligt och äter mycket frukt och grönsaker så orkar man inte onyttigheterna eller är inte så sugen.

Den som påstår att man verkligen följde pointsplanen (där man räknar ut hur mycket man ska äta genom vikt, längd, aktivitet, ålder med mera) och ändå gick upp i vikt påstår jag ljuger för sig själv eller åt andra saker utan att vara medveten om det.

Vidare tror jag inte på att någon viktväktarkonsulent uppmanat till att äta en hel limpa eller vräka i sig kaffebröd.

Men sammanfattningsvis vill jag återigen säga att om man tänker häslosamt och äter därefter, varken späker eller vräker så kommer man må mycket bättre och även gå ner i vikt. Detta oavsett vilken metod man väljer.

• Snart_FruL

Det är säkert inget fel på metoden VV använder men jag ogillar Företaget. Jag tycker det är äckligt med ett företag som skor sig på folks lidande, inte nog med att du ska betala för varenda möte du går på, sen ska du ha en massa andra produkter upptill. Allt för att ägarna ska få mer pengar i fickan...

Dessutom är det ju märkligt att så många som gått ner med VV går upp igen... man tycker ju att om man hittat en livsstil som funkar att man borde hålla fast vid den. Eller är det trots allt en bantningsmetod?

• elis

Ja, jag håller med om att det är tråkigt när det säljs så mycket saker runtomkring. Å andra sidan så är det ju inte så troligt att människor jobbar med något sådant här bara för att vara justa. De vill naturligtvis leva på det hela. Jag tycker det är tråkigt att vv inte längre vill ha folk anställda utan att man ska ha eget företag (det vill säga att riskerna hamnar hos den enskilde konsulenten)

Jag kan lova att författarna till alla GI-böcker som finns inte gör det för att de är goda människor och skänker överskottet till att hjälpa överviktiga att gå ner i vikt. De vill också tjäna pengar på vår viktfixering.

Att man går upp igen efter en metod som vv (eller tallriksmodellen som det bygger på så som jag ser det) tror jag mest beror på att man inte har tagit till sig poängen utan sett det som ett tillfälligt sätt att leva medan man gå ner i vikt.

Börjar man sedan äta som "vanligt" (=rejäl fika och tre caffe latte på café varje dag) så är man naturligtvis strax tillbaka där man var innan man gick ner.

• Miss Cykel

elis: Vilka bra inlägg! Håller med dig i allt vad du säger.

Själv kör jag enligt VV utan att vara medlem. Jag gillar sättet att tänka, eftersom det egentligen inte är en metod utan sunt förnuft. Jag gillar att jag kan äta vad jag vill, det gäller bara att prioritera.

Så vill man inte betala pengar till Företaget (som Snart_FruL säger) så kan man ju bara använda sig av metoden utan att betala och köpa de prylar som hör till! :) Dock är det väl tur att folk ändå gör det, för annars skulle ju inte vv finnas och det skulle vara fler feta människor på jorden! ;)

• Bröllopstokiig

Många som jag känner som har gått ner i vikt med hjälp av Viktväktarna har haft väldigt lätt att gå upp igen och jag tror delvis att det beror på att man äter mycket lightprodukter och snabba kolhydrater som gör att man inte får ner sötsuget och inte orkar stå emot. Med för mycket insulin i blodet kommer man att öka i vikt oavsett om man äter mer eller mindre.
    Många som är med i VV tycker jag också är väldigt fettfixerade.

Enligt Fedon Lindberg (GI) ska man äta så här:
    1. Ät 3 huvudmål och 2 mellanmål varje dag.
    2. Ät mycket av långsamma kolhydrater: grönsaker, frukt, baljväxter.
    3. Ät lite medlesnabba kolhydrater: potatis, pasta, ris, grovt bröd.
    4. Undvik snabba kolhydrater: socker, vetemjöl, vitt bröd, cornflakes.
    5. Ät protein till alla måltider.
    6. Drick minst 8 glas varje dag.
    7. Ät lite av mättat fett: feta mejeriprodukter, fett kött och charkuterier.
    8. Ät omättat fett varje dag: fet fisk, nötter, oliolja, rapsolja.

Med den här metoden riskerar man inte heller att äta för lite.

Jag ser absolut inte detta som en bantningsmetod utan ett sätt att äta hälsosamt.

• vixen not a tramp

M.G
    Låter väldigt bra tycker jag!

• bride 2 be

hej
    mitt favorit tips är detta
    att bara äta frukt och grönsaker, dricka måttligt med osockrad juice och röra på sig
    på en vecka har du gått ner ca 3 kg
    ja egentligen 4 men 1 kg går man upp igen
    jag har haft lättdressing till eller taccosås med lättcremefraiche och ibland hemmagjord tzatziki
    blev varken hungrig eler trött
    något frusen nån kväll men då var det -20 ute !
    lycka till allaihopa

• M.G

bride 2 be - Äter du ingenting annat??
    Det där är ingen bra metod. Du får inte i dig något protein och nyttiga fetter.
    Kroppen ställer in sig för svält.

• Carma

bride 2 be,

Jag tror att din metod är mkt bra om man vill köra en 'detox' kur. Då ska man också helst äta/dricka ekologisk mat.

Jag har själv funderat på det. Vore bra att rensa kroppen. Ska kanske köra några dagar och se hur det går.

M.G. Har sin poäng också. Men proteiner finns i alla möjliga bönor och linser, fett får man i sig om man äter avocado. Det där med att du gick upp 1 kg igen tror jag beror på vatten.

Tummen upp!

• M.G

Jo men hon åt väl inte bönor och linser vad jag förstog.

• Carma

Hm, jag kan inte läsa det mellan raderna tyvärr.

• M.G

snart brud - Gud vilken bra artikel!!

• bride 2 be

M.G och Carma

Visst fattas det proteiner och nyttiga fetter det sticker jag inte under stolen med
    MEN detta gör man en vecka och jag förlorade 4 kg och har bara gått upp 1 kg

Det kostar inte flera hundra och jag blev inte slak eller humörsväningar utan kände mig bra!

Det är ett(anser jag) bra sätt att bryta vanor som ex kvällsmackor, kakbegär mm och gå ner de där sista extra kilorna som bitit sig fast

Alltså detta är ingen metod man gör i flera veckor!!! Skulle ha nämt det tidigare, sorry!

Ha en goan helg!

Svar på tråden Vilken metod har ni lyckats bäst med?