• rosen06

Vilken metod har ni lyckats bäst med?

Tänkte bli av med några trivsel-kilon (5-10).

Funderar på att reg. mig på någon av internetsajterna som finns, för hjälp längs vägen.

Nu velar jag lite. Det står mellan GI Viktkoll och VV. Det är ju två olika vägar till samma mål.

Därför vill jag gärna ha era tips.
    Känner ni till dessa två "metoder"?
    Hur funkar de för er?
    Resultat? Vägen till resultatet?
    Allt ni kan komma på! =)

Det kostar ju trots allt en viss summa varje månad.

Tack på förhand!

• Svar på tråden Vilken metod har ni lyckats bäst med?
  • lotta49

Hej! jag skulle vilja tillägga en sak om det är ok. Jag har länge,länge kämpat med övervikt, provat VV men det har inte gett mig det resultat jag förväntat mig. jag blev mer och mer frusterad och funderade på vad det var som jag gjorde fel. Så för ungefär ett år sedan så gjorde jag ett test för att se om jag var beroende av kolhydrater. jag fick svara på olika frågor om kosten och det visade sig att det är kolhydraterna som jag ska akta mig för. Jag har aldrig varit någon gottegris när det gäller godis, glass eller choklad men däremot kan jag ALDRIG bara ta en kaka eller en bulle till kaffet. För att inte tala om att jag kunde äta upp en hel limpa nybakat bröd ifrån bageriet med smör på själv. Det som jag "går igång på" är helt enkelt, bröd,potatis,fikabröd och vanlig pasta. Så jag provade GI, körde rivstarten inte mer än två veckor pga att det inte är bra på längre sikt, hade skithumör lika länge(pga att jag avgiftade min kropp från kolhydraterna). Jag tappade 4 kilo första veckan och sen flöt det bara på. Hann gå ner 10 kilo på tre veckor innan jag blev oväntat gravid. Efter många turer med missfall och graviditet igen väntar vi tillökning till våren och efter det kommer jag att köra GI igen, garanterat. Säger inte att det passar alla men det passade mig pga mina kolhydratsproblem.
    Ville bara berätta om hur det har fungerat för mig.
    Trodde i många år att VV var min grej men det var tvärtom i mitt fall. Fick ju lära mig att äta mer av det som inte var bra för mig.
    Oj, det här blev långt!

• l i s a

**snart brud** självklart vet jag det! Lika lite som att man kan vräka i sig kolhydrater med VV.

Mia.Maria Jag tror inte jag blandar ihop med atkins iaf. Atkins har jag ingen aning om hur det går till. Är det då man verkligen "rabiat" skippar ALLA kolhydrater?

Tycker för övrigt det är fiffigt att hålla sig till lågt GI även om man följer VVs princip. Jag menar, VV gör ingen skillnad på kokta eller råa morötter. Jag föredrar ändå att äta råa morötter med lägre GI än kokta (om jag nu inte kommer ihåg helt galet..). Fast allra bäst vore det väl om man kunde hålla sig till en sund livsstil helt utan redskap... för mig hjälper VV att komma på banan igen om jag liksom slarvat till det och skaffat mig dåliga vanor.

• vixen not a tramp

l i s a
    typ så verkar det, ja

• vixen not a tramp

Lite OT kanske, men en kompis til mig gick på vv förut, och hon började snacka om "onyttig frukt" och "onyttiga grönskaer". Då tycker jag personligen något känns konstigt, särskilt när det är helt ok att dricka cola light och fun light.

I slutändan handlar det ju om att man måsta bränna mer än man äter. Enkel matematik som kan vara så svår.

• rosen06

Jag tror mkt på GI-metoden. Men, säkert pga min otillräckliga kunskap, det verkar som att man ska klämma i sig så mkt fett. Bacon, ost, nötter. Förstår att det handlar om rimliga mängder. Men ja...?

• Miss Cykel

Vid det nya året började jag äta enligt VV. För mig passar det bra, eftersom det egentligen "bara" handlar om att man kan äta allt men i normala proportioner (typ tallriksmodellen egentligen).

Jag skulle inte kunna leva utan potatis och pasta. Nu kan jag äta det, men inte lika mycket som förut. Mitt liv skulle bli onaturligt om jag skulle hoppa över vissa livsmedel för alltid. Att äta enligt VV är för mig ett "vanligt" sätt att äta, dvs så här skulle jag kunna äta resten av livet.

Men det beror nog på hur mycket man vill gå ned och vad syftet är egentligen. Jag har ca 5-8 kilo att bli av med, men jag vill lära mig att lägga om min livsstil. Det tror jag att VV är bra på, eftersom det inte är onaturligt (enligt mig) på något sätt. Men jag har ingen aning om ifall metoden funkar om man vill gå ned mycket på kort tid...

Smaken är nog som baken helt enkelt! :)

• Pomodoro

Vda man an valjer sa skall det vara en langsiktig losning, inte bara for att ga ned i vikt tillfalligt. Det gar mycket trender i dieter och kurer. Manga nya ron om vad man kan och inte kan ata. Men jag skulle saga att en valbalanserad kost med en stor del gronsaker och frukt och mat lagad fran grunden. Vi behover inte sa mycket protein som vi tror, man behover inte ata kott varje dag eller ens varje vecka. Nar du lagar mat, utga fran gronsakerna. Valj fullkornsalternativet nar det galler kolhydrater, undvik socker och mattat fett.Drick vatten och ror pa dig.
    Detta kan aldrig ga fel. Du kommer i alla fall leva langre

• M.G

Norrsken - När man äter medelhavskost äter man inte rött kött, bröd, pasta osv.
    Livsmedlena delas in i A - B - C och pasta hör till C-gruppen. Livsmedel från den gruppen kan man äta vid ett tillfälle per dag.
    Det var ett tag sedan jag gick den här kursen och jag kommer inte ihåg exakt hur det gick till men i det stora hela i alla fall. Skulle behöva läsa på igen.

• Pumpkin

Meh, lurendrejeri att kalla det Medelhavskost då ju, där äter man ju PASTA!

• Pumpkin

Skippa rött kött klarar jag inte, men tack för upplysningen iaf

Svar på tråden Vilken metod har ni lyckats bäst med?