• twenty­firsto­fapril
    Äldre 21 Jan 20:48
    34259 visningar
    43 svar
    43
    34259

    Hjälp, mitt hår försvinner!!!!!

    Jag börjar snart gråta, jag fattar inte vad som händer med mitt hår!!! Det är så torrt o sprött fastän jag reglebundet klipper topparna, använder dyra schampon på rekommendation av min dyra frisör, man tycker deras tips borde hjälpa.
    Sitter massor av hår i borsten var dag, ändå försöker jag att borsta så lite jag kan. Hårbotten kliar fastän jag sköljer noga. Inga mjäll dock. Försöker hantera håret så lite som möjligt så att det får vila. De gånger jag borstar det så lossnar det toppar, typ 1 cm:s bitar som ligger på mina axlar.
    Jag är snart desperat, vad göra???

  • Svar på tråden Hjälp, mitt hår försvinner!!!!!
  • twenty­firsto­fapril
    Äldre 28 Jan 14:28
    #0

    Vad alla är gulliga som tipsar mig, och vad det känns bra att veta att man inte är själv om problemen.
    Jag ska köpa nytt schampo imorgon o så ska jag beställa tid hos läkaren. Att min skalp syns så tydligt bekymrar mig. Näringsbrist tror jag inte jag har, äter nämligen enligt viktklubb.se och äter massa frukt o grönt o annat bra! Äter varierat hela tiden ju.
    Just nu kliar det inte så mycket, har låtit bli att ta i de extra produkterna jag köpt från frisören som skulle ge glans o så. Men de innehöll såvitt jag kunde se inte silikoner.

  • myr
    Äldre 28 Jan 15:50
    #0

    Hej igen! Jag kom på att jag inte berättade att det finns en annan orsak som kan göra att du tappar håret...Det heter ludvigs syndrom, och då tappar du håret ungefär som en kille gör, allt hår på huvudet blir tynnre men mest på skalpen. Det finns inget bot mot det, om man inte gör en hår transplatation. Min mamma har det och vi har varit till medica klinik i stockholm och fått det bekräftat, men jag har inte det, än iallafall..

  • Buslin­na
    Äldre 28 Jan 20:05
    #0

    Om du äter kalori- och/eller fettsnålt så kan det också påverka mycket. Kroppen kan exempelvis uppleva det stressfyllt. Det är inte ovanligt att man tappar en del hår om man snabbt går ner i vikt, t ex.

    Sedan är det ju tyvärr mycket vanligare att kvinnor tappar håret och blir skalliga än vad man tror. Det behöver inte vara mer komplicerat än så, heller. :( När du går till en duktig läkare så kan ju den utesluta den möjligheten.

    myr,
    Hur påverkar schampot för torr hårbotten håret? Skulle det funka för någon som jag, som har torr hårbotten och lätt får fett hår? :)

  • Carma
    Äldre 28 Jan 20:08
    #0

    Det kan också vara brist på kalcium eller proteiner, obalans på hormoner.

  • Carma
    Äldre 28 Jan 20:15
    #0

    En fråga bara, hade su samma problem med håret innan du började äta enl. viktklubben?

  • myr
    Äldre 28 Jan 23:01
    #0

    Buslinna!
    Jag vet faktiskt inte, jag tvättar håret varannan dag, och jag har inte märkt ngn skillnad, inte att det skulle bli fetare eller så. Men det kan vara värt att prova!

  • twenty­firsto­fapril
    Äldre 29 Jan 00:19
    #0

    Japp, problem även innan.

  • Kevind­ude
    Äldre 18 Sep 12:24
    #38

    Om det är torr hårbotten så måste ni få tillbaks fettet i hårbotten. Ni kan smeta in olivolja i hårbotten och vira in håret med en handduk och låt det vara på hela natten.  Använda inte så mycket Schampo för det är skit dåligt för hårrbotten!  Hoppas det funkar:)

  • alexan­dra01
    Äldre 18 Sep 13:19
    #39

    Som frisör kan jag säga att det kommer inifrån kroppen, jättebra att du tarhand om hårets utsida, men mår det ej bra inifrån så spelar de ingenroll, man har mellan 2-4 perioder per år som man tappar lite mer hår än vanligt och de brukar hålla på några veckor, om det ej ge med sig är det ofta kroppens sätt att vissa att den har näringsbrist! Näringsbrist blandat med lite sömn, stress och ännu mer stress leder ofta till mkt håravfall....har många kunder som varit hos läkare men ej fått någon diagnos och deras värden har sett pergekta utt men ändå tappar de hår, gar då sagt till dom att köpa tillskottför håret som ex priorin på hälsokost och det har hjälpt!! Ta först och främst kontakt med läkare, sen tycker jag du ska satsa på etttilskott förhåret och försök att stressa mindre ät bra och fortsätt med bra produkter för håret, inpackning minst en gåbg i veckan! Hoppas det gårbra för dig:)

  • Fotobo­rgen
    Äldre 18 Sep 13:26
    #40
    twentyfirstofapril skrev 2007-01-21 20:48:57 följande:
    Jag börjar snart gråta, jag fattar inte vad som händer med mitt hår!!! Det är så torrt o sprött fastän jag reglebundet klipper topparna, använder dyra schampon på rekommendation av min dyra frisör, man tycker deras tips borde hjälpa.
    Sitter massor av hår i borsten var dag, ändå försöker jag att borsta så lite jag kan. Hårbotten kliar fastän jag sköljer noga. Inga mjäll dock. Försöker hantera håret så lite som möjligt så att det får vila. De gånger jag borstar det så lossnar det toppar, typ 1 cm:s bitar som ligger på mina axlar.
    Jag är snart desperat, vad göra???
    Läste en gång att stress kan vara en orsak till håravfall. Har för mig att fenomenet är vanligare hos kvinnor än män.
    Hoppas verkligen att det löser sig för dig! 
  • Marys
    Äldre 18 Sep 13:56
    #41
    alexandra01 skrev 2011-09-18 13:19:20 följande:
    Som frisör kan jag säga att det kommer inifrån kroppen, jättebra att du tarhand om hårets utsida, men mår det ej bra inifrån så spelar de ingenroll, man har mellan 2-4 perioder per år som man tappar lite mer hår än vanligt och de brukar hålla på några veckor, om det ej ge med sig är det ofta kroppens sätt att vissa att den har näringsbrist! Näringsbrist blandat med lite sömn, stress och ännu mer stress leder ofta till mkt håravfall....har många kunder som varit hos läkare men ej fått någon diagnos och deras värden har sett pergekta utt men ändå tappar de hår, gar då sagt till dom att köpa tillskottför håret som ex priorin på hälsokost och det har hjälpt!! Ta först och främst kontakt med läkare, sen tycker jag du ska satsa på etttilskott förhåret och försök att stressa mindre ät bra och fortsätt med bra produkter för håret, inpackning minst en gåbg i veckan! Hoppas det gårbra för dig:)
    Håller med dig alexandra01. Vi tappar upp till 100 strån om dagen utan att det är onormalt.
    Om vi ska äta så mycket så det täcker ett dagsbehov av vitaminer får vi äta en skottkärra om DAGEN ! Så tillskott är ett måste ! Och först går det till de inre organen, när de är "påfyllda". Så får hår, hud och naglar sin dos. Så det tar sin lilla tid. Mellan 1-3 månader för håret. Naglarna tar det ca 6 månader för beroende på om det är vinter eller sommar. Kvinna är en vitamin på apoteket som täcker behovet. Men då ska man äta det året runt.
    Stress är en stor bov. Även överdrivet tvättande.
  • Å och D
    Äldre 18 Sep 16:19
    #42

    Jag tror du ska höra med fler frisörer. Jag har alltid haft torrt hår och fet hårbotten och då har jag fått schampo för fett hår. Men först nu när jag fick schamo för stressat hår, tog det skruv. Sen, ta gärna vitamintillskott, ett så komplett som möjligt. Ät rätt och varierat, fett är INTE farligt. Använd inpackning som balsam varje gång du tvättar. Använd en leave in produkt också. tvätta inte håret för ofta. Lycka till!!

  • johann­ah
    Äldre 18 Sep 16:24
    #43

    Jag har också tappat mycket hår och först trodde läkarna att det var glutenintolerans men sedan visade sig att jag hade järn-, zink- och folsyrebrist trots att jag åt en bra och varierad kost. Efter att jag började äta såna tabletter har mitt hår blivit som innan! lycka till!

Svar på tråden Hjälp, mitt hår försvinner!!!!!