•  Miss Cee

Vad väljer ni bort?

Vi pratar så mycket om vad vi ska ha och sådär men jag tänkte börja i andra änden, för att se vad ni tycker man kan avvara!

Så en liten undersökning:

1) Vad har ni valt att INTE lägga pengar på? Dvs som ni inte kommer att ha alls.

2) Om ni var tvugna att välja bort något som ni HAR lagt pengar på, vad väljer ni bort då?

• Svar på tråden Vad väljer ni bort?
  • nenne78

Nu är jag iofs redan gift men gillar enkäter...

1) Vad har ni valt att INTE lägga pengar på? Dvs som ni inte kommer att ha alls.

*Presenter till gästerna. Totalt onödigt och de flesta kommer ändå att glömma kvar dem.
    *Engångskameror
    *krimskrams på borden. Vi var på restaurang och det var SÅ SKÖNT även om jag gillar att pyssla att bara säga till dem, vi vill ha vita dukar och de här blommorna. Å det var otroligt snyggt dukat!

2) Om ni var tvugna att välja bort något som ni HAR lagt pengar på, vad väljer ni bort då?
    haha, hjärttvålarna till toan men det var mest kul att göra dem. Å akut-kitet hamnade lite i skymundan men de som hittade huvudvärkstabletterna och skavsårsplåstren var överlyckliga. Sen hade jag nog sminkat mig bättre själv.

Men det är klart att budgeten sprack ändå...

• nenne78

ja, trycksakerna gjorde jag själv, helt gratis eftersom jag... jobbar på ett tryckeri.

vår bröllopsfotograf var en väldigt nära kompis som är proffs.

floristen var min mans kusin

transporten fixade en vän till familjen - en chevrolet -39.

så vi la det mesta pengarna på maten och lokalen (restaurang), vi är så nöjda! Ångrar oss inte en sekund.

• Eriks blivande fruga

Kul tråd!!

Vi köper absolut INTE presenter till våra gäster!

Det vi däremot tänker lägga ner pengar på är fotograf och ringar. Fast vi har ändå fått tag på en billig men proffsig fotograf.

• Medeltidsbrud

Svar på fråga 1. inga presenter till gästerna , vi lagar all mat själv, gör egen tårta, syr egna kläder, gör egna tryck saker, ingen dyr sminkning (är endå allrgisk mot de mesta sminket),svärmor eller någon med tallangfull hand ska få fixa bordsdekorationer som vi tar från naturen och jag tänker börja med att öva mig binda buketter eller kolla vad florist utbildningarna här omkring tar om inte min svärmor vill binda den förstås, inga presenter till gästerna (dom ska va glada att dom får komma), ingen hottelnatt efterår, ingen dyr transport (vigsel och fest sker på samma stelle och till sist tror jag i allefall sambons kusin är duktig på att fotta så hon får ta våra bröllops bilder.

Fråga två är lite svårare
    Men det blir nog håruppsättning eller gycklare

• Thailands brud

Vi gör givetvis alla trycksaker själva, inte så mkt pga ekonomin utan för att få en personlig stil.

Hur är det med vigselprogram i kyrkan?
    Måste man själv göra dessa eller är det något kyrkan står med?

• Pumpkin

Thailands brud: Vigselprogram brukar man få göra själv.

• Partypuffpinglan

Vi har nog gjort tvärtemot alla andra. Vi köpte "vanliga" ringar, kostade 3500 mindre, PER STYCK! å såg likadana ut!
    Jag har köpt klänning av discodivan! Tack! Blev sjukt billigt!
    Vi satsar på trubadur för att vi ska minnas en hejdundrande dag/kväll. Ingen minns vilket porslin det va, vilka blommor vi hade i buketten.

Men däremot minns folk om det va ett skitkul bröllop, dom minns knappt vilken mat det var. Bara om den va god eller inte! Själv får man väl inte ner en bit?!

Jag tänker inte lägga pengar på onödigt! Man kan ha ett grymt bröllop utan ris, glitter å sju rätters! Maten ska förresten min pappa å en god vän laga.

Vi har bestämt ett speciellt vin som e skit gott, därför att VI vill ha det! Det heter mont Gras, Chilenskt.
    Se till att dom små, men viktiga, detaljerna för ER SJÄLVA finns med! Resten e nog mest glada över att få vara med!

Hoppas jag inte verkar okänslig för alla som planerar sitt drömbröllop, men har man inte råd så...
    Kram från mej!

• sexydoktor

min m2n tycker att ris el dyl kan gästerna själv fixa om de vill kasta det på oss. även min mamma tyckte så.
    vi kommer däremot skriva i ett extra blad i inbjudan att vi gärna ser såpbubblor på bröllopsdagen istället, eftersom att vi skall fortograferas efter vigslen.

kanske försökt fixa en lite billigare lokal, el ngt. vet inte riktigt

• brud  nästa år

Vad många som skriver att det de ska ta bort livemusik. Det känns som det är partyhöjaren nummer 1. Det skulle jag aldrig välja att ta bort.
    Likaså bo på hotell bröllopsnatten, det känns som det ska vara lite lyxigt just den natten.

Vad jag skulle skippa är presenter till gästerna, helt klart. Vaxa benen, kan göra det hemma istället.

• njoy

Just frågan vad man väljer bort hänger ju mycket på vad man anser är standard på ett bröllop...Lånar ett av brud nästa år:s exempel med att vaxa benen. Det hade jag inte ens en tanke på och därför väljer jag ju inte bort det egentligen..
    Jag kan ju bara välja bort något som jag har funderat på från början..

• silvera

1.) Brazilian wax och soldusch blev för dyrt tyckte jag. Så det blev hyvel och solarium i stället.

2.)Vår gästbok och våra weddinggifts. Vi hade holländsk choklad i små vinröda påsar. Jättefint, men marskalken glömde kassen med presenterna och gästboken, och våra telegram i kyrkan...
    Oj, vad sur jag blev...
    Men det går inte att göra något åt nu. Några få har skrivit i gästboken i efterhand, men det blir ju aldrig samma sak...

• Liah

Vi har valt bort bröllopsnatt på hotell, kändes lite mycket pengar när vi ändå inte kommer att vara där så länge, vi åker dessutom iväg och ska bo på hotell i två veckor efter bröllopet.

Transport i hyrd bil har vi ockå valt bort. Samma sak där, det känndes onödigt eftersom det blir så kort bit vi ska åka.

Om vi hade varit tvugna att välja bor något hade det blivit bröllopsresan, samt hår och smink, nagelvård.

• Liah

Glömde, fotografen har vi oxkså valt bort.

• 4:e Maj

Har valt bort/minskat ner pa:

ingen profs fotograf, har en kompis som ar duktig
    kranvatten i stallet for mineral
    ingen sprit i baren
    taxi till kyrkan istallet for fin bil
    DJ istallet for ett band
    min syster sminkar mig och tarnan
    inga 'save the date'
    gor egen vigsel och fest program
    inga blomster arrangemang i kyrkan
    tulpaner i ikea vaser pa borden
    ingen solist, hans kusin laster nagot istallet
    inga arbetkamrter ar bjudna

• Pumpalot

* ingen fotograf
    * ingen fancy transport

* DJ

• 4:e Maj

Glomde saga att jag satte en max budget pa 5000 for klanningen.

Sag precis att jag inte svarta pa 2:an och det skulle nog bli de snygga inbjudningarna med forhojd text (skulle da skriva egna pa datorn). Fri bar ar nagot jag ocksa skulle kunna valja bort men m2b vill inte det.

• förhoppningsis

- presenter till gästerna
    - engångskameror, de flesta har digitalkamera
    - tärna och marskalk
    - isskulpturer och annat konstigt jag sett i vissa amerikanska bröllopstidningar
    - liveband
    - extra utsmyckning i kyrkan
    - lyxig transport till hotellet, taxi blr bra
    - bröllopspaketet på Yasuragi, skulle vilja men onödigt med tanke på att vi kommer dit så sent och det är rätt tidig utcheckning, hinner inte använda spaet alls

Har inte betalat ännu men
    - fin transport mella kyrka och festlokal
    - efterrätten, ska ha tårta oxå
    - badrumskorgar
    - natt på hotel efter bröllopet

Svar på tråden Vad väljer ni bort?