•  Miss Cee

Vad väljer ni bort?

Vi pratar så mycket om vad vi ska ha och sådär men jag tänkte börja i andra änden, för att se vad ni tycker man kan avvara!

Så en liten undersökning:

1) Vad har ni valt att INTE lägga pengar på? Dvs som ni inte kommer att ha alls.

2) Om ni var tvugna att välja bort något som ni HAR lagt pengar på, vad väljer ni bort då?

• Svar på tråden Vad väljer ni bort?
  • Ida80

Vi har valt att bara ha två rätters middag, samt att inte ha en traditionell bröllopstårta. På stället där vi ska ha bröllopsfesten ingår det vanliga gräddtårtor med säsongens frukter (de kommer dock att stå på tårtställning :))

Fråga 2: det enda jag kan komma på som jag skulle kunna tänka mig att välja bort är hjärtriset och hjärtpåsarna som riset ska ligga i!

• Daia Gräddnos

1. Ny klänning (köpt begagnad), dyra underkläder (hittar nåt enklare), restaurant (festlokal med catering istället), brudbukett och andra blommor från florist (gör nåt själv), tjusig transport (behövs knappast), bröllopsnatt på hotell (bor tilsammans med gästerna på vandrarhemmet), band/dj (egen musik på dator/dj in a box istället), brudskor (köper vanliga finskor), dyra trycksaker (gör det mesta med vanligt vitt papper i skrivaren), dyr bröllopsfotograf (fotograf utan fotografutbildning, men med erfarenhet och fin portefolio).

2) Frisör och smink, som blir dyrt, men min enda lilla lyxgrej- hade nog gjort det själv i så fall...

• Kerstinsdotter

Vi har valt bort att fira bröllopsnayyen på fint hotell, hyre en stuga nära festlokalen, hyr nygdegård och fixar maten självs, väljer bort dessert och kör tårta, min mamma syr bröllopsklänningen, min frisör följer med gratis och fixar håret krav var att hon blev bjuden till bröllopet och festen,gör egna trycksaker, köper ett par tuffa röda boots till klänningen som jag också kan använda senare, brorsan tar med datorn och kopplar den till högtalarsystemet (egna låtlistor i datorn) osv. Vi har budget på 50.000:- till 60 gäster.

• Noomi

Vi har valt bort att spendera bröllopsnatten på hotell. Jag tycker för det mesta att hotell är trista och det skulle kännas stressigt att behöva checka ut 12 dagen efter. Istället bor vi gratis i sommarstugan där vi kan vara hur länge vi vill, bada nakna i sjön och bara...vara.
    Vi har valt bort bröllopsresa också, men det är "ofrivilligt".

Välja bort, svårt.. kanske välja billigare frissa, betalar ganska mycket som det är nu. Men att helt ta bort något vi ska ha kan jag nog inte.

•  Miss Cee

Ska väl svara själv också..

1) Vi valde bort:
    - Speciellt toapapper
    - tryckta servetter
    - Caketopper (tar den som följer med tårtan)
    - Slöja
    - Band/dj (kör med cd)
    - Tackkort från fotografen
    - Gästpresenter
    - Speciell klädsel på tärna och marskalk
    - Vi fixar inget ris
    - Jag sminkar mig själv
    - Fyrverkerier

2) Då skulle vi skala bort veteranbilen vi hyrt för åkturen kyrka-fest. Vi undvek den ganska länge men slutligen lyxade vi till det och hyrde en. Men om det skulle behövas så skulle den ryka.
    - Vickningen tänker jag skala bort om jag behöver spara in i slutänden.
    - En extra förstoring av bröllopskortet till väggen. Isf väntar vi och efterbeställer det längre fram ist.

Sen släpper vi inte ut duvor eller fjärilar heller, men det var det nog ingen som trodde..

• Lucia05

Det mest meningsläsa att lägga pengar på är present till gästerna.
    Hotell på bröllopsnatten är lite onödigt, tar däremot gärna den hotellnatten ett par veckor senare! ;)

• Gabbies

Vil väljer bort flashig transport mellan kyrkan och vigsellokalen. Vi väljer bort efterrätt då det räcker bra med tårta. Jag valde bort dyra flashiga brudskor.

Har ännu inte ångrat något som vi lagt pengar på..

• bride2be!!!

Att köpa dyra underkläder tycker jag också är onödigt, dom ska ju ändå av (som min fästman säger så då är det ju bara en själv som tänker på att dom är nya och dyra. Man visar ju inte fram sina underkläder till nån heller.
    Fixa håret hos en praktikant kanske? Passa bara på att prova på först!
    Engångskameror är ingen idé längre känns det som, bättre att fråga dom som har digitalkamera att ta bilder och få kopiera bilderna på cd sen.
    Vem orkar mer mat efter maten,§ efterrätten och tårtan? Bättre med choklad, chips och lite snacks tycker jag.
    Smycken kan man låna. Something borrowed..

• Clobberella

1: dyra köpta kläder, syr istället själv.
    bröllopstårta skippar vi
    lyxig transport
    säkert en del annat också...

2: svår fråga... lyxiga bröllopssviten kanske, hade ju funkat med vanligt dubbelrum också.

• Vidalila

vi väljer också bort fri bar, verkar onödigt, det ingår så mycket redan i trerättersen.

hår och smink ska jag aldrig välja bort! :)

Svar på tråden Vad väljer ni bort?