• Månblomma

Han har friat och jag är bara förvirrad, hjälp!

Mitt livs kärlek har friat till mig, på riktigt den här gången!....han har gjort det massor av gånger...men mest på skoj och mest småtjatat om att han vill gifta sig..men nu gjorde han det på riktigt...på juldagen...och jag sa såklart ja....så långt allt väl..

Efter detta har ajg bara varit ledsen och nedstämd...allt känns hopplöst och jag är förvirrad och har ångest...jag har 2 underbara barn sen ett tidigare förhållande som jag lämnade för att det var inte bra för mig...jag och min nya sambo är menade för varandra, jag vet det...men allt det jag trott på och hållt fast vid är plötsligt så långt borta.

Igår skulle vi titta på ringar men jag klarade det inte, fick massor av ångest, fast jag egenligen vill.

jag orkar inte ens tänka på att mitt ex. ska få reda på att jag har förlovat mig, jag orkar inte höra allt han kommer ösa över mig...typ.."hur fan kan du göra det så snabbt".." fy fan vad jag mår dåligt" osv. osv....och vad mitt ex. föräldrar kommer tänka och tycka vill ajg inte ens tänka på, dom ignorerar mig redan nu och pratar inte med mig...dom tycker mest synd om sin stackars son som deet är sååååå synd om...och dom vet egentligen ingeting om vad som ligger i grunden för vår separation för mitt ex har definitivt inte sagt hela sanningen...

jag vet att jag måste släppa mitt gamla liv och satsa på mitt nya...men jag har så enormt svårt att hantera att vara ifrån barnen varannan vecka, men ajg vet ju samtidigt att jag hade varit olycklig med mitt ex...det känns som om att mitt framtida bröllop med min nya sambo är som en symbol för att jag väljer bort barnen varannan veca...även om jag vet att det absolut inte är så...jag lever för och genom mina barn, kan någon hjälpa mig hur ajg ska tänka, just nu gör jag bara min älskade sambo illa och ledsen fast jag inte vill...

Tack...

• Svar på tråden Han har friat och jag är bara förvirrad, hjälp!
  • superhappy

Okej...Först tyckte jag att det verkar som du inte kommit över ditt ex, tex med att du förklarar att du varit olycklig med honom mm som om du ska övertyga dig själv. Sen har du skuldkänslor för barnen. Om du verkligen hade velat detta, skulle du bara känna glädje och inte se ditt EX (!) som ett problem.
    ELLER...tänk på DIG SJÄLV och vad du vill. Strunta i vad din omgivning tycker. Du är inte ett menlöst offer, du måste ansvara för ditt eget liv, ingen annan. Och du kan inte skylla på ngn annan för dina val.
    Om det då känns bättre var detta ju rätt.
    MItt råd: Be om att få vara bara förlovad ett tag. Alternativt gör slut och red ut dina känslor. Ngt är klart fel om man mår dåligt över det som ska vara ens lyckligaste dag. Hoppas det löser sig.

• Månblomma

*superhappy*

Riktigt så enkelt är det inte...jag har kommit över mitt ex...känslorna är borta för länge länge sedan..det jag inte kommit över är hur det kunde bli så här...hur jag inte kunde ha högre kvar på mitt liv och hur jag kunde acceptera min sambos beteende då jag kände mig helt beroende av honom och livrädd för att stå på egna ben...jag insåg inte att jag verkligen klarade allt själv vilket jag också gjorde hela tiden...känslorna av sorg och saknad efter barnen är outhärdliga och det kan man nog förstå om man har barn själv... det är ett helvete att längta efter sina barn så man nästan inte orkar leva mer men samtidigt inse att man inte har något alternativ....visst ska min förlovning vara lycklig från början till slut men jag tror inte att något är fel bara för att jag inte känner så....det är omöjligt för mig att känna 100% lycka mitt i min sorgeprocess...men jag vet att min nya sambo är meningen med mitt liv...jag hoppas jag orkar ta mig vidare en dag i taget...och att vi en dag bara känner lycka och att jag accepterat mitt liv som det ser ut...tack för stöd och råd...det hjälper en att få rätsida på vad man känner och vad som är viktigt...jag barnen och min nya sambo är viktigast och mitt gamla liv kommer med tiden att vara ett blekt minne men troligtvis en av dom viktigaste erfarenheterna i livet...

tack...

• Månblomma

vill bara tillägga att jag har iallafall barnen varannan vecka plus all tid på exsambons veckor som han väljer att lägga på egna intressen och jobb....så det hjälper till att stå ut dom dagar och nätter som barnen inte är hos oss....

• viktualia

Månblomma

Om jag får vara lite hård så tycker jag att det låter som att du skuldbelägger sig för ex:ets känslor. Och så länge du gör det riskerar du att fortsätta grubbla över de här sakerna.

Problemet i ert fall är att ni inte kan klippa kontakten, eftersom ni har barn ihop. Och då skulle ni behöva sluta fred och gräva ner stidsyxorna båda två.

Du skriver att du lider över när barnen är hos honom, men att du har hand om dem även tid som är "hans".

För exets del måste det ju vara väldigt smidigt att ha dig som
    - har dåligt samvete för hans känslor
    - fortsätter ställa upp och ta hand om barnen när han inte behagar göra det.

Jag menar verkligen inte att du ska ställa barnen på bar backe. Jag bara konstaterar att du fortsätter med det du gjort i förhållandet, nämligen täcka upp för en ointresserad pappa.

Inte vet jag om du upplever det som ett problem eller inte - men det låter som att du och exet hade behövt mer tid hos familjeterapi för att få er nya vardag att fungera.

Dessutom kan jag inte förstå varför det skulle vara nån stor grej om du förlovar dig med din nya. Kära nån! Det är väl en större grej att ni bor ihop!?!!?!

Hur man än vrider på det som du skrivit här, så låter det som att du skulle behöva få tid att hitta din egen roll i allt det här, få ordning på relationen till exet och få lite lugn och ro.

- enkelt att skriva men kanske svårt att skapa!

Ta hand om dig!!!!!

• lillawi

Hej Månblomma, jag är helt ny i tråden. Dina ord rör mig för jag känner såväl igen mig. Jag är i nästan precis samma läge. Förutom att mannen jag lämnade var en på alla sätt "god" man som inte bedrog, ljög eller svek. Men allt ebbade med åren ut efter en lång relation och jag kände mig ensam i relationen. Vi hade även en del andra problem som han föreföll ointresserad av att lösa, trots att jag ofta försökte. Jag dunkade huvudet i väggen och vi kom ingenstans. Till slut hände det. Jag blev kär i en annan och jag var tvungen att ta beslut. Det blev att jag lämnade min sambo, vår elvaåriga relation och vår "familj", vi har ett barn.

Åren efter har varit ett helvete. Allt fokus har varit på min exsambo och hur synd det är om honom. Jag är skurken som har lämnat familjen och gjort att barnet är skilsmässobarn. Han vägrar också att acceptera min nya sambos existens. Han fick mig att ta hela skulden för hela situationen, vilket man som kvinna lätt gör, det är min erfarenhet. Han mår extremt dåligt helt enkelt, nu fortfarande, fyra år efteråt.

Själv tog jag på mig all skuld, allt dåligt samvete och levde länge bakåt i tankarna: Tänk om jag tagit ett förhastat beslut? Hur blev det såhär och varför? Tänk om vi hade jobbat hårdare för att att rädda relationen, hade det gått då? Tänk om, tänk om, tänk om.
    Vårt barn har hamnat i kläm när exsambon naturligtvis matat honom med skitsnack och lögner om mig. Förbjudit vårt barn att nämna min nya sambos namn etc, etc, etc. I all oändlighet. Fick mig att åka ett kvarter när han skulle hämta barnet hos mig för att han "av principskäl" vägrade att åka in på vår gata. Jag gjorde allt. Det dåliga samvetet fick råda. "Stackarn, han mådde ju så dåligt."

Jag har till och med varit sjukskriven delvis pga stressen jag levt under. Räddningen blev när jag fick kontakt med en terapeut som har hjälpt mig tillbaka till verkligheten och MITT liv. Gett mig redskap att tänka i nya banor, att landa i mig själv och mina beslut, det har nästan varit som att bli frälst!
    Jag är inte helt botad och ibland ramlar jag ner i mina negativa tankar och samvetet som gnager och exsambon lyckas komma åt mig med sina "trakasserier". Men det är på en helt annan nivå idag och jag kan hantera det. Och jag kan hantera mitt ex också, på ett helt annat sätt än tidigare.

Jag har ännu inte berättat för mitt ex att jag ska gifta mig, för det kommer att bli ett helvete, det vet jag. Han kommer att göra allt för att förstöra, för att hindra vår son att vara där etc. Så jag samlar kraft just nu. Jag ska fundera på hur jag ska berätta det.

Detta blev långt och jag har ingen snabb och enkel lösning för dig förutom att du måste jobba på ditt fokus. Vad är viktigt? Lista det. När du ramlar ner i djupa hål ska du minnas de sakerna och även fråga dig frågan "till vilken nytta?" du ältar gamla grejer SOM REDAN HÄNT. Du har ett liv att leva! Glöm inte det. Förlora dig inte i tankar som inte leder nånstans, stäng dörren. Fokusera på relationen med barnen när du har dem. Ägna tiden när du inte har dem med din nya sambo, gör vuxensaker och odla DIG själv och dina intressen. Längta efter barnen kan du ju göra, dröm om allt roligt ni ska göra när ni ses! Dina barn är inte förstörda för att de är sk "skilsmässobarn", du har alla möjligheter att påverka dem och hur de ska tolka det som händer. Det finns inte bara en mall för en familj eller familjelycka, även om samhället ibland kan lura oss att tro det. Du älskar och du bryr dig om dina barn, det är det allra viktigaste för deras trygghet.

Kort sagt, mer fokus på dig, ditt liv, det som är viktigt och mindre tid och tankar åt det som varit, det som redan hänt, sånt du inte kan påverka. Alla beslut man tagit och allt man gjort kanske inte alltid var bra. Acceptera, ta in, andas. Det är som det är. Du har ett liv att leva. Lev framåt.

KRAM och LYCKA TILL! Glöm inte att DU är värdefull!
    lillawi

• Månblomma

...jag blir alldeles rörd av att ni tar er tid att engagera er i mitt livs problem och mina känslor...tack....

Mitt ex skuldbelägger mig och visst har ni rätt...jag låter honom göra det och bär all skulden åt honom...fast jag vet innerst inne att jag inte ska göra det...hans familj tycker såååå synd om honom och hur kunde jag göra så...jag som hade honom med det fantastiska jobbet...det nya huset...fina bilar och vackra barn....det alla inte visste var att jag var helt ensam i vår relation och hade ingen som helst samhörighet med honom...jag var helt utlämnad till mig själv med alla tankar och frågetecken om "är det såå här mitt liv blev" och relationen var helt utan djup kärlek, ömhet och respekt....all närhet var på ett hårt skämtsamt sätt och jag längtade varje dag efter att han skulle "se mig" på riktigt och säga att "jag älskar dig" utan att det blev "jag älskar dig....men...du är så...bla bla bla...

Jag har nog ändå haft ganska tur då mitt ex inte så vitt jag vet talar illa om mig inför barnen...så mycket vett verkar han iallafall ha...och vi kan göra saker tillsammans med barnen och så...men allt sker på hans villkor...han kan styra och ställa hur han vill med oss...det är som att han har en direktkontakt med mitt hjärta...när han är ledsen och bitter...då låter han mig dirket få dåligt samvete och jag mår dåligt..när han mår bättre och har dejtat nån tjej och får lite bättre självöfrtroende..då kan jag slappna av och vara glad och må bra...det tär enormt på min nya sambo som mår enormt dåligt av att jag är ledsen och mår dåligt så mycket...

Jag önskar så att mitt ex hittar en ny kärlek och blir lycklig så att jag kan släppa det dåliga samvetet som jag egentligen inte borde ha och njuta av mina barn och min kärlek till min sambo!

• Sister of the Night

Månblomma

Jag anar att du redan har tänkt på det, men för att ändå dra fram ett "troll" i ljuset:

Du längtar efter att han ska hitta en ny, skrev du. Så du kan släppa och gå vidare.

Men det är ingen bra stategi, det vore mycket bättre om du kunde känna att "Jag ska släppa alla tankar på honom nu som gör mig så nedstämd".
    För så länge allt utgår från vad HAN gör (hittar en ny, är glad, är på dåligt humör) så låter du dig förvandlas till en spegel av honom.
    Just nu är det han som styr och det blirganska outhärdligt för dig att gå vidare under de premisserna.

Som jag sa, jag misstänker att du redan förstått det här... men ibland står saker tydligare om man ser dem svart på vitt.

• Månblomma

Tack! Jag behöver nog se det svart på vitt om och om igen...för att orka stå på mig och gå vidare trots allt som mitt ex gör och inte gör...jag mår bara så enormt dåligt när jag inser sanningen...att jag faktiskt tillåter hans känslor och sinnesstämning totalt styra mitt liv...

• Sister of the Night

Månblomma

Men det där är ju något positivt, mitt i eländet :)

Att du har insett att det är så betyder också att du vet var du ska börja ta itu med problemet.
    Grabba tag i en vettig coach, någon som kan stötta dig när du vacklar. Du har vågat se problemet, nu ska du våga ta tag i det ordentligt!

*hejar på*

• Bamm

Hej vännen.
    Jag blir berörd av ditt brev, mycket pga att jag befinner mig i liknande situation.
    Jag har min dotter bara varannan vecka och det är så jobbigt, förstår hur du känner. Vi är mitt upp i rättegång om hennes boende och det har gjort att jag nu är sjukskriven. Det jag vill säga till dig är att Känner du att du är klar med ditt ex och att du älskar din nuvarande så kör hårt. Jag vet definitivt vad jag har för man i mitt liv nu, han är helt underbar. Vi har det otroligt bra tillsammans och min dotter och han fungerar också jättebra. Mår du bra så mår ditt/dina barn också bra.. stå på dig låt inte honom komma åt dig. lev ditt liv så bra du kan,, sköt om dig nu...

• Berner

Vem "äger" problemet här?
    Inte du! Du har fått en ny man som älskar dig och barnen kommer du alltid ha kvar, trots att de bor hos pappa varannan vecka.
    Det är exet som har problem med att släppa dig. Vad fd svärföräldrarna tycker skulle jag ge blanka sjutton i. Att de bara lyssnar på sonen är naturligt.
    Tillåt dig vara lycklig!

• miamin

Månblomma, jag var i en liknande situation som du - fast utan barn, vilket givetvis gör det mycket lättare. Men jag hade ändå svårt att våga unna mig att gå vidare, våga lita på en ny man, att en ny relation var möjlig o s v. Ja, och till råga på allt rädslan för vad andra skulle tycka! Jag valde fel: jag fick min nuvarande sambo (och nu blivande man) att vänta och vänta, sköt upp beslutet, var dålig på att helt och fullt stå upp för vår kärlek p g a att jag fortfarande kände mig skyldig för att ha lämnat mitt ex (som var expert på att skylla allt på mig och ge mig dåligt samvete, allt var alltid mitt fel). I efterhand ångrar jag mig verkligen. Det gjorde bara frigörelseprocessen längre och min sambo ledsen. När jag väl vågade stå för min nya relation fullt ut så reagerade exet först med att bli jättearg, med tre månader senare hade han en ny flickvän! Så att jag stod upp för mig själv och mina känslor hjälpte också honom att gå vidare. Våga lita på dig själv! Du är värd all kärlek och lycka.

• Berner

Mitt ex hotade med att ta livet av sig, ringde var 5:e min, pratade skit om mig, svärmor blev helt knasig och började ringa mina vänner och prata skit...Listan kan göras lång.
    Rätt som det var hade exet en ny flickvän, sambo , fru allt i rasande tempo. Förklarade att han hade en ny familj nu och jag kunde ta mina j*a ungar och dra...( de är hans också för den delen) Sedan rensade vi luften flera år senare(han träffade barnen var annan helg trots vår kyliga relation hela tiden) och vi fick en bra relation för barnens skull.Nu krisar han igen av helt andra orsaker och det är vi , jag och min man som stöttat honom till viss del.
    Ja, min "nya" relation håller än 11år senare och vi gifte oss förra sommaren.
    Välj att vara lycklig, det är du värd!
    Exet tar bara onödig energi, försök att tänka bort honom förutom när det gäller barnen!

Svar på tråden Han har friat och jag är bara förvirrad, hjälp!