• siouxsie

tips på vad som "botar" sötsug?

Hej!
    Har någon tps på vad jag kan äta el något som tar bort sötsug? Har detta speciellt på kvällarna. Är noggrann med att dagligen äta Frukost lunch o middag, äter grönsaker o frukt o fiberbröd.

• Svar på tråden tips på vad som "botar" sötsug?
  • ovigd

RUSSIN!!!!! Det behövs bara några stycken i akuta fall, sen är sötsuget puts väck!

• pickolina

Det är ju inte för intet som torkad frukt kallas "naturgodis"... Socker, socker, socker....och socker skapar sug...

• lotta49

Är jag sugen brukar jag göra en smoothie på lite frusna bär tex hallon och lite youghurt. Sötar med lite flytande honung. Tar lite större mängd bär än youghurt så att det blir lite glass-känsla. Annars brukar jag och sambon göra grönsaksdipp om vi är sugna på kvällen.

• Therése

Slå vad med dig själv om att du ska klara en kväll varje vecka utan godis (till att börja med). Eller börja med att slå vad om X antal timmar. Typ "om jag väntar en timme till med att gå och handla så får jag... (fyll i valfri belöning som INTE består av godis). Tvinga dig själv helt enkelt. Tänk på de benefits du får av att låta bli! (Fast tro mig jag vet att det inte är lätt.)

• Kat77

Frusna vindruvor, kanongott! Smakar nästan som gelegodis :)

• Lena+Mattias=sant

Äter du mellanmål? Det är det enda som funkar för att få mig att inte vara sötsakssugen. Regelbundna mattider med frukt till mellanmål emellan dem.

• Akvavit

Det här går väl egentligen emot de nyttiga och bra råden som har getts här tidigare, men för mig funkar det här.
    När jag blir riktigt sötsugen på kvällen, och det händer inte särskilt ofta, då tar jag en enda bit av en riktigt mörk choklad med hög kakaohalt och knaprar på. Det funkar för mig, sötsuget försvinner direkt.

• Thezz

Jag säger bara... tack och lov för att vatten finns. Tar bort mitt sötsug. Brukar alltid ha med mig en vattenflaska vart jag än går.

• Fru Cinderella

Minimajs! Guld för minimajsen!

• nicobo

finns brustabletter som eter viktkontroll finns på naturapoteket och en del mataffärer tar bort sötsugen helt och hållet, (iaf för mig) det ökar även förbränningen

• LydiaLinn

äppelcidervinäger tar bort sötsug. Man kan äta det i tablettform, då tas det oftast en halvtimme innan måltid. Det tar bort sötsug och ger mättnadskänsla snabbare än vanligt! Alltså äter man mindre och äter inget sött efter maten.

Sötsug brukar jag få om jag äter fel, inte äter regelbundet (blodsockret faller) eller äter för mycket! Då går blodet till magen och bort fr hjärnan och man känner sig trött och vill ha extra snabb energi (socker). Så om du äter regelbundet, äter nyttigt och näringsrikt och inte för mycket så kanske det går bort av sig själv! Sötsug är nog en liten varning fr kroppens sida att nåt inte är helt ultimat.

• pasia

usch jag har samma problem, men en varm kopp te med en tesked honung hjälper faktiskt lite...

undvik all sötningsmedel, man blir faktiskt mer sötsugen av det, har insett det efter typ 4 års förnekande...

• blomsterbiet

Pasia har helt rätt. Sluta äta godis och ditt sötsug går ner.

Trodde inte på detta innan jag testade det, men det är helt och hållet sant.

• AggaP

Håller också med om att man ska försöka låta bli att äta godis någon vecka eller 2 för att få bort sötsuget. Annars är ett bra tips att borsta tänderna.

• Kaptenskan

Så här gjorde jag för att bli av med mitt enoorma sötsug. Köpte godis tre gånger om dan när det var som värst. Lösningen var avhållsamhet och krom. Inget socker eller sött alls under en tid (inte ens fruktte eller smaksatt mineralvatten). Jag är kass på att hålla mig till ett program i vanliga fall, men det här var nödvändigt. Lycka till!

• ninjan

jag brukar blanda nån matsked flytande äppelcidervinäger i ett glas vatten. Det funkar faktisk, om man dricker ett par glas om dagen.

Svar på tråden tips på vad som "botar" sötsug?