• siouxsie

tips på vad som "botar" sötsug?

Hej!
    Har någon tps på vad jag kan äta el något som tar bort sötsug? Har detta speciellt på kvällarna. Är noggrann med att dagligen äta Frukost lunch o middag, äter grönsaker o frukt o fiberbröd.

• Svar på tråden tips på vad som "botar" sötsug?
  • pickolina

Ellte - Jag tog det inte alls som ett hot eller påhopp och jag menade inte mitt inlägg/svar som ett påhopp heller! Ber om ursäkt om du tolkade det så..

• pickolina

Ellte - Jag menade verkligen inte att dina råd är mindre värda! Absolut inte! Jätte bra råd. Jag borde kanske formulerat mig annorlunda?! Jag menar bara att dessa "råd" om kost och kosttillskott osv ofta kan vara överreklamerade och att man ska gå efter sin egen kropp och inte följa det man läser slaviskt.

Och att jag kommenterade att det lät som du tolkat mig fel, ja det gjorde jag..för jag gillar inte att folk säger att jag påstått något som jag inte påstått.. Men trodde att jag gjorde det med en glad ton eftersom jag la till en flirtande och en glad smiley... Men men... Sorry!

• Ellte

Sorry... Jag är lite PMSig idag *rodnar*

Våra råd kompletterar varann och det var precis det som var meningen med mitt inlägg.

Det var det där med "långsamma kolhydrater är överreklamerat" som triggade mig eftersom jag vet att det fungerar för så många som får TS typ av sötsugspanik och därför inte alls upplever det som något "överreklamerat"...

No hard feelings, ok? ;)

• pickolina

Ellte - No hard feelings! :) Jag kunde ha uttryckt mig bättre oxå, helt klart... :)

• pickolina

Det är i alla fall extremt sant att sötsaker skapar sötsug. Det ger ett slags "beroende". Det kan vara svårt att bryta men det går. När jag beslöt mig för att göra det så fick jag abstinens, både psykisk och fysisk. Så starkt kan det påverka.. Och säkert mycket, mycket värre än det jag upplevde. När jag sedan började komma över den tröskeln så blev min räddning att äta regelbundet och att äta ordentligt (dvs inte för lite).. Det har minskat mitt sötsug enormt samt även min vikt.. *hihi*

Men som sagt, ät ordentligt med proteiner, nyttigt fett och kolhydrater.. Så att kroppen får i sig vad den behöver.. Plus regelbundenheten så klart.. Dessa små och kanske fåniga tips ger mer än man tror!.. Och testa gärna att äta mer långsamma kolhydrater (som Ellte tipsade om), det kan aldrig skada. Det hjälper mååånga..! Jag är själv inte så noga med det men det är för att jag lärt mig med tiden att jag personligen inte behöver vara så noga med det... För det handlar ju om att anpassa dessa råd och "regler" på ett sätt som passar ens eget liv, ens egen kropp och ens egen smak..så man kan göra det till en livsstilsförändring och inte en "quick fix" som aldrig blir långvarig.

-Lycka till! :)

• cricri

"Slut på sockersuget" av Kathleen DesMaisons säger jag bara!

• Carma

pickolina,

Blev inspirerad av dig när jag läste i en annan tråd att du lyckades gå ner några kg :) Funkar det fortfarande för dig, har du gått ner ngt ytterligare sedan dess?

Kram

• pickolina

Carma - Vad skoj.. :) Just nu har jag nått en platå och står stilla. Men med tanke på jul och nyår så är jag ändå nöjd med det.. hehe.. Jag ska lägga till lite träning så är jag nog på rätt spår igen snart.. :) Jag har ingen brådska.. För det bara förstör, för mig i alla fall.

• Tessan 18/8

Jag tar hjälp av torkade frukter typ, aprikoser/katrinplommon, russin när sötsuget pockar på.
    Men akta dig för att ta för många (det är ju sååå gott)då det finns risk att magen börjar leva sitt eget liv......

Lycka till!

• Ellte

Tessan 18/8: Dessutom är det MASSOR av socker i torkad frukt... En bättre sort, javisst, men socker likafullt!

Svar på tråden tips på vad som "botar" sötsug?