• Nicklös

Hur bestämma datum för vigsel?

Jag o sambon har till slut kommit fram till att vi faktiskt ska slå till och gifta oss... Och jag är såklart glad som en lärka, men har fått ansvaret för att välja datum!!

Men - hur tusan bestämmer man ett datum? Han har inget speciellt att säga om saken, men det finns såklart vissa datum (och månader) man vill undvika, typ när det är mycket födelsedagar etc...

Så: Hur kom ni fram till ert datum?

Det blir ju ganska begränsat utbud i o m att vi vill gifta oss i kyrkan, och då är vi begränsade till lördagar, hel timme mellan kl 13-17!

Tankar o idéer mottages tacksamt!

• Svar på tråden Hur bestämma datum för vigsel?
  • NinaHq

Nicklös: Visst är det lång leveranstid på en hel del klänningar. Men du kan kanske hitta något fint bland det sortiment som redan finns i butikerna? Jag hittade min klänning i en butik i förra veckan och gifter mig alltså i januari. Så det gick fast det var tajt.

• Nicklös

Just det, klänning... Hade tänkt mig nåt "taftigt" eller "chiffongigt", men inte någon lång klänning, utan snarare vadlång. Grönt eller mörkrött, eller något åt det hållet. Undviker gärna brudklänningsbutiker om jag kan! Så om någon har nåt tips - skrik till!

Om jag sen ska vara krass så är det viktiga att den absolut närmaste familjen är med, och dem tänker jag inte skicka formella inbjudningar till. Övriga vänner (som lätt kan räknas på båda händernas fingrar) får dyka upp om de vill och kan, men jag vägrar göra en stor apparat av det här bröllopet, jag vill bara bli gift. :)

• stormvind

Nicklös

Jag skulle inte heller ha någon "brudklänning" och hittade min ganska fort på NK (i Stockholm)för 1700 kr!!! Hittade även nummer 2, som jag sen valde bort, i en butik som heter Thalia på Karlavägen (i Stockholm) Vet inte var du letar efter din klänning men nog finns det ställen som har din klänning...!

Lycka till!

• Hanna76

Det är samma datum som vi förlovade oss. Min sambo ville att vi skulle förlova oss på sommaren och jag ville att det skall vara en röd dag, så vi alltid är lediga och kan fira.

Den enda röda dagen på somamren är den 6 juni, så det fick det bli. Kul förlovningsdatum, 060606 :)

Bröllopet kommer alltså bli på en onsdag, i kyrkan. Varför begränsa sig till lördagar..?

• Nicklös

stormvind > Tack för tipset!

Hanna76 > Känner mig dum, kanske det går någon annan dag än en lördag, men när jag ringde för att höra om det fanns några tider så var lördagar det enda jag fick höra... Vi har å andra sidan inte tänkt ta ledigt eller åka på nån resa förrän i sommar, så då funkar lördagar jättebra. Eftersom det är så fullbokat så kanske man ska fundera en sväng på om man kan ta en annan dag istället. :)

• Joli-07

Jag jobbar som dagbarnvårdare (dagmamma) så jag har semester när barnen är lediga, alltså på lov.
    Eftersom vi vill ha ett vinterbröllop så fanns det inte så mycket att välja på utan det blir den 17/2 alltså en vecka före sportlovet och så åker vi på bröllopsresa under sportlovsveckan

• 4:e Maj

Tyckte att ca 1 ar efter vi forlovat oss var logom sa bestamde forst slutet pa april men eftersom vi bada har jattemycket pa jobbet den manaden tog vi 4:e maj 2007. H2b ville garna att det var pa en fredag (fraga mig inte varfor) vilket passar bra eftersom forljande mandag ar en helgdag har i UK.

• Nicklös

Försökte ju boka ett datum, men det var upptaget... nu har vi bestämt oss för att vänta två veckor, så håll tummarna för att ingen hunnit boka "vår" tid!!

• puhs kusin

Vi ville ha ett sensommarbröllop och tog helt enkelt den sista lördagen i augusti (25 aug nästa år). Chansen för att det är soligt och varmt är hyfsat stor.

• Junibrud 2007

Vi valde början på juni eftersom det är som grönast hos oss då.

•  Miss Cee

(har bara läst ts)

Hur vi bestämde datum:
    1. Vilken årstid vill vi gifta oss?
    Vi valde bort sommaren för att ingen av oss gillar värmen. Att gå i stora finkläder då kändes inte så kul.. Vintern i söder tenderar att bli en besvikelse. Därför valde vi mellan vår och höst.

2. Hur lång tid behöver ni till planeringen?
    Har ni en klump pengar att spendera genast så kan det ju gå snabbt, behöver ni spara ihop ett kapital först så får man lägga det på ett lämpligt avstånd. Vi insåg att vi behövde minst 9 mån, och därför valde vi bort hösten.

3. Välj ett datum som betyder något?
    Vi ville först ha valborg eftersom jag älskar den dagen, men det blev för krångligt att få till ett bröllop då så vi fick tänka om.

4. Välj en dag då folk kan!
    Tänk igenom vilka som du absolut inte vill vara utan på din bröllopsdag. Låt bli att lägga det på deras födelsedag eller liknande.

5. Välj ett datum då lokal och kyrka är lediga!
    Vill du ha en mycket specifik lokal/kyrka så plocka ut några datum att välja mellan.
    Annars så sätter man bara ett datum som ligger bra i tiden och bestämmer sig för det!

• NuÄrDetDags

Vi bestämde först att vi vill gifta oss, sedan att 2007 blir ett bra år och lite senare upptäckte vi att dagen vi träffades (17 mars) faller på en lördag nästa år - då var det lätt beslut att ta.

Vi tänkte inte så mycket vidare på det men idag är jag dubbelt glad för att det inte ligger några födelsedagar eller andra stora fester i närheten. Så har vi en grund att fira även mellan våra och andras födelsedagar.

• Nicklös

Senaste uppdateringen!
    Nu har jag lyckats boka kyrkan, skickat in om hindersprövning...

Återstår att informera familjen, hitta klänning, få med sambon ut på ringinköp, skicka in anmälan om efternamn (mellannamn eller ej!?)... Usch, det blir en hel del att göra trots att det blir ett liiiiitet bröllop!

Svar på tråden Hur bestämma datum för vigsel?