• Nicklös

Hur bestämma datum för vigsel?

Jag o sambon har till slut kommit fram till att vi faktiskt ska slå till och gifta oss... Och jag är såklart glad som en lärka, men har fått ansvaret för att välja datum!!

Men - hur tusan bestämmer man ett datum? Han har inget speciellt att säga om saken, men det finns såklart vissa datum (och månader) man vill undvika, typ när det är mycket födelsedagar etc...

Så: Hur kom ni fram till ert datum?

Det blir ju ganska begränsat utbud i o m att vi vill gifta oss i kyrkan, och då är vi begränsade till lördagar, hel timme mellan kl 13-17!

Tankar o idéer mottages tacksamt!

• Svar på tråden Hur bestämma datum för vigsel?
  • Nicklös

Lilla Li > Jag/vi hade också funderingar på 7/7, men på sommaren har vi ändå så trevligt, vill hellre lysa upp en "tråkig månad". Konstigt nog fanns det faktiskt flera tider lediga i vår kyrka den dagen!

discodivan > fredagen den 13e skulle ha funkat för mig också, brukar ha tur den dagen.

• Nicklös

Men oj - vi har ju inte förlovat oss heller. Det hade jag totalt förträngt! Risken finns att det blir en kyrktrappsförlovning, jag vill gärna ha två ringar...

• Linum

Vi bestämde oss för att gifta oss i oktober nästa år. Anledning: vi hinner spara ihop tillräckligt med pengar, hösten är den absolut bästa årstiden att hitta pynt ute i naturen, ingen annan gifter sig i oktober, inga semestrar som riskerar att släkt/vänner missar ens stora dag. Inga födelsedagar i släkten.

Försök att inte välja augusti. Man vill ju som gäst gärna kunna gå på bröllop lite då och då, och inte bara fyra helger i augusti...

• A:s wife

jag tänkte, som så många andra, att jag ville ha en månad då det inte händer så mycket annat. och inte på sommaren, för då är det så mycket annat roligt. egentligen hade jag velat gifta mig på hösten, dfels för att det är fina färger i naturen, och för att man kan behöva piggas upp med en bröllopsdag i höstrusket, men jag orkade inte vänta så länge (skulle aldrig klara av att planera i ett års tid). min blivande ville absolut inte gifta sig på vintern, så det blev, efter mycket bollande fram och tillbaka, 21 april. inte sommar, inte vinter, men hyfsat ljust och bara 2 veckor från våran årsdag.

lycka till i bestämmandet av datum!

• Fru Cinderella

Vi hade tänkt att ha samma datum som vår förlovning. Men då lokalen vi verkligen verkligen ville ha var bokad så ändrade vi till den 28 april.. alltså så nära 5 maj som möjligt..

• Johans2B

Vi valde datum med tanke på att vi har en hel del släkt som får resa minst 50 mil. För att de skall slippa ta mycket ledigt så valde vi en långhelg. Och eftersom vi ville gifta oss på våren så var det kristi flygare eller pingst (eg ingen långhelg längre) eller nationaldagen. Och nationaldagen gifte sig min bror, pingst ville vi inte ha eftersom det är så vanligt så då blev det 19/5 kvar.

Sen visade det sig att det är på 5års dagen av ett par kompisars bröllop...Men de firar gärna det på vårat bröllop...

• Nicklös

Senaste uppdateringen: Tänkte inte på att folk faktiskt kunde ha hunnit boka alla tider de datum vi ev. funderade på...

Bara att börja om från början...

Hinner man få ihop klänning, ringar, hindersprövning etc till mitten på februari???

• NinaHq

Nicklös: Nog går det, speciellt om ni inte ska ha ett stort bröllop. Men tänk på att jul- och nyår kommer emellan. Därmed faller nog minst en vecka bort från er planeringstid. Fundera över hur viktigt det är för er att gifta er i februari - för det blir nog stressigt, även om ni hinner. Hindersprövning brukar gå ganska snabbt att ordna, cirka en vecka. Tänk dock igenom när ert osa-datum ska vara för gästerna...

• Fru Cinderella

Nicklös

Tänk även på att klänningar ofta har 3-4 månaders leveranstid. Det kan gå, men då har du nog inte tid o sitta här längre ;)

• NinaHq

Vi valde datum så här: Vilken årstid älskar vi? Svar: Vintern med sina skarpa kontraster mellan snö, kompakt mörker och levande ljus. Det här är vår mest kreativa årstid, när vi brukar vara glada i själ och sinne, ha massor av mysiga projekt för oss och gärna "kurar" tillsammans. Sedan ville vi att vår bröllopsdag skulle stå lite för sig själv, alltså föll dagarna närmast jul bort. Samma sak med tiden kring nyår. Vi föll för januari för att det markerar en början på ett nytt år - nya krafter, nya tag så att säga. Det blir en slags fräschör kring vår dag. Och det blir trevligt att börja varje nytt år i "kärlekens tecken". Först funderade vi på den 13:e, som är ett lyckotal för oss, men vi hittade ingen ledig festlokal förrän den 20:e januari, så vi fick ändra. Sedan ska jag inte sticka under stol med att jag har sysslat med astrologi i många år och matchade dag, tid och plats med tanke på vad vi vill ska prägla vårt äktenskap. Så det ligger en mycket grundlig research bakom vill jag lova (hi, hi). Lycka till med er dag!

Svar på tråden Hur bestämma datum för vigsel?