• Pixelina

Kan inte äta!

Jag går igenom rätt mycket just nu i mitt liv, både på jobbet och privat. Allt verkar maximalt komplicerat vart jag än kommer och oavsett hur många timmar om dagen jag jobbar på problem i både privatlivet och på jobbet verkar det som om inget går framåt.

Jag kan inte äta något.. eller jo, när jag väl orkar och hinner äta kan jag inte behålla det, utan måste kräkas. Jag är redan rätt smal och min kropp har aldrig klarat av speciellt bra att vara utan mat längre tider. Och ja, jag har tidigare haft ätstörningar, dock inget som skulle ha krävt professionell hjälp.

Jag känner mig väldigt svag och trött hela tiden. När jag väl står upp känner jag mig yr och illamående. Försöker dricka mycket vatten för att åtminstone hålla vätskebalansen i ordning.

Jag vet inte vad jag ska göra åt situationen. Kan absolut inte sjukskriva mig och kan ju inte gå till en läkare för detta.. det är väl bara att överreagera.

Vad ska jag göra åt detta? Någon som varit i samma sitts? Jag vet inte hur länge jag orkar med all denna stress och press.

• Svar på tråden Kan inte äta!
  • jocelyn

Vadå måste kräkas? Menar du kräkas som i att du framkallar det eller som att du kräks upp maten ofrivilligt? I bägge fallen bör du kontakta läkare!

Om du har svårt att få ner mat och behålla den kan det bero på magkatarr. Då finns det medicin du kan få som hjälper, dessutom skulle du troligen ha nytta av avspänningsövningar etc.

Om du spyr med flit har du ju ätstörningar igen, inget tvivel om den saken. Då behöver du hjälp att komma tillrätta med dessa.

Klart som tusan du blir yr och annat när du inte äter! Blodsockret kan inte hållas stabilt och du riskerar både din fysiska och psykiska hälsa. Sök hjölp!

• Pixelina

Jag blir illamående efter att jag fått i mig mat. Och för att bli av med illamåendet måste jag få upp maten, vilket ibland betyder att jag måste framkalla det själv.

Jag är bara rädd för att om jag väl går till en läkare, så kommer hon/han vilja sjukskriva mig och som jag sa tidigare har jag varken råd eller tid att vara borta från jobbet nu.

• jocelyn

Om du INTE går till läkare kommer din bristande arbetsinsats snart leda till problem. Kanske svimmar du på arbetet, någon kommer på dig med att spy etc. Vad är värst, att ta tag i det NU eller vänta tills det blivit värre?

Tycker det låter som du vill höra ett "nej det är ok, spy du och strunta i att du kommer hamna på akuten snart!" men något sådant kommer jag inte skriva. Du vet själv att detta är ätstörningar, nu måste du ta tag i det.

• Shannon

håller med jocelyn, du säger att du har haft ätstörningar men jag tycker det låter som om du fortfarande har dem. Tycker du ska ta ditt liv och din hälsa på allvar. Du är värd att få vård och har rätt till den så jag tycker du ska söka vård så fort som möjligt.

• vixen not a tramp

Även om läkaren sjukskriver dig, betyder inte det att du inte FÅR jobba. Du kan själv bryta en sjukskrivning, när som helst.
    Jag tycker du ska gå till en läkare och få hjälp!!!!

• picachu

du är inte med bebis då?

Svar på tråden Kan inte äta!