• soffan80

jag är duktig !!

tjena girls!
    har skrivit i X antal trådar och skapat X antal trådar om ppiller.. många är säkert trötta på mig men nu har jag äntligen tagit tummen ur och slutat med ppiller.. varit fri sen i måndags, ska på rådgiving den 16 nov.. vet inte vad jag ska välja för nått.. känns så skönt att jag äntligen har slutat ... tuvärr så har det ploppat upp en och en annan finne bläää! ska bli spännande och se om jag bli en lyckligare och harmonisk människa nu .. När märkte ni skillnad efter att ni hade slutat med hormoner? , nu är jag mest orolig att jag inte kommer märka nån förändring..

• Svar på tråden jag är duktig !!
  • Rainred

för mig tog det ett år innan kroppen kändes bra efter att ha slutat med p-pillreb, jag vet inte om det är likadant då man byter p-medel...
    Lycka till!

• soffan80

Rainred :
    Oj då så länge... jag som hade hoppats på några månader, fast det är 9års ätande av hormoner som ska ur kroppen

• Rainred

jag hade käkat p-pillren i 5 år så... det kan variera mellan personer... men bara så du vet det!

• soomzy

soffan80

jag har varit utan p-piller i två veckor nu och märker ingen som helst skillnad, hur går det för dig? Just nu har jag mer besvär av tex balansrubbning/svamp och så än när jag gick på pillerna. Men iomed att jag inte hade några problem innan jag började med piller så hoppas jag på att bli bättre!! :)

• pickolina

Tålamod tjejer! Det tar tid för kroppen att komma i balans igen... Det kan ta 3-12mån tom...

• soffan80

soomzy :
    har varit utan dom i 8 dagar,märker ingen skillnad på humöret, men fått mer finnar , och är torrare vid sex, däremot tänker jag på sex hela tiden hihi säkert bara för att jag inte gillar kondom
    Sen har jag haft migrän en rätt kraftig en, men det kanske inte beror på att jag har slutat med ppillerna. Men hoppas snart på en förändring

• Miss.Vito

Jag märkte ganska omgående skillnad när jag slutade med mina p-piller.

• soffan80

Hej alla glada!¨
    för glad är inte jag, snarare arg,ledsen och förvirrad.
    Var hos gyn idag.. ska förklara läget , det lär bli snurrigt.
    Jag hade en riktig sur tant .
    1. hon gnällde på min vikt, ja jag vet jag är överviktig vill inte gärna höra om det när det inte gäller om preventivmedel.
    2.Hon påstår att allt som jag har hört om nedstämdhet är en myt, att man mår inte så dåligt av ppiller, (hormoner), plus att man inte kan gå upp i vikt av det heller, myt 2.
    3. Efter många om och men sa hon att jag kunde testa och äta yasmin utan uppehåll, pga av huvudvärken jag få, hade för mig att det inte va bra att äta dom hela tiden för då utebli ju mensen, det var nya studie som visade att det gå bra att göra så, man kan har uppehåll efter ca 2 månader.
    4. efter vi hade pratat en stund och jag beskrev om min migrän med, så säger hon att jag inte få äta östrogen över huvudtaget pga stroke risk!! Har aldrig hört talas om det. Ingen har varnat mig innan heller .

Stressad som hon va så gav hon mig en ny tid, ska sätta in en pstav nu för det är det el spiral jag kan har: Känner mig kluven , stå ju på inf att man kan gå upp i vikt men hon säger att det rör sig om max 1 kg..

Usch fundera på att boka av o fundera lite!!! mest av allt blev jag ledsen och besviken för hon mer el mindre dumförklarade mig känndes det som...

Snälla råd!!! ni som orkade och läsa

• pickolina

soffan80
    Usch! Stackare! Jag skulle byta BM/gyn om jag vore dig.
    Gällande att äta p-piller en längre tid utan uppehåll så är det inga problem. Jag åt 2-3 kartor på rad innan uppehåll när jag åt p-piller. Det blir vanligare och vanligare att göra så.. Men man borde inte äta mer än 3 kartor åt gången var den info jag fick. Om det inte är i enstaka fall.. Gällande blodpropp så kan man ta ett blodprov för att kolla om man har anlag för det. Jag har blodpropp i släkten så jag fick inte börja äta östrogen innan de tagit blodprov och kollat upp om jag ärvt anlagen..

De preventivmedel du har att välja mellan är: minipiller, p-stav, p-spruta, hormonspiral och kopparspiral.

Dvs om du inte får äta östrogen...

Försök att hitta en mottagning där de lyssnar på dig och behandlar dig med respekt. Det där var ju gräsligt och oacceptabelt!

• viktualia

soffan80 - avboka tiden och gå nånannanstans! stressade dumma tanter som tjatar om övervikt är ju meningslöst att träffa!

• soffan80

tack för svaren!
    Skönt att kunna prata ut här, uppskatta det verkligen
    ja jag kännde mig rätt kränkt när hon pratade om min vikt.

• soffan80

jag ska försöka och "smälta" ner det här. usch blev så arg för alla barnmorskor man prata med säger ju olika... man bli smått förvirrad..

• pickolina

Ja det är jobbigt!.. Därför är det viktigt (tycker i alla fall jag) att man letar upp en mottagning där man blir mottagen på ett bra sätt och känner att de lyssnar, tar sig tid och att man kan lita på dem. Sedan så går man ingen annan stans.

• soffan80

ja usch har några dagar och fundera nu.. vet inte vad jag vill, min sambo vill att jag ska avboka och vänta!

• Lena+Mattias=sant

Klart du ska avboka hon respekterade ju inte dig och var dessutom stressad. Du kanske skulle gå till en gynekolog istället för en barnmorska de har trots allt längre utbildning när det gäller kvinnokroppen.

• soffan80

men det va på gyn... men pratade med en barnmorska, tänker ringar och prata med någon i veckan, fattar inte hur jag ska klara av en pstav när det verka vara samma som cerazette o dom har jag aldrig mått så dåligt av som jag gjorde när jag åt dem.

Svar på tråden jag är duktig !!