• soffan80

jag är duktig !!

tjena girls!
    har skrivit i X antal trådar och skapat X antal trådar om ppiller.. många är säkert trötta på mig men nu har jag äntligen tagit tummen ur och slutat med ppiller.. varit fri sen i måndags, ska på rådgiving den 16 nov.. vet inte vad jag ska välja för nått.. känns så skönt att jag äntligen har slutat ... tuvärr så har det ploppat upp en och en annan finne bläää! ska bli spännande och se om jag bli en lyckligare och harmonisk människa nu .. När märkte ni skillnad efter att ni hade slutat med hormoner? , nu är jag mest orolig att jag inte kommer märka nån förändring..

• Svar på tråden jag är duktig !!
  • soffan80

pickolina :
    Men fattar inte varför dom säger att man måste har fått barn innan, jag va lite inne på det innan med spiral efter att min sambo hade hört en läkare på radion som va arg på att dom gärna skriver ut ppiller till höger o vänster istället för andra alternativ som spiral.. men jag har blivit mer el mindre nekad 2 gånger när jag har frågat om spiral...

• pickolina

Det där med spiral är en lite knepig fråga. Förr satte de nämligen inte in spiral på tjejer som inte fött barn. Eller ja, de gjorde det bara i enstaka fall. Numera blir det allt vanligare. Vissa mottagningar vägrar, vissa går med på det om man bråkar lite och vissa tvekar inte en sekund.

Har man inte fött barn så är det lite knepigare att sätta in spiralen och kan göra lite ondare. Detta pga att det är ett större ingrepp då livmodern inte är uttänjd som hos en kvinna som fött barn.

Men om du bråkar kan de ändra sig och om inte så kan du vända dig till en annan mottagning.

Sök här på BT så kan du läsa om massor av tjejer som har spiral trots att de inte fött barn. Både jag och min väninna har blivit erbjudna spiral utan att behöva bråka, ingen av oss har fött barn.

• soffan80

pickolina
    trist att det ska vara så, synd att man inte kan "titta" innan o se ifall om det funkar med spiral el ej.. men det ta väl från deras dyrbar tid... sist jag va på rådgivning tyckte dom att jag skulle gå tillbaka till mina gamla ppiller nr 2 .. som jag slutade pga humöret!!!

• pickolina

Om du känner att du vill testa spiral så prata med dem ordentligt och om de inte ger med sig så gå till en annan mottagning.

Nu är jag singel för tillfället men kommer troligtvis testa spiral när jag behöver ett skydd igen. Jag vet ju att min mottagning är villiga att sätta in en spiral. Sist ändrade jag mig i sista sekund...

Hur spiral kommer fungera vet man ju aldrig innan, även om man fött barn redan... Det enda man kan göra är att testa och ta ut den om det inte fungerar.

Det finns ett fåtal som inte kan ha spiral för att de är för "små" men det är ovanligt. Så det är nog inget man behöver oroa sig över förrän man får det beskedet i sådana fall.

• soffan80

men hade du kopparspiral då? va finns det för biverkningar med dom?

• pickolina

Jag ångrade mig i sista sekund så jag har aldrig haft spiral... Men det var kopparspiral som jag tänkte prova. Sök på kopparspiral här på forumet. det har jag gjort flertalet gånger... Det finns massor av info, mycket från tjejer som ej fött barn.

• pickolina

Berätta gärna om du bestämmer dig för att testa... :)

• soffan80

det ska jag göra.. ska dit den 16 nov.. få se vad som säger el inte säger hehe så länge få jag njuta av att inte äta piller

• soomzy

pickolina
    Det är klart att det är jag som ska vara den där ovanliga jäveln. Jag är alltid bland det där lilla procentenheten....
    gaaaah

Svar på tråden jag är duktig !!