• soomzy

M-kopp (Menskopp)

Jag har funderat på att skaffa menskopp. Samtidigt som jag planerar att skaffa kopparspiral. Är det någon som har det? Alltså använder menskopp tillsammans med kopparspiral. Vad tycker ni då? Vilken storlek bör man skaffa isf? Jag vill verkligen inte använda tamponger/bindor. Tål varken den ena eller den andra. Kan/vill inte heller på mer hormoner. Snälla hjälp mig! =) Tack tack

• Svar på tråden M-kopp (Menskopp)
  • physalis

pickolina

får man lov att fråga hur gammal du är? jag har liksom ingen koll på hur och när kroppen ändrar sig genom tiderna, och på m-kopps hemsida rekommenderar de ju att man ska använda en str 2 om man är över 30, även om man inte fött barn. Men jag känner mig ju inte ett dugg "större" än vad jag gjorde för 10 år sedan... :)

• pickolina

physalis
    Jag är 29, på gränsen alltså.. Men jag visste redan innan att jag är ganska "liten", bla efter att ha testat olika "knipkulor"..så jag chansade på ettan ändå..och jag tycker att den är stooor... *s*

• physalis

då är vi lika gamla. Så då kanske jag inte är helt ute och cyklar när jag tror att en etta skulle passa bättre. Jag provar. Tack snälla alla för hjälp!

• pickolina

physalis
    Nej du är nog inte alls ute och cyklar, låter ju tämligen som att ettan skulle passa dig bättre. Jag tycker som sagt även att den kunde varit mindre.. Men det fungerar i alla fall. Tvåan hade nog aldrig fungerat för min del...

• kackelmaja

Jag fattar inte, ar menskoppen som ett slags pessar man stoppar in och sen samlar den upp allt blod under mensen? Later superackligt ju, blir det inte mkt bakterier etc om man inte tar ut och tvattar emellanat? Man borde val kunna fa TSS precis som med tampong o man vet ju hur ofrasch en binda kan bli bara efter nan timme.. Nan kanske kan forklara?

• tattar-Emma

kackelmaja

Ungefär så ja, och jag tycker inte det är äckligt. Du tar ut och tvättar den några gånger om dagen i samband med att du tömmer, och det är mindre risk för tampongsjukan med menskopp än med tampong, eftersom menskoppen är gjord av plast medan tampongen är gjord av bomull. Bakteriet växer lättare på bomull.

• pickolina

Sedan är ju risken för "tampongsjukan" även minimal med tampong...så jag tycker att den där gamla nojan är ganska fånig, då den är fruktansvärt överdriven.

• Skog

Säger som en del andra, varför har man aldrig hört talas om en m-kopp förut? Jag har då blivit tillräckligt nyfiken av den här tråden för att beställa en!

• Shannon

Jag fick hem min DivaCup idag. Ush vilken mardröm det var att försöka få in den. Sen när jag väl fått in den så skavde "piggen" så jag var tvungen att ta ut den igen. Och jag tror jag tog ut den på fel sätt för det kändes som om jag krystade ut jag vet inte vad. Det gjorde ONT!
    och jag vet inte ens om jag har lagt in den rätt nu. Jag hade stora problem att vrida/snurra den! jag vet inte ens om jag lyckades med det, varje gång jag försökte så kändes det som att mina naglar rispade huden där nere.
    Ni andra känner alltså om den vecklar ut sig eller inte? det gör inte jag!

Hur många gånger fick ni klippa piggen innan den inte kändes alls? jag känner den fortfarande..

• pickolina

Shannon
    När jag satte koppen långt ner kändes den men när jag satte den längre in så kändes den inte... Jag klippte av hela oavsett, för jag tycker inte att den tjänar ngt syfte... :)

• silverdrake

Shannon
    miströsta inte, jag hade problem med min i över tre månader innan jag lärde mig hantera den...nu älskar jag den, kan inte tänka mig mens utan kopp :D

• Shannon

jo ush.. första gången kändes det som om man blev av med oskulden på nytt!!!
    benen skakade som bara den efteråt!!

ja, har tagit ut den o lagt in den ett par gånger till nu och det funkar bättre nu. (TROR JAG i alla fall)
    har så himla lite mens nu i slutet att jag inte ens vet om den läcker eller inte... får väl se nästa månad :)
    men jag tappar inte hoppet.. känns som om jag tjänat in ett antal tusenlappar inför framtiden i alla fall... *lyckorus*

Svar på tråden M-kopp (Menskopp)