• strikeapose

Urinvägsbekymmer, fortfarande...

Fan. Jag blir galen. Har nu haft urinvägsinfektion till o från under snart ett år. Inte de klassiska symptomen med sveda o trängningar utan eg bara att urinen luktar illa o ser grumlig ut. Antibiotika biter inte.

Var t gyn som sa att en del har det kroniskt. Att bakterierna helt enkelt trivs i blåsan o att det i så fall inte är ngn fara.

Men för att utesluta att ngt är galet har jag fått remiss t njurröntgen. Är det ngn av er som genomgått det? Verkar inte alls nice. Man måste bl a laxera innan undersökningen. Sen tror jag dessutom att jag ska på cystoskopi o det låter ÄNNU värre...To say the least...

Hjälp! Jag är skitorolig! Kan ngn lugna mig genom att berätta hur sådana undersökningar går till? Ngn som känner igen UVI-problemet?

• Svar på tråden Urinvägsbekymmer, fortfarande...
  • Tjej87

strikeapose:
    den heter bara "tranbär" från naturapoteket. det finns olika sorter...den här måste man ta 1-2 tabletter 3 gånger per dag. men jag brukar ta 1-2 morgon + kväll.
    såg efter att´jag köpt den att det fanns en annan som man bara behövde ta 1 per dag i förebyggande syfte.
    vet inte vad det är för skillnad..men den verkar ju enklare.

• Bobou

strikeapose:

Förlåt om jag var otydlig. Det finns de vanliga könssjukdomarna som främst överförs sexuellt och som du oftast blir sjuk av. De som är livsfarliga eller som kan orsaka sterilitet, som klamydia och gonorré, innefattas av smittskyddslagen och de måste man testa för om man misstänker en infektion eftersom läkaren är skyldig att rapportera om dessa sjukdomar.

Sedan så finns det ju en massa andra bakterier som kan ge genitala infektioner och UVI, men som man inte testar för eftersom de ändå dödas av någon av de antibiotika som man brukar ge vid UVI. Vanligast är att man smittar sig själv med en av sina egna tarmbakterier, men det kan hända att man smittas vid sex också; alla har ju inte exakt samma bakterieflora.

Men OM nu inte antibiotikan biter, som i ditt fall, kan det vara idé att testa för Mycoplasma genitalium eftersom den ganska ofta ligger bakom sådana fall av
    "ospecifik uretrit" (UVI som man inte vet vad den beror på). Mycoplasma genitalium smittar via sex och botas med antibiotika, men det är en annan sorts antibiotika än den man brukar ge. Tyvärr sker inte det här rutinmässigt, mest på grund av att man förut inte känt till så mycket om mycoplasma, men det finns många läkare som tycker att man ska börja med det. Om du vill testa dig för mycoplasma måste du antagligen själv be om det.

Hoppas att det gick bra på din njurröntgen!

• strikeapose

Njurröntgen avklarad! Var ju hur lugnt som helst, men ojoj vilket skitande det var innan. Dock dröjer det innan jag får svar.

Tack för uttömmande förklaring Bobou! Ska definitivt kolla om de kan testa mig för mycoplasma. Men de har vid flera tillfällen konstaterat att det är koli-bakterier i urinen. Men att antibiotikan av ngn anledning inte biter på dem. Tycker du ändå att det låter relevant med mycoplasma-test?

Nu är bara cystoskopin kvar. Några veckor tills dess. Har dock avböjt den manlige läkaren o fått tid hos en kvinna. Alltid något!

;o) - tack för hoppingivande inlägg! Hiprex låter som en riktig höjdare.

Kram på er alla.

• Bobou

strikeapose:

Ingen orsak! Okej, om du har kolibakterier i urinen får vi nog anta att det är de som orsakar besvären... jobbigt att antibiotikan inte funkar!

• Safira

Jaha, då har man åkt på en urinvägsinfektion... nu förstår jag vad som menas med att "kissa taggtråd".

• Roslagsbrud

Ett tips till alla som ofta får UVI; att raka av sig hela härligheten kan främja infektioner. Pubeshåret bildar nämligen en luftkudde som underlivet mår bra av. Utan det skyddet blir det fuktigare och därmed trivs också bakterier bättre. Samma sak med stringtrosor som lättare tar upp kolibakterier än vanliga trosor.

• Meddelande borttaget
  • strikeapose

Tänkte bara att jag skulle "följa upp" genom att berätta hur det gått.

Nu är både njurröntgen o cystoskopin genomförda o ingen av undersökningarna visade något fel. Gynekologen jag träffade senast sa att det helt enkelt är så att vissa är bärare av bakterier i urinen o så länge man (som jag) inte har några besvär av det så ska man heller inte medicinera.

Dessutom vill jag tillägga att cystoskopin inte var ens i närheten så hemsk som jag trodde. Läkaren sa att alla tjejer som kommer är rädda för just den undersökningen. Hon sa att "det är nog som med förlossningar, att många kvinnor bidrar till att skrämma upp varandra med skräckhistorier det inte finns fog för". Det gör mig jävligt förbannad - varför ska det vara så?! Fullständigt ofattbart o idiotiskt i mina ögon, att vi ska spä på rädslor genom att frossa i sådant som inte i ALLA fall speglar verkligheten. Jag är själv en sådan som dras med en djävulsk förlossningsskräck, trots att jag aldrig fött några barn. O givetvis grundar sig den rädslan i hemska berättelser om hur vissa spricker osv.

• pickolina

Roslagsbrud
    Njae.. Det är "gammal" information enligt en hel del som jag läst.. Stringtrosor är varken tajtare, tätare eller sitter och skaver i närheten..utan sitter i ljumskarna, precis som vanliga trosor... Det här med att håret skyddar som en luftkudde sägs oxå vara "gammal" info då dagens kläder ändå är så tajta att håret blir så ihoptryckt att det inte ger någon skyddande luftkudde längre...

• pickolina

strikeapose
    Skönt att allt gick bra! Toppen!

• Gift & Lycklig

Picko: man ska alltså undvika för tajta kläder och inte raka av sig för mycket... Fram för mormors mamelucker!

• pickolina

Gift & Lycklig - Jappz! :D Sexigt värre! :D

• ;o)

Strikeapose - skönt att det gick bra!

Pickolina - talat av egen erfarenhet så är det ingen hit i uvi-sammanhang att raka av sig hela härligheten. Man behöver dock inte spara så mycket för att det ska hjälpa att hålla bakterierna borta.

• snuttungen

Det där med att lilla missen skulle må bättre av att man inte rakar sig vet jag inte om jag håller med om.... Jag tycker det känns mycket mer skavigt och irriterande att INTE raka sig. För mig är det som att hårstråna "viker in" mellan blygdläpparna och orsakar irritation. Så, jag tycker det är mycket skönare att vara rakad. Då mår missen bäst.

• Gift & Lycklig

Man må tycka vad man vill om könshår men faktum kvarstår - det finns där av en anledning. Som en barnmorska i dagens Expressen säger - man behöver inte ha mycket kvar för att det ska fylla sin funktion.

Som med så mycket annat är det också en modesak. Just nu vill unga tjejer ha det rakat, men deras döttrar kommer kanske att tycka helt annorlunda.

Hur som - om man har problem med UVI så kan det vara värt att prova att låta bli att helraka sig!

• ;o)

Instämmer med Gift & Lycklig - av egen erfarenhet...

• pickolina

Självklart ska man testa (att sluta raka) om man har underlivsproblem, oavsett karaktär.. För vissa skapar rakning problem och för andra gör det inte det...

Svar på tråden Urinvägsbekymmer, fortfarande...