• Undran­de M
    Äldre 2 Oct 15:40
    31737 visningar
    24 svar
    24
    31737

    P-plåster och biverkningar

    Efter att ha provat ett otal olika preventivmedel så använder jag nu p-plåster. Jag var så evinnerligt trött på att må dåligt och lade mittsista hopp till Evra. Verkar nu ha fått den biverkningen som nämns som "influensaliknande symptom" i bipacksedeln. Låter kanske inte så jobbigt, men varenda dag runt lunch får jag en fruktansvärd huvudvärk och det känns som jag har 39 graders feber. Spydde även i morse, men vet inte om det har med det att göra.

    Är det någon som vet hur länge den här biverkningen kan sitta i? Jag har bara använt plåstret 1 vecka och känner mig väldigt influensasjuk hela tiden. Är det någon som har erfarenhet av det? Är det något som går över inom tre månader när kroppen vant sig, eller är det något jag får stå ut med så länge jag använder plåster?

    Orkar inte må dåligt mer nu..

  • Svar på tråden P-plåster och biverkningar
  • soomzy
    Äldre 28 Oct 15:32
    #0

    Tjejer, skippa hormoner... vi är bara försökskaniner för dessa äckliga företag. De vill bra tjäna pengar på oss genom att stoppa i oss mycket skit... Det är inte så farligt att använda tex avbrutet. Det är bara BM som säger sånt för att vi ska bli rädda!!!!!

  • pickol­ina
    Äldre 28 Oct 18:21
    #0

    soomzy
    Nej det är inte farligt men ganska så osäkert... Du vet väl ändå att det kommer spermier ur killen innan han kommer, så det finns alltid en risk att bli gravid!

  • soomzy
    Äldre 28 Oct 22:47
    #0

    Jo, jag vet! Jag är bara så trött på alla äckliga hormoner. Jag skulle ifs inte använda mig av avrutet som preventivmetod. Men det är för att jag avskyr barn och skulle aldrig kunna ens tänka mig tanken att uppfostra en (väntar på att jag ska bli 25 och att min kille ska gå med på att jag steriliserar mig). Det finns många som kan tänka sig att ha barn. Då tycker jag att man ska använda avbrutet. Eller varför inte pessar? Om man inte tycker om kondom. Själv ska jag testa spiral. Är inte så nöjd med att stoppa en metallbit i kroppen, men det känns mycket bättre än massor med hormoner som kan ge cancer/får mig att må dåligt etc.
    Det känns som att alla BM och Gynekologer som inte är privata vill proppa i en massa hormoner. Den enda gynekologen som tog hand om mig och tyckte att jag skulle sluta med hormoner var en privat manlig gyn. Det känns som att de andra får provision på antalet recept de skriver ut. Jag är bara lite irriterad och måste skriva av mig bara. :)

  • pickol­ina
    Äldre 28 Oct 22:52
    #0

    soomzy
    Okej, då förstår jag... Jag funderar oxå på att testa kopparspiral i framtiden. Oxå leds på hormoner och pessar känns ointressant oxå, då jag hört att krämen smakar apa och man vill ju faktiskt kunna ha or*lsex.. :D
    Svårt det där med preventivmedel.

  • pickol­ina
    Äldre 28 Oct 22:54
    #0

    För tillfället så finns det ju inget spermiedödande medel att få tag på heller... Så om man inte redan har det så kommer man ju inte kunna anv pessar förrän de börjar tillverka det igen... *s*

  • Jozzyl­ecter
    Äldre 29 Oct 12:43
    #0

    Jag använde Evra i ca tio dagar innan jag rev av det. Första dagen hade en sån giftig huvudvärk som du beskrev. Upplevde något liknande när jag packade upp airbags en hel dag på Autoliv och andades in plastångor. Kändes inte som en nyttig huvudvärk(om det nu finns sådana). Efter att ha upplevt i princip varenda biverkning i bipackssedeln tyckte jag att det började bli löjligt och drog bort det. Min fullständigt oförstående barnmorska verkade tycka jag var naiv och jobbig som inte fattade att det krävdes minst 3 månaders helvete för att vänja sig, och ville prova ut ny sorter. Jag gick aldrig tillbaka. Hade jag fortsatt använda det hade jag like gärna kunnat hoppa ut genom ett fönster innan jag vande mig, så "bra" mådde jag efter en vecka i alla fall.

  • Undran­de M
    Äldre 29 Oct 18:55
    #0

    Jozzylecter:

    Jag förstår precis hur du mådde!! Fan heller att jag tänker förstöra fler dagar av mitt liv bara för att vi ska kunna ha säkert sex. Som att man ens blir sugen på det när man mår skit liksom... Jag tänker nog testa Persona (p-dator) istället. Känns som sista utvägen nu.

    Gud vad trött jag är på att vara så här negativ här hela tiden. Men ni verkar ha förståelse för det, det känns skönt!

  • pickol­ina
    Äldre 29 Oct 18:58
    #0

    Mmmm, det är många som kan relatera till problem/biverkningar av hormoner! :(

  • Undran­de M
    Äldre 29 Oct 19:03
    #0

    Ja, det är synd att det ska bli så.. Men jag känner det som en befrielse att ha (i alla fall just nu) slutat med hormoner. Jag fick varenda biverkning man kan få kändes det som, samtidigt som mitt hypokondriska jag hela tiden var livrädd för att få blodpropp. Ska bli intressant nu att se vem och hur jag är på riktigt. Efter så många års experimenterande med hormoner så vet jag inte det längre. Ganska tragiskt när man tänker på det...

  • Undran­de M
    Äldre 29 Oct 19:08
    #0

    Intressanta länkar som Snustroll skrev förresten.. Den informationen (om den stämmer) kan ju förklara lite varför jag mådde sämre med p-plåster än med p-piller.

  • pickol­ina
    Äldre 29 Oct 19:11
    #0

    Jag förstår dig.. Jag har oxå lagt av med hormoner och det är så befriande! :) Blodpropp oroade mig aldrig, då de kollade att jag inte har anlag för blodpropp. Men alla möjliga andra biverkningar råkade man ju ut för... Bläää... ;) :D

  • En liten
    Äldre 5 Nov 23:41
    #0

    ja verkligen man blir ju galen av allt detta. Jag surfar runt här på torget för att läsa om preventivmedel eftersom jag e missnöjd med mitt (kopparspiral) jag har blött (blödit?) konstant i två + två månader nu... Och överallt är det tjejer som mår dåligt av alla dessa hormoner o skit. Blä! Funderar på att börja med säkra perioder istället.. I brist på annat...

    förlåt, va bara tvungen att avreagera mig lite..

    kram på er

  • Undran­de M
    Äldre 7 Nov 17:25
    #0

    Ja det är ju ofattbart egentligen att vi utsätter oss själva för det här. Jag har bara varit utan hormoner ett litet tag nu men mår redan bättre! Funderade dock ett litet tag på att börja med nåt igen eftersom jag inte vill bli med barn, men min kille vill inte att jag ska må dåligt mer. Och det vill ju inte jag heller, så det får bli kondom. Hellre lite bökigt i 1 minut och kanske lite mindre skönt för honom, än att jag mår dåligt dygnet runt, året runt. Och förstör hela vår relation.

  • Okänd
    Äldre 12 Jun 09:14
    #24
    Meddelande borttaget
Svar på tråden P-plåster och biverkningar