• princess19

börja med p-piller eller inte? hjälp mej nu snälla!!!

jag fick min mens idag och då skulle jag börja med p-piller om jag bestämde mej för det men receptet är fortfarande i mitt rum, har inte bestämt mej för om jag vill riskera att ha p-piller eller inte...hjälp!!! Det vore skönt att få mer regelbunden mens, och att veta att jag inte har mens på vår bröllopsresa, men jag vill inte ha alla biverkningar!! Förhoppningsvis skulle den hjälpa med mina finnar också, men kanske till och med försämra huden...hjälp mej, jag vet inte vad jag ska bestämma mej för!!! Ska jag börja med p-piller eller inte? vad säger era erfarenheter? Var det värt att äta p-piller för er?

Gifter mej om 17 dagar, är 19 år, har aldrig haft sex förut, vill gärna inte bli gravid på flera år, och abort är inget förslag...vad ska jag göra? p-piller eller inte? kondon är ett absolut, men tänkte ha kondom och p-piller, eller kondom och pessar...va säger ni?

• Svar på tråden börja med p-piller eller inte? hjälp mej nu snälla!!!
  • picachu

Jocelyn - eller så säger de inget för att det är ju lite tabu att vara en frigid kvinna utan sexlust. Eller inte :)

Lana - klart att du kan prova, som de andra säger, det är inte lag på att man får biverkningar. Å andra sidan, tycker jag att kondom är ett underskattat preventivmedel som använt på rätt sätt ger bra skydd och är i princip fri från biverkningar (om man inte är allergiker)(man kan även få gummiskav, men det är lätt fixat med glidmedel). Jag förespråkar helt klart gummihatten!

• picachu

Pickolina - bra poäng! man får göra en bedömning om de positiva konsekvenserna väger mer än de negativa. Och en sådan bedömning är faktiskt upp till var och en att göra :)

• lana2810

picachu - det är inte jag som vill prova utan TS... För mig är gummihatten det självklara valet !

• picachu

Lana - Ooopps, sorry! :D
    Jag bockar med gummihatten käckt på sne'!!

• jocelyn

pikachu; Jag känner mina vänner och vi är inte rädda för att diskutera sex, kroppen eller mer intima detaljer av våra liv. Men varför ska jag påpeka det för dig; du kanske har vänner som säger annant än sanningen...

Tillbaka till TS undran om "det var värt det" att äta p-piller; JA!

Jag har alltid använt kondom med nya partners tills dess att man testat sig så kondom är en självklarhet för mig (eller var, nu är jag ju inte i den situation att vi behöver såna längre.)

P-piller är något som jag valt i samråd med barnmorska och min partner. Han är ju med och betalar halva kostnaden och är med på hela nöjet! ;)

• picachu

:o Jocelyn, mitt påpekande var ett generellt antagande som jag faktiskt tog tillbaka med ett "eller inte :)", inte någon anklagelse över hur usla lögnaktiga kompisar du har, därför behöver jag inte få en anklagelse tillbaka!

• picachu

Faktum är att det finns en del teman som faktiskt är tabubelagda och som kvinnor inte talar med varandra om. Onani är ett känt exempel.

Att en del kvinnor i sina klickar är öppna med varandra är positivt, men fortfarande relativt ovanligt.

• tattar-Emma

Sen är det ju så att man måste sluta med hormoner ett par månader för att verkligen kunna säga om det blir skillnad eller inte. Jag trodde min sexlust var okej när jag åt piller, men det visade sig vara för att jag glömt hur den kunde vara.

• jocelyn

Nej jag tror helt enkelt att du missförstod. Du vet ju inget om mig eller mina vänner liksom och jag vet inget om dig. Jag tror vi kan lägga det här till handlingarna nu.

• princess19

Tack allihopa för snabba svar, jag har bestämt mej för att inte börja experimentera nu innan bröllopet utan det får bli lite senare i så fall...jag kunde inte prova ut en pessar än för att jag inte haft samlag än så jag ska göra det efter bröllopet...anledningen till att jag vill ha dubbelt skydd är för att jag inte vill ta några risker...när man blir gravid förändras väldigt mycket, och jag känner mej inte redo i nuläget att välkomna dom förändringarna med öppna armas, så därför vill jag vara så säker jag kan vara att jag inte kommer bli gravid än så länge...men om jag ändå skulle bli det så blir vi ju jätte glada och tar emot barnet, men helst inte på några år om vi kan bestämma...

abort är inte ett val för mej, så därför vill jag ha dubbelt skydd...det kanske är onödigt, men ju yngre man är desstå vanligare är man att man kan bli gravid lättare, så jag vill bara göra det jag kan för att inte bli gravid innan vi är redo för det...

vilka p-piller har ni testat? de enda jag hört talas om är Yasmine och Cilest, va tycker ni om dom? är dom bra eller finns det bättre?

• jocelyn

Har ätit yasmin i drygt 5 år, de är superbra. Inga biverkningar!

• pickolina

Cilest har jag ingen erfarenhet av (tror jag, har ätit så många sorter att jag inte ens minns alla) men yasmin har jag och en väninna ätit flera gånger.

Det jag gillade med dem var att jag inte fick lika mycket flytningar med dem som med andra jag provat... Utöver det kan jag inte påstå att de var någe bättre eller sämre än något annat piller jag testat. Sist jag började med yasmin så fick jag huvudvärk, illamående och svamp redan första dagen.. :( De har alla gett vissa biverkningar... Kompisen som åt dem hade väldiga problem med bla humörsvägningar varje gång hon åt dem.

Men som sagt, någon annans erfarenheter säger absolut ingeting om hur de kommer fungera för dig!

• viktualia

jag har ätit Mercilon sedan jag var 22- vilket är 7 år sedan. äter den varianten som har 28 tabletter - dvs med sockerpiller. och hör alltså till de (få) som mår prima av dessa piller, har hört andra som mått både bra och dåligt av samma variant.

men som sagt: hur man tål p-piller och hur man reagerar på att äta hormoner.

• pickolina

Jo just det, jag blev nedstämd oxå.. Vilket inte kändes så kul då jag redan som det är har problem med depression och ångest.

• Lena+Mattias=sant

viktuali: jag åt oxå mercilon och hade inga biverkningar alls under de första sex åren sen började de smyga sig på och numera har jag slutat med dem

• picachu

Jocelyn - *gör hål i tidigare inlägg och stoppar i dem i en pärm som det står "Handlingar" på*

Töntig man är som hakar upp sig på småsaker :)

• jocelyn

Ja det blir lite tokigt ibland :)

• Logan

Jag har ätit Desolette i fem år och det funkar hur bra som helst. Provade p-ring (nuvaring) också i ett år och det funkade också väldigt bra (förutom att mina slemhinnor blev lite torra) och var väldigt smidigt och praktiskt.
    Ett tag åt jag Diane för att bli av med min acne men det rekommenderar jag inte! Blev tokdeprimerad och satt och slog huvudet i väggen för att jag mådde så dåligt. Dessutom gick jag upp 5 kg på två veckor...

Svar på tråden börja med p-piller eller inte? hjälp mej nu snälla!!!