• princess19

börja med p-piller eller inte? hjälp mej nu snälla!!!

jag fick min mens idag och då skulle jag börja med p-piller om jag bestämde mej för det men receptet är fortfarande i mitt rum, har inte bestämt mej för om jag vill riskera att ha p-piller eller inte...hjälp!!! Det vore skönt att få mer regelbunden mens, och att veta att jag inte har mens på vår bröllopsresa, men jag vill inte ha alla biverkningar!! Förhoppningsvis skulle den hjälpa med mina finnar också, men kanske till och med försämra huden...hjälp mej, jag vet inte vad jag ska bestämma mej för!!! Ska jag börja med p-piller eller inte? vad säger era erfarenheter? Var det värt att äta p-piller för er?

Gifter mej om 17 dagar, är 19 år, har aldrig haft sex förut, vill gärna inte bli gravid på flera år, och abort är inget förslag...vad ska jag göra? p-piller eller inte? kondon är ett absolut, men tänkte ha kondom och p-piller, eller kondom och pessar...va säger ni?

• Svar på tråden börja med p-piller eller inte? hjälp mej nu snälla!!!
  • Jozzylecter

Prova INTE före bröllopet! Visst, alla mår inte dåligt osv, men det är en dum risk att ta just nu, knappt 2 veckor före ditt bröllop. Jag fick i princip alla biverkningar i bipackssedeln och mådde fruktansvärt. Vill du chansa och byta sorter så gör det efter bröllopet när stressen är över.

• Lucia05

Alla mår inte dåligt av p-piller.
    Jag tycker du ska prova hur det fungerar för dej. När det funkar så är det ju ett säkert och biligt preventivmedel. :)

• pickolina

Nej, ALLA mår ju självklart inte skit den första tiden (jag skrev faktiskt: Du vet att man ofta mår SKIT de första månaderna va?), men måååånga gör det och därför skulle jag personligen inte ta risken strax före mitt bröllop.

Om jag vore dig skulle jag nog absolut prova p-piller och se hur det fungerade för mig, men inte precis före bröllopet som sagt.

• lana2810

Frågan här är ju egentligen om du verkligen behöver dubbelt skydd.
    Så som jag förstått dig, princess19, vill du absolut använda kondom, men vill ha ytterligare skydd.
    Enligt statistiken är piller ett säkrare skydd än kondom, men det handlar ju lite om hur man använder kondom. Om den får sitta på hela tiden är det ett bra skydd. Om man som många gör börjar utan och sätter på den när det "närmar sig" finns risken att någon rackare har tjuvstartat .

• pickolina

lana2810
    Gör folk verkligen så??? Usch vad korkat! Eller kanske okunnigt i vissa fall...

• tattar-Emma

Jag skulle inte heller ta risken att börja krångla före bröllopet. Dessutom är det som andra sagt stor risk att p-piller förstör sexlusten (nej, inte för alla, men för 80% av alla jag känner) och jag skulle inte riskera att förstöra första gången med nåt sånt.

Varför både kondom och p-piller om du ska gifta dig?

• jocelyn

Så märkligt. Jag känner inte en enda person som drabbats av påverkan på sexlusten. Så 100% av de jag känner mår bra av sina piller!

• viktualia

jocelyn - det är bara att ödmjukt inse att vi människor är olika och att vi har olika erfarenheter av p-piller.

själv mår jag som sagt prima av mina p-piller - ingen negativ påverkan på sexlusten, dålig hy eller liknande. Solskenshistoria rakt igenom.

har vänner som drabbats av depression, humörsvängningar och annat elände när de ätit p-piller. ofarligt är det inte... men vi som mår bra av det får nog skatta oss lyckliga!

• pickolina

Alla mina vänner har fått div biverkningar av p-piller. Jag trodde att jag inte "led" av några biverkningar men efter att ha slutat och börjat flera gånger så har biverkningarna blivit uppenbara. Jag visste bara inte om dem.. Däremot så har min sexlust aldrig blivit påverkad, det har varit andra biverkningar för min del.

Med detta vill jag inte avskräcka någon. Många märker ingenting och många mår tom bättre, men majoriteten (verkar det som) får en eller flera negativa biverkningar och detta ska man vara medveten om och uppmärksam på. Sedan kan det ju ändå vara så att man tycker att de positiva sidorna överväger de negativa, om man nu upplever några negativa... :)

Svar på tråden börja med p-piller eller inte? hjälp mej nu snälla!!!