• Lisa1

Du är vad du äter - GP:s "recension"

Så, här kommer en "recension" av "Du är vad du äter" som chefsdietisten + några andra näringsfysiologer skev i dagens GP. Nu ligger den t.o.m som "förstanyhet" på GP:s portal =o!!

Har själv reagerat över Anna Skippers inkompetens vad gäller vissa av de "råd" hon ger, vissa saker har ju inga alls vetenskapliga belägg. Observera att hon inte har någon som helst dietist- eller hälsoutbildning eller liknande. Ungefär som Ulrika Davidsson alltså, en person som skrivit en bok och sedan kallas "coach" och "expert" i medierna utan att ha 100-procentigt vetenskapliga belägg för att det man predikar är hälsosamt för kroppen i det långa loppet. Lite farligt... Anledningen till att personerna i "Du är vad du äter" går ner vikt är ju för att de nu äter mindre än vad de gör av med.

Lite "kjejsarens nya kläder" med vissa av dessa sk. "experter" alltså. Finns det ingen mer "ordentlig" titel, som medierna kan blägga dessa personer med, såsom dietist, näringsfysiolog, hälsoterapeut, PT eller liknande så betyder det ju att personen i fråga bara har ett stort intresse för mat/hälsa/träning och sedan gjort sig en affärsidé av detta. Men det säger ju inget om vilka vetenskapliga belägg det finns för vad personen förespråkar, utan då kan det ju lika mycket handla om vad personen PERSONLIGEN tycker. Ett exempel är att Ulrika Davidsson själv gått ner med Atkins och pga de egna positiva erfarenheterna menar att detta är hälsans "väg in i himmelriket", eller hur man nu skall beskriva det ;). Det har ju mindre att göra med vad som VERKLIGEN är ett hälsosamt leverne. För mättade fetter i form av bacon och getost i stora lass är det tyvär inte :(...

www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp&a=299281

www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp&a=299252

• Svar på tråden Du är vad du äter - GP:s "recension"
  • Lisa1

Kunde inte låta bli....skickat klart. Nu finns det här lilla mailet i Skippers antagligen på-bredden-och-höjden överfyllda mailbox. Men rätt skall vara rätt ;)

Hej Anna!
    Tycker att det är ett suveränt grepp att via TV-mediet hjälpa människor med dåliga matvanor till ett bättre liv genom en bättre kosthållning. Minskat intag av snabba kolhydrater och transfetter, ökad mängd motion samt ökad andel grönsaker i kosten är ju alla saker som ökar den personliga hälsan. Kalasbra!
    Dock är jag VÄLDIGT kritisk till vissa av de råd du ger i dina program, som exempel dessa "detox"-drinkar som helt saknar vetenskaplig förankring. Att rekommendera någon att dricka mineralvatten för att vanligt kranvatten skulle vara skadligt för kroppen (Sverige har ett av världens renaste dricksvatten) är ju sedan en annan sak jag inte blir klok på.

Du skriver på din hemsida att du "valt att arbeta som fri forskare". Inom vilken ram sker denna forskning? Är det entreprenöriell forskning, sk. amatörforskning, eller sker det genom ett universitet, dvs. akademisk forskning som är vetenskapligt säkerställd (sett till antal försök, urval av försökspersoner, mätmetod, forskningsmetodik, feltolkning etc). Det är detta som i "vanligt tal" kallas forskning, inget annat. Tycker att den forskning du hänvisar till på din hemsida är en samling bra publiceringar, men när man verkligen talar forskning så säger ju en studie ingenting, att referera till 5 studier,k om olika saker dessutom, blir väldigt klent. Även om de behandlar ämnen som inom nutritionsvärlden är allmännt vedertagna nu. Men om du nu vill kalla dig forskare måste jag bara påpeka att det krävs flera upprepade studier av samma art för att statistiskt säkerställa någonting. Innan dess kan man bara prata om "egna erfarenheter", inte säkerställda forskningsresultat. Tycker personligen att det är ganska missvisande att du kallar dig för forskare när varken din utbildning eller självvalda yrkestitlar ens ger en antydan till att ha något med forskning att göra. Din vetenskapliga förankring går heller inte att läsa om i något tryckt eller nätbaserat material om dig, varför jag anser att denna beteckning stjälper mer än den hjälper. "Entreprenör inom hälsoområdet" hade varit mycket mer rättvisande än "fri forskare". För säg mig, vad gör egentligen en sådan??

En rubrik på din hemsida säger: "Vad säger forskningen?". Dessvärre verkar programmet handla mer om vad Anna tycker än vad "riktiga" näringsforskare och fysiologer anser.

Under denna länk diskuteras ditt program på en av sveriges största communities för kvinnor i 20-40-års åldern. Kan ju vara lite intressant att se några av de reaktioner som programmet givit hos kvinnorna som använder forumet, då jag antar att de utgör programmets primära målgrupp.

www.brollopstorget.se/Forum-2-19/m1887644.html

(klicka på "trådstart")

Mvh Lisa ( + efternamn)

• Pyssetroll

Grymt bra inlägg Lisa1 ! Du är duktig på det här! Vad jobbar du med egentligen? Hade behövts fler kritiker som du i denna debatten!

• vixen not a tramp

Vilken intressant tråd, håller med till fullo!

Buslinna, kul att du oxå minns hennes man (även om de inte var gifta då) Jag tycker han är en riktigt otrevlig typ, inte så lite facistiskt raljerade han om att överviktiga är slöa och ointelligenta i outsiders, när jag sedan hör att Anna gift sig med honom tappade jag tyvärr mycket respekt även för henne.

De tjänar stora pengar (vibrationsplattor och allt vad de säljer) på överviktiga människors dåliga självförtroende, och trycker ner de ännu mer on prime time TV, dåligt!

Det där med vattnet reagerade jag oxå på, känns helt fel!

Undrar lite om de personer som är med i programmet och deras ekonomi, spelar det in angående vad de får för råd och behandlingar. Alla har inte råd att köpa vibbplatta, gå på spa bara dricka köpevatten, men såna råd fick Kicki D...bara en reflektion...

Märker att jag skriver något förvirrat, men det blir lätt så när man är upprörd!

• vixen not a tramp

(även om de inte var gifta då

ska naturligtvis vara

(även om de inte var gifta då)

• vixen not a tramp

NEEJ, vad är felet??? Det ska vara en slutparentes, INGET annat.

• picachu

Kul! Hoppas Anna Skipper svarar! Bra skrivet Lisa, du tar upp en del viktiga grejjer!

Mia.Maria, det finns en liten bugg som gör att om man skriver åäö efter en parentes så blir det en gubbe: ä) ö) å)

• vixen not a tramp

picachu
    AHA! Tack för upplysningen, bra att veta!

Ser fram emot ytterligare inlägg i debatten!

• jocelyn

Ah sorry men jag tycker att det finns en hel del poänger att hämta ÄVEN om en person inte är dietist.

*motion är nyttigt
    *bra mat med frukt och grönt är nyttigt
    *glöm inte bort att vårda själen

Är det vetenskapligt fel så struntar jag i alla fall fullkomligt i det! Det där är tre hörnstenar till ett bättre mående och jag behövde inte ens kalla mig "hälsocoach" för att säga det!

Ps. Alla ni som rasar mot vatten på flaska har aldrig druckit sveriges sämsta kranvatten hör jag! På vissa orter är vattnet grönt (klor) hårdheten som i Stockholm är 5 är på andra orter 15+. Det säger en hel del om vattnets kvalitet och varför man kan tänka sig att betala för flaskvatten.

• Lena+Mattias=sant

jocelyn: de som gör vatten grönt brukar vara koppar inte klor (i såfall hade badhusvatten varit grönt). Kopparen kommer ofta från gamla ledningar och för hög kopparhalt gör vattnet otjänlilgt är det då kommunalt vatten får man anmäla det så får de fixa nytt.

• Lisa1

jocelyn, det tre hörnstenar du nämner om kost, motion och att ta vara på den själsliga biten är super, och det är ju också det som är de bra bitarna i programmet. Det är också detta jag inleder brevet till Anna med.

MEN, att kalla sig för "fri forskare" (vilket för den okunniga kanske är likställt med "forskare") är ju väldigt farligt, speciellt när man då försöker skaffa sig en legitimitet som inte är berättigad. Det gör ju att "vanliga människor" TROR att man faktiskt kan bota både det ena och det andra med helt verkningslösa preparat. Bara det där med gurkmeja, detoxdrinkar (finns INGA undersökningar som säger att detta stämmer) osv. är ju några exempel på detta. Att sedan, på bästa sändningstid, få folk att tro att såväl kött som mjölkprodukter är mat man bör undvika är ju inte så lämpligt. Hemjärn och vitamin B12 är två exempel på näringsämnen som naturligt inte GÅR att få i sig om man undviker rött kött. Går du till blodcentralerna och frågar om hur det är att äta broccoli och spenat istället för kött (för järnvärdets skull) så får du svaret att man måste äta VÄLDIGT mycket spenat för att komma upp i de mängder som rött kött ger. Och då får du inget hemjärn heller (en viss typ av järn som kroppen behöver). Magra mjölkprodukter är
    Gå in på
    www.primavi.se/halsa_mat_och_dryck/artikel.cfm&K%C3%B6tt%20och%20n%C3%A4ring
    , som blev första träffen när jag googlade "hemjärn" + "kött". Där står också att läsa om varför animaliskt protein, sk. "högvärdigt protein", är ett bra livsmedel.

En annan viktig del i kosten är ju VARIATION. Det finns otroligt många vitaminer, mineraler och andra viktiga näringsämnen som kroppen behöver tillgodogöra sig för att fungera optimalt. Men varje livsmedel innehåller bara några av varje. Därför är variation, att äta "lite av allt" (av hälsosam kost förstås) en viktig del i en hälsosam kosthållning. Att därför "portförbjuda" en rad livsmedel som är mycket bra ur både närings-, gi- och allmänn hälsosynpunkt är ju inte en så väldigt lyckad kombination.

Det är den kostmässiga ensidigheten, "förbjudandet" av många bra livsmedel (t.ex. magra mjölkprodukter), och det faktum att man rekommenderar verkningslösa preparat med egenvald forskartitel i bakgrunden som gör att man inser att något inte står rätt till. Tyvärr.

• Lisa1

ett stycke föll bort, skulle vara:
    "magra mjölkprodukter är ytterligare ett exempel på ett bra livsmedel som innehåller viktiga näringsämnen och mineraler. Det finns inget nutritionsmässigt skäl till att undvika detta."

• picachu

nä men det är klart att hon inte är HELT dum i huvet, jag tycker att hennes största förtjänster är att introducera ny kost som är nyttigare, typ baljväxter, grönsaker, fis osv. Det ger deltagarna möjlighet att variera sin ganska ensidiga kost och göra den mer hälsosam. Men det här med att en fiskleverolja- tomatpuré- broccoli- sellerismoothie skulle rensa ur toxiner är bara ogrundad hippiesnack.
    Det där med vattnet - om det nu var så att vattnet var dåligt borde hon sagt det. Jag tror att hon även där hade någon hippie-anledning.

• picachu

introducera fis i maten, haha :D fisk, såklart!

• vixen not a tramp

Mycket baljväxter och vissa grönsaker an ju leda till just, fis!

Nej, jag tycker inte heller on är dum i huvudet, visst finns det många bra sidor med programmet, men jag tycker alltid det är viktigt att vara kritisk och inte svälja allt med hull och hår som visas på TV osv.

• jocelyn

Oj,så det gröna är alltså koppar? Blä här går man och dricker som ur en gruva då? Nej jag vet att det inte är bra att köpa flaskvatten pga sopberg och annat men jag står inte ut att dricka det här vattnet. Jag "imposterar" vatten från folk som har "vanligt" kranvatten ibland men det är inte alltid man orkar gå över bäcken för att hämta vatten sas...

Angående Kikki-programmet tyckte jag det fanns bra poänger där med att de visade att trots att hon inte åt mycket blev hon överviktig. Det var ju fel mat på fel tider som var boven. Jag känner mig träffad direkt! Hur många gånger har man inte stressätit något istället för lunch och sedan blev middagen sen och då har man vräkt i sig massor?

Det är vad jag försöker jobba emot nu; oregelbundna vanor och fel mat som man väljer när man är stressad.

• picachu

Har Anna Skipper svarat då?

• picachu

IUUU!!! Bert Karlsson, liksom! Jag kommer aldrig mer äta för resten av mitt liv! Fyfan va gross!!! Hoppas Anna Skipper har ihjäl honom med sina spenat-fiskleverolje-lins-spädmorotssmoothie!!!

• Lena+Mattias=sant

jocelyn: Är brunnen komunal eller privat? Är den kommunal klaga till kommunen om vattnet och få dem att mäta upp det. Det finns ordentliga riktlinjer. Det kan dessutom vara så att det är rörledningarna i ert hus som det är fel på.

• FruganM

Hört nåt från Anna Skipper än?

Svar på tråden Du är vad du äter - GP:s "recension"