• Dalabrud-07

Sitter och pillar med budgeten.....

Sitter som sagt var och filar lite på budgeten....
    Det är ju så himla svårt att veta vad allt kommer att kosta, iallafall på ett ungefär, och om man kommit ihåg allt.
    Så ni får gärna tycka till om min budget.
    Verkar den rimlig?
    Har jag kommit ihåg allt?

Frisör: 3000:- (vet att det kostar så)
    Naglar: 1500:-
    Klänning: 6000:- (köpt, hyrd 2500
    Brudens skor: 500:-
    Brudens undekläder: 1100:-
    Brudens ring: 6000:-
    MtB´s ring: 3000:-
    MtB´s kläder: 2000:-
    MtB´s skor: 500:-
    Blommor: 2000:- (vet att det kostar så)
    Transport (häst & vagn): 3000:-
    Barnens kläder: 2000:-
    Fotograf: - (har en bekant som är fotograf)
    Solist: 1500:- (vet att det kostar så)
    Lokalhyra: 3000:- (vet att det kostar så)
    Maten: 11050:- (vet att det kostar så)
    Ostbricka: 2000:-
    Dricka: 1500:-
    Sprit: 5000:- (bara öl, vin & cider)
    Bordsdekorationer: 3000:-
    Tårta: 2000:-
    Vickning: 2000:-
    Snacks: 700:-
    Musik: 5000:-

Totalsumma: 66850:-

• Svar på tråden Sitter och pillar med budgeten.....
  • Dalabrud-07

nenne - först hade vi tänkt ha en kompis som solist, hon sjöng i kyrkan på sonens dop, men hennes röst är lite gäll.... Den här solisten är helt underbar! Vill verkligen he henne!! Så dom 1500:- får det kosta.
    Vet inte vad vi ska ha till vickning riktigt. Vika-bröd och Gustafskorv blir det nog.

Ostbrickan kan hända att vi skippar helt och hållet istället....

• nenne78

OH! Vi ska också ha gustavskorv och vikabröd som vickning!
    Du kan ju köpa sekundabröd av spisbröd(pyramidbageriet) i Dala-Järna (Coop Tallen hade det ett tag också - vårt favvobröd! Men Vikabröd har säkert också sekundaförsäljning).

Har du hittat någon klänning? Jag köpte min hos Ateljé Grindefjäll för 4900:-.

• Dalabrud-07

nenne - glömde att du från trakten . Vi ska ha Thilda Söderström som solist. Eftersom vi har festen i byn där dom gör vikabröd så är det inga problem att få tag på , har också tänkt köpa sekunda i kartong.
    Jag har kollat på klänning på både Alexandras och Barbros, men jag tckte dom var trevligare på Barbros så det blir där.
    Har hittat en jättefin Nixa, modell nr 348. Hon har en hemma för uthyrning och då kostar det 2400:-, men det är inte riktigt i den nyansen jag vill ha. Om hon tar hem en åt mig så kostar den 5800:-, en viss skillndad. Vet faktiskt inte hur jag ska göra. Lutar åt att jag hyr den istället....

• Dalabrud-07

nenne - vad har ni räknat för pris på vickningen då? Och hur många blir ni på festen?

• nenne78

vi är 96 personer och vickningen kostar 35 kr/person. Vi har Banken bar & Brasserie som tar hand om allt till oss. Känns tokbra och festen är vid gruvan i Falun.

• nenne78

V tror att 60 stananr till vickningen. Men jag har egentligen ingen aaaaaning

• Dalabrud-07

ok, så skönt att bara lämna över till någon.

• nenne78

jaaa, skojar du eller! Det är nog det ästa beslut vi tagit! Bara bestämma vad vi ska äta och dricka, vilka blommor vi vill ha på bordet och hur många vi blir. Jag får väl återkomma med att berätta om det blev lyckat...

Vi bor ju inte i stan längre så det hade verit meckigt att försöka fixa allt själv. Och då hade jag blivit en bridezilla...

• Dalabrud-07

Får man fråga vad allt som allt kostar?

• nenne78

75000:- inkl allt, t o m ringar

lite väl mycket pengar men allt känns rätt så vi kör så det ryker

• Dalabrud-07

Det var väl inte så farligt, med tanke på att ni lejer bort allt.
    Du har ju sett våran budget.....

• Duchess

Några tankar utifrån den budget som jag själv jobbar med:

* Trycksaker (inbjudningskort, vigselprogram, bordsplaceringskort, festprogram och tackkort) kan bli ganska dyrt om man lämnar bort det till tryckeri. Har ni fått nån prisuppgift på detta?

* Som någon redan påpekat: även om fotografen fotar gratis digitalt, så vill ni säkert beställa några pappersbilder av honom, både till er själva och som tackkort. Det kan kosta rätt mycket.

* Vi har inhyrd serveringspersonal som kostar några tusen. Men ni kanske har vänner som hjälper till gratis?

* Jag tänkte unna mig en ansiktsbehandling typ två veckor innan vigseln. Det kanske ökar chansen att huden är fin på bröllopsdagen :)

* Vi har avsatt 1500 kr för annonser, både förlovnings- och vigselannons. Summan beror ju på hur många tidningar man vill ha brudfotot i, men det kostar ändå en slant.

* Vi har också avsatt 1500 kr för våra värdar/toastmasters omkostnader, samt 1500 kr för oförutsedda utgifter.

• nenne78

jag har sparat in på följande:

trycksaker - har sån tur (?) att jag jobbar på tryckeri, så jag har formgivit dem själv och producerar dem där. Inbjudan, vigselprogram, festprogram, tackkort, gästbok...

Blommor - min m2bs kusin är florist, vi betalar bara för blommorna så fixar hon buketten och smyckning av kyrkan

fotograf - en av våra bästa vänner jobbar som fotograf (som ni) och fotar gratis, har dock inte räknat med framkallningen men det kommer ju efteråt och tackkorten printar vi färdiga.

syster och svägerska samt en kompis och min pappa sjunger och spelar i kyrkan.

• nenne78

och vi har inte räknat in presenter till dem som hjälpt till.

Svar på tråden Sitter och pillar med budgeten.....