Förlova sig utan att bo ihop?
Kan man förlova sig utan att först bo ihop?
Är det dumt?
Någon här som gjort det?
Kan man förlova sig utan att först bo ihop?
Är det dumt?
Någon här som gjort det?
Jessica.K
Ja men då är det inte "bara" förlovning för er
Och precis som nån annan skrev, har ni klarat flera år på distans, så klarar ni säkert av eventuella "problem" som kan dyka upp när ni flyttar ihop.
I say go for it om det är det ni vill!
Tack så mycket allesammans!
*ler* Pirrar bara jag tänker på det...
Det är väl klart att man kan! Jag och min man bodde inte ihop före vi gifte oss och det går bra. Jag tror att det helt är fråga om vilken inställning och vilka livsvärderingar man har. Det där att "köpa grisen i säcken" är verkligen något av det absolut sämsta argument jag vet. Men vi hade väldigt starka orsaker till varför vi valde att inte bo ihop förrän vi gift oss. Hör till en minoritet, det vet jag. Men för sjutton, känns det bra att förlova sig före ni bor ihop så tycker jag att du inte ska fundera så mycket på vad andra tycker och tänker.
Har ni varit tillsammans så pass länge så vet ni ju båda om det är rätt.
Min man friade efter 3 år då jag fortfarande hade min lägenhet i Stockholm och han hade sin i Cannes. Vi hade dock kännt av hur det var att ha vardag tillsammans då jag jobbade halvtid nerifrån Cannes sen januari 2005.
Ett år efter frieriet gifte vi oss och samtidigt så fick min man ett erbjudande om att flytta sitt jobb till Stockholm. Nu bor vi tillsammans på heltid för första gången och det är t o m bättre än vad jag hoppats på.
Lycka till!
P.S. Han friade i maj 2005.
Det är väldigt olika hur man väljer att göra med förlovning, giftemål och boende och det finns självklart inget svar på vad som är rätt eller fel. Det finns otaliga exempel och åsikter på denna fråga, men inget svar.
Jag själv har bott tillsammans med min gubbe i snart två år och vi känner att förlovningen är i antågande (vi har tittat runt på ringar), men vi kommer inte att gifta oss inom ett år (så som så många verkar tycka är nödvändigt i andra trådar här på BT). Jag tycker att du ska känna vad som käns rätt för just dig och strunta i om det inte faller alla i smaken, det är ditt beslut.
När du frågar "Är det dumt?" bör du fråga dig själv om du tror att andra tycker att det kan vara dumt, eller om du inte vet svaret själv? Alltså känns det osäkert så bo tillsammans ett tag först, är dina tvivel skingrade så vet du! Det är ju ett beslut för livet, man behöver inte ha bråttom.
Oj! Vad långt det blev! :)
Jag bor inte ihop med min fästman, vi har också haft ett distansförhållande i flera år. Jag känner som flera har sagt redan att om förhållandet klarar den påfrestningen så visar det att man är beredd att kämpa genom det mesta. Man kan ju aldrig ge några garantier, men man känner ju själv... Och visst lär man sig mycket om varandra genom att bo ihop, men man lär sig andra saker genom att ta sig igenom jobbiga perioder tillsammans. Dessutom har vi iaf under de 2½ år vi har varit tillsammans bott ihop minst ett halvår totalt, och det borde väl säga något ;)
Går jättebra!! Vi förlovade oss 1/1-06, flyttade samman 17/2 och gifter oss 30/9-06 :)
*ler* Tack! Då är det bara att börja hinta om att man är beredd och sugen då
Jag tycker att det känns mycket bättre sedan vi förlovade oss, då känns det mer på riktigt på något sätt. Annars känns det lite som att man är efter dem som bor ihop men ändå inte har ett lika seriöst förhållande, det känndes som en markering att vi menar allvar även om det inte funkar att bo ihop just nu av yttre omständigheter :)
Dar jag bor nu, i USA, ar det mot alla sociala regler att bo ihop innan man atminstone ar forlovade. Helst inte forran man har gift sig.
Jag kommer inte att bo ihop med min pojkvan innan vi har forlovat oss av respekt for deras traditioner (och jag har borjat gilla tanken sjalv oxa). Jag har dock bott ihop med pojkvanner forut sa jag det ar inte for att jag inte tycker att det ar ratt.
Vi sover dock over hos varandra ganska ofta, sa funkar dubbelmoralen har. :)
Har inte läst hela tråden, men personligen: -Nej, jag skulle inte göra det. Av den anledningen att jag anser att man ska gifta sig när man förlovat sig. Och jag tror inte att man kan känna en persons alla sidor utan att bo ihop först. Man har väl haft ex som man haft det bra tillsammans med, men senare insett att man inte alls passar att bo ihop med.. Tycker det är en förutsättning att veta att man passar ihop på alla plan om man ska förlova sig..
vi är förlovade och bor fortfarande inte ihop. vi bor dock ihop på helgerna, så vi har fått prova på vardagslunken ändå... jag tycker inte du ska vänta tills ni flyttat ihop bara för att det ska så va, men kanske prova att bo ihop lite emellanåt?