• Zemiramis

Varför alla dessa ockerpriser???

Som så många andra brudpar har vi gjort en preliminär budget. Ofta baserat på priser vi hittat på nätet för olika tjänster vi önskar köpa. Däribland vår bröllopstårta.

Vi hittade bakelser hos Gourmandise som såg smaskens ut och som kostar 30:-/bakelse. Cool tänkte vi, 30x50=1500:- det låter ju jättebra. Vi ringer till Gourmandise och bokar tid för ett möte så vi kan få provsmaka och göra vår beställning ansikte mot ansikte.

Mötet går bra och vi får provsmaka (och de smakar verkligen gudomligt). Men när vi pratar pris så säger hon att det blir 45:-/bakelse och person. Alltså 15:- mer än vad som står på hemsidan. I detta pris ingår en tårtställning!?! 750:- mer och vi får låna en tårtställnig? Leverans av bakelserna skulle gå på 250:-. Ok, nu känns det INTE bra längre.

Varför dessa j***a överpriser så fort man nämner bröllop? Jag kommer ta kontak med dem och säga att vi ska inte ha nån tårtställning och bakelserna de hämtar vi själva och priser ska vara 30:-/bakelse som det står på hemsidan!

Visst ingick konsultationen och provsmakningen i priset (45 men 750:- gick det ju knappast på...

Surfia lovar bli gladfia snart... Ville bara ventilera lite...

• Svar på tråden Varför alla dessa ockerpriser???
  • Zemiramis

Damen i röd hatt: Men om man inte har speciella befängda märkliga ideér om hur man vill ha det, ska företagen fortfarande tjäna pengar på en och ta ut överpriser bara för att det är bröllop? Förstår inte hur du tänker, förklara MYCKET gärna! För jag är inte med på ditt resonemang.

• Zemiramis

Damen...: Och att ta Marilyns klänning som exempel är ju helt orimligt, dels har den samlarvärde och dels finns det bara en. *ser förmodligen ut som ett levande frågetecken nu*

• Zemiramis

Damen i röd hatt: Jag väntar på ditt svar.

• 2help

Håller med er att det är vansinnigt att bara för att det står brud eller bröllop framför ska det vara så himla mycket dyrare. Men det verkar ju funka, tyvärr.
    Att ta extra betalt, alltså.

Annars kan jag rekommendera Gourmandise!
    De gjorde min UUUUUnderbara tårta.
    Croque on Bouche - en fransk bröllopstårta.

• Damen i röd hatt

Afrodite_Aug-07 och Zemiramis
    Sorry, har inte förrän nu sett att ni begärde ett förklarande svar från mig. Beklagar senfärdigheten!

Priset på en vara eller tjänst bestäms på efterfrågan. Alltså kan en och samma sak, t.ex. en röd tröja betalas olika beroende vad den skall användas till. Det är ovanligt att en och samma butik tar olika pris för samma vara men det förekommer.
    Till exempel gäller det ekologisk mjölk, kostar ett pris när den säljs i sin ekologiska förpackning, men ett annat när det är standardförpackningen. Trots att det ofta är samma mjölk (eko-mjölk som inte går åt i mejerierna, säljs som standardmjölk, men inte det omvända ). Det gäller också ofta för egna märkesvaror. Också för turistupplevelser, tex drömsemester i Thailand kostar ett pris om du beställer i förväg och en annat sista-minuten.

Givetvis ska en företagare försöka få maximalt betalt för sina varor och tjänster. T.ex genom att koppla dem samman med bröllop om det nu funkar, och även om det är samma vara som annars säljs för ett annat pris. Värde har nämligen med åtråvärdhet att göra. Det är konsumenten som ska använda sin ekonomiska makt och göra fördelaktiga köp för sig själv.

Det finns inga överpriser på en fungerande marknad. Om det däremot bara hade funnits en enda typ av t.ex bröllopsbuketter eller klänningar, och man hade tagit ett pris som folk inte kan betala, då kan man tala om överpris.

Men man kan faktiskt gifta sig i annat kostbara bröllopsmaränger osv. Och man inte behöver inte ha en kostbar bröllopsbukett, man kan ju också välja att köpa en bunden bukett.

Bröllopspriset skapas av brudar som vill ha vissa saker till sitt bröllop, men inte annat. Varför finns det t.ex inte bröllopsmjölk, bröllopskaffe eller bröllopsgafflar? T.ex Maggi Sotero-mjölk, Maggi Sotero-kaffe och Maggi Sotero-gafflar? I det ögonblick alla rusar efter Maggi Sotero-mjölken så kommer priset på den stiga. Men intill dess kan ni köpa billig mjölk från Arla! Passa på!

• KlaraStjärnljus

Vi kommer inte berätta för folk vi köper/hyr av att det är till ett bröllop - allt för att spara på kostnaderna. Jag menar vad gör det OSS att inte DOM vet?
    Varför ska allt kosta så överjävligt mycket för bröllop, när det går att fixa samma lyx och arrangemang till mycket billigare priser? Vissa kanske anser det som en nödvändig lyx att betala priser som inbillar en att det är "finare" och lyxigare än vad det är, men såna är inte vi. För oss har pengar samma värde vad vi än ska betala!

• KlaraStjärnljus

Och ju mer man fixar själv, desto mer vet man att man får det allra bästa

• Lena+Mattias=sant

Damen i röd hatt: bröllopsklänningar ser annorlunda ut än vanliga festklänningar. Här hade den rätta analogin varit.

på plagget står det 1500kr
    brud och tärna provar klänningen. tärnan säger: du kommer bli så vacker när du gifter dig.
    när de ska betala säger expediten: klänningen kostar 2500kr.

• Damen i röd hatt

Lena+Mattias=sant

Bröllopsklänningar kan se ut hur som helst. Det är i betraktarens ögon de blir till en bröllopsklänning, och det är det butiken säljer.

Butiken säljer inte tyg och sömmar, utan rosenskimrade bröllopsdrömmar! And dream costs!

• Lena+Mattias=sant

Damen i röd hatt: det ger dem väl ändå inte rätt att ändra priserna (som var det ursprungsinlägget handlade om) att däremot sätt brud- framför och höja priserna i förväg är en helt annan debatt.

• Damen i röd hatt

Svårt att säga om de priset som man har på sin hemsida för bakelser, sedan också är desamma sombröllopsbakelserna.

Jag antar att det står på hemsidan att "vi har bakelser från 30 kronor", men sedan finns ingen övre gräns. Jag försökte komma in på hemsidan men jag hittar inte den.

• Kerin

Damen i röd hatt: Fast nu ville ju TS ha just bakelsen för 30 kr (som mysteriskt bytte pris).

Jag håller med dig i många avseenden, men i just det här fallet verkar det nog som om de endast försöker klämma TS på lite extra CASH.

• Damen i röd hatt

Ja det är väl som när man själv försöker pruta, går-det-så går-det. Antar att företagen också vill maximera sin intäkt.

Men har man ingått avtal, 30 kr för en bakelse, och höjer till 45, så är det ju avtalsbrott och grund för laglig tvist.

Men visst driver ordet "bröllop" upp priserna. Dock tycker jag det är okej, eftersom jag är en varm anhängare av marknadsekonomi. Själv undviker jag ordet med alla leverantörer jag talar med, prutar som en galen häst och är notoriskt illojal mot alla butiker.

• appapp

Fast, om det i annonsen står 30:- och du sedan kräver 45:- är det väl ett brott mot reklamlagen eller nån av de andra konsumentskyddslagarna, så att baklänges-pruta som näringsidkare är inte att rekommendera.

• Afrodite 4/8-07

Damen i röd hatt, det är ju inte alls samma sak du jämför nu.
    Vi talar om två olika pris på samma vara. .det du beskriver är inte samma sak.

ekologisk mjölk säger du. när man handlar den ekologiska mjölken i eko förpackningen så vet man att pengarna går till att främja ekologiskt jordbruk/djurhållning. Man betalar alltså för mjök och för att man vill att djur och natur skall behandlas på ett särskilt sätt.

"turistupplevelser, tex drömsemester i Thailand kostar ett pris om du beställer i förväg och en annat sista-minuten."
    -I det här fallet handlar det ju om ett ordinarie pris och sedan en rabatt för att företaget vill bli av med resan så dom inte går back.
    Knappast heller jämförbart.

Skillnad vore om jag såg en resa i en katalog, fick ett pris när jag ringde och ville beställa resan, men sen när jag kommer och betalar för resan så får jag betala 30% mer för att jag som skall resa är brunhårig ser dom då.

• Afrodite 4/8-07

Damen i röd hatt

Kolla in hemsidan. det står inte FRÅN det står att bakelsen i fråga på bilden kostar just 30kr.
    Går definitivt inte att misstolka på något sätt. att helt plötsligt slänga på 50% påslag för att det handlar om bröllop är vansinne.

• Damen i röd hatt

Ja jag vet inte riktigt vad jag ska svara. Jag har helt enkelt svårt att tro att en säljare höjer 50% när ordet bröllop nämns. Men kanske var det så? Ja, ja vet inte inte.

I rest my case!

Svar på tråden Varför alla dessa ockerpriser???