• Zemiramis

Varför alla dessa ockerpriser???

Som så många andra brudpar har vi gjort en preliminär budget. Ofta baserat på priser vi hittat på nätet för olika tjänster vi önskar köpa. Däribland vår bröllopstårta.

Vi hittade bakelser hos Gourmandise som såg smaskens ut och som kostar 30:-/bakelse. Cool tänkte vi, 30x50=1500:- det låter ju jättebra. Vi ringer till Gourmandise och bokar tid för ett möte så vi kan få provsmaka och göra vår beställning ansikte mot ansikte.

Mötet går bra och vi får provsmaka (och de smakar verkligen gudomligt). Men när vi pratar pris så säger hon att det blir 45:-/bakelse och person. Alltså 15:- mer än vad som står på hemsidan. I detta pris ingår en tårtställning!?! 750:- mer och vi får låna en tårtställnig? Leverans av bakelserna skulle gå på 250:-. Ok, nu känns det INTE bra längre.

Varför dessa j***a överpriser så fort man nämner bröllop? Jag kommer ta kontak med dem och säga att vi ska inte ha nån tårtställning och bakelserna de hämtar vi själva och priser ska vara 30:-/bakelse som det står på hemsidan!

Visst ingick konsultationen och provsmakningen i priset (45 men 750:- gick det ju knappast på...

Surfia lovar bli gladfia snart... Ville bara ventilera lite...

• Svar på tråden Varför alla dessa ockerpriser???
  • Afrodite_Aug-07

Zemiramis

Föresten vilka av bakelserna på hemsidan var det ni smakade?
    Och kan man åka till gourmandise och bara köpa en bakelse av varje för att smaka, har dom någon slags butik? eller måste man boka tid och beställa?
    Kan ju säga att när jag tänker boka tårta/bakelser/frisör eller vad det nu är som skall bokas så tänker jag inte säga bröllop. Tänker säga familjefest istället. För det är precis lika sant det i vårat fall. en fest för bara närmsta familjen.

• Heidegger

Känslomässig utpressning kallas det!

• Zemiramis

Afrodite: Det är manjari vi är intresserade av och fick smaka på, fast i tårtform ist för bakelse. Den var grymt god! Och nej de har ingen butik sådär utan man får beställa tid.

Ja, det är falsk marknaksföring, det är också därför jag ska författa ett brev där vi talar om att vi ska ha bakelserna till det pris som står på hemsidan och att vi struntar i tårtställning etc. Vi kommer ju en liten tårta till mannen och mig och den kan vi ju betala 45:-/bit för men inte bakelserna. Och vill de har ersättning för den vi fick smaka på så visst får de det, men inte 750:- extra!

• Afrodite_Aug-07

Zemiramis

Vad kul det var den och gourmandise jag funderade på.
    Tänkte att man kunde ha lite av er variant också. kanske en sån där tårtställning i tre våningar. Överst en liten fin tårta. och sen på våningarna under bakelser.
    funderar på att ha två olika bakelser. manjari och gourmandise. Bara en tanke jag leker med än.
    Vet du vad minsta antal är att beställa. skulle ju vilja köpa bara ett par bakelser för att prova dom.

• Afrodite_Aug-07

Zemiramis

Bra att du står på dig och kräver att få rätt pris. Uppdatera gärna hur det går. Lycka till.

• Zemiramis

Jepp, jag återkommer när jag fått svar. Skickade mail igår och har inte hört nåt idag.

• Zemiramis

Nu har jag fått svar. Och vi får bakelserna till det pris som står på hemsidan, men hon lät väl inte överdrivet glad. Sedan skrev hon så här:

"Jag vill bara beskriva lite vad som ingår i ett sk. bröllops pris.
    Det är min tid , konditorns tid,smak prov, bröllops ställning (kostar att hyra en helg 500 kr.).all övrig dekor (valfri) "

Ursäkta men 500:- för att hyra en ställning och vaddå konditornas tid? Lägger inte konditron ner samma tid oavsett. Det tar ju den tid det tar att göra en bakelse varesig den ska vara till bröllop eller fredagsmys?

Nåväl, vi känner oss nöjda ändå, hoppas nu bara inte de ska "ge igen" för att vi strular...

• Afrodite_Aug-07

Zemiramis

Tack för att du uppdaterade om hur det hade gått.
    Tårtställning skall inte vi ha heller, det fixar jag själv i så fall. Och deras tid, var är det för mombo jombo snack. en bakelse tar väl lika lång tid att tillaga oavsett om ni skall ha den en fredagkväll eller till ett bröllop. det är ju samma bakelse. skakar på huvudet, häpnar över vad en del företag försöker sig på.

• Damen i röd hatt

Jag tycker att marknaden ska fungera just så här. Brudpar har bestämda idéer om hur det ska vara, och därför kan man som företagare tjäna extra pengar på det.

Värdet på en vara eller tjänst handlar just om efterfrågan på den, inte bara priset på råvaran och kostnaden för att göra den. Det eftertraktade sätter också priset. Ta tex priset på Marilyn Monroes klänning, ockerpris eller rimligt pris?

Så jag tycker nog inte man kan tala om ocker. Det är ju inte så att man utnyttjar någon i nöd eller tar betalt för något som man oundvikligen måste ha, som vatten t.ex.

• Afrodite_Aug-07

Damen i röd hatt

Skämtar du eller.
    Så om du går in på låt säga H&M och skall köpa just DEN röda tröjan så skall det vara ett pris på den om du skall använda den i skolan och ett pris om du skall ha den på fest?

Svar på tråden Varför alla dessa ockerpriser???