• Förlovade

Budget 30,000 - vad får vi?

Ja vad får vi för de pengarna egentligen?

Vi har insett att bilden vi har av hur vi vill att vårt bröllop ska se ut inte stämmer riktigt överrens med vår budget! Vi kommer att ha ca 30.000 att lägga på bröllopet och då ska ALLT räknas in.

Vi kommer att vara ca 34 vuxna och 11 barn.

Vi vill inte gifta oss i kyrkan! Utomhus är mer vår stil, men det är ju själva festen och allt runtomkring som kostar. Festen har vi helst på ett mysigt ställe där folk även kan övernatta (för egen bekostnad).

Ni andra med ungefär samma budget - hur ser era planer ut?

• Svar på tråden Budget 30,000 - vad får vi?
  • Förlovade

Tack snälla för alla svar! Nu känner jag mig inte så ensam längre...

Såhär skulle vi vilja ha vårt bröllop:
    ¤ Mysig miljö - vigsel utomhus
    ¤ Övernattning för de gäster som vill för självkostnadspris
    ¤ Catering (Helst inte buffé men inget krav)
    ¤ De "vanliga kläderna" till oss men inget dyrt
    ¤ Bukett till mig, annars inget krav på att det ska vara ett överflöd av blommor runtomkring. Det löser sig ju om vi vigs utomhus i tex en trädgård

Ja..ungefär sådär i stora drag. Läser om kläder till tärnor, barn osv och det kommer vi inte ha. Dvs, min syrra får ha på sig vad hon vill. ("Sommarfint")

Det vi har problem med är egentligen att hitta ett ställe, allt annat kommer vi att planera efter budget.

Letar vidare...

• Förlovade

Ja alltså - med kläderna till oss menar jag såklart "de vanliga brud/brudgum kläderna...)

• elja651

Kolla med eventföretag om utomhus. De brukar ju veta både platser och kunna hyra ut tält.

Annars är nästa tips hembygdsgårdar, de brukar ju ha fina tomter runtomkring, då kan man ju hyra en liten, billig och köpa sådana där "party-tält" på ÖB för ganska lite pengar om man vill vara utomhus.

• wozzgirl

Gräv bland vännerna och få dem att hjälpa till.. tex med skjuts från kyrkan (nån som har en tuff bil) någon är kanske hobbyfotograf, en annan är kock, en tredje är bra på att fixa hår..?

• Molusq

herrejisses vad alla får ner priserna! förvisso har vi valt att inte lägga ut en enda uppgift på gästerna som vi tycker ska komma och bara ha roligt, vidare har vi faktiskt unnat oss en dj, men även om man bortser från honom ligger vi på 40 000 för allt för 60 pers!
    inbjudningskort och klänning har jag fixat billigt på utlandsresa, placeringskortgör vi själva, min mamma fixar dekorblommor, drinktilltugg och nattamat. En vän fotar oss, jag sminkar mig själv (skulle inte drömma om något annat!) Vi har unnat oss att beställa maten från cateringfirma, men undantagit efterrätten och väljer att "bara" ha tårta.

sen några frågor till nyförlovad 3 juni:

Dock förstår jag inte hur 100x180:- kan bli 11000...? Sen får jag inte tårtan att räcka till alla...? eller räknar ni med att de flesta inte vill ha tårta?

• nyförlovad 3 juni

Molusq:

hehe... jag har varit lite lat när jag har klippt o klistrat. till en styckpriserna som står direkt efter ordet typ tårta "a 35" är det vi inledningsvis räknade på. 180 kr för cateringmaten kommer det inte längre bli, vi hoppas få ner det till mellan 110-120 per person eftersom vi inte ska ha nån efterrätt. tårtan kommer vi inte heller köpa som det var tänkt från början, utan jag kommer att baka den, därav det billigare priset.

vi har gjort mååånga budgetar kan jag säga, den första hamnade på 55 000 kr. Det tyckte vi var fr dyrt så vi tittade på vad vi skulle kunna snåla in på, och sakta men säkert fick vi budgeten att krympa. men sen återstår det ju att se om man klarar av att hålla budgeten... fast ja tror att det ska gå någorlunda. dock har min m2b nu kommit fram till att han vill ha serveringspersonal som är någorlunda proffessionell så plötsligt drog den posten iväg...

• Sweetpea

Vårt bröllop kommer att bli ett budgetbröllop med betoning på budget, men det är för att vi båda, av princip, inte vill lägga en massa pengar på en enda dag.

Vi gifter oss i Stockholms stadshus, jag i en "vanlig" klänning uppsydd i Thailand, han i sin vanliga kostym. Efter vigseln dricker vi skumpa med alla som vill för att sedan äta middag på en libanesisk restaurang. De som vill följa med får jättegärna göra det och får då betala för det, vi har fått ett schysst "paketpris" från restaurangen. Efter middagen ska vi gå ut och dricka drinkar och dansa och de som inte ville vara med på middagen kan komma med på det istället.

Bröllopsnatten kör vi hemma. Jag ska inte ha några blommor men min frisör har lovat att hjälpa mig att sätta upp håret. Vi har varsin enkel vit guldring som vi köpte som "förlovningsringar" när vi bestämde oss för att gifta oss och ingen av oss vill ha två ringar, så vi struntar i ringväxling.

Urtråkigt upplägg tycker säkert vissa, men det är väldigt mycket VI. Vita klänningar och solosång och löften och vita dukar och trerätters och brudvals och sånt i all ära, men jag skulle bara fnissa mig igenom alltihop, det skulle kännas som på film eller nåt. Jag är inget stort fan av ceremonier och att göra saker "bara för att", så det här passar mig perfekt!

• nyförlovad 3 juni

det är ju så det ska va, att man gör nåt som känns bra för en själv :)

• Molle80

hej hej
    läste igenom tråden... Tipset från min sida är att inte bara skriva en budget utifrån det man har i huvudet... Utan ta hjälp av alla mallar du kan tänka dig (såsom den på BT) där ser du vad som finns i en stooor budget och tu kan lätt ta bort de poster som du inte vill ha/som int eär viktiga för dig... Men jag såg en ungefärlig budget i tråden och där var inte inbjudningskort, tackkort, festprogram, placeringskort (alla trycksaker) med... Inte heller underkläder, skor o s v..
    Även om man gör trycksakerna själv så kostar det ju liiite .. Ville bara poängtera att det är dessa 'småposter' man lätt glömmer vid en budget å sen springer den iväg för man inte tänkt på det. Den här på BT är utmärkt. Om vi inte använt oss av den utan bara skrivit ned det vi hade i huvudet hade budgeten legat på ca 50000 men när vi satte oss ned gick vi igenom den här på BT och summan slutar på ca 65000:- . Och den stämmer väldigt bra överens med vad vårt kalas kommer att sluta på .
    Bara ett litet tips från mig
    Ha en trevlig kväll

• saga_81

hej om du hittar egen lokal där det e fnt utomhur som tex denna www.radmanso-bygdegard.se/ fixar och dekorear själva.Sen kan ni ha privat kockar som gör maten den ska vi ha När vi kollade på catring vart det svin dyrt.Sen min vänina gifte sig och dom lagade hennens mat var det jätte god mat occ under halva priset jämfört cetring dom gör maten uttifrån din budget.dom har en hem sida men jag kan inte den .Men jag har tel nr till killen vi har kontakt med vill du ha den skriv till min mail så får du den saga_mel@hotmail.com hoppas att ni får det bröloppet ni vill ha kram

• nyförlovad 3 juni

saga_81: vart håller den killen hus då? man lär ju ta en privat kock som håller till någorlunda i ens område, annars drar det ju iväg ändå.

• saga_81

nyförlovad 3 juni

Dom alla jobbar och bor i stockholm...
    vart bor du ???

• Coornet

Vi ska oxå försöka klara oss på 30.000 har vi tänkt, å då ska allt ingå förutom bröllopsresa..

Gifter oss inte förrän 2008 så är ju lång tid kvar men vi kommer antagligen vara typ 40-50 vuxna och 6 barn..

Det ska gå !

• CaroO

Vårat bröllop gick på 30000 med 90 vuxna gäster. Vi kunde hålla nere kostnaderna genom att vi inte hade kock/catering vi hade dock en familj som står oss nära som hjälpte till med servering utan att ta något för det. Vi förberedde maten, fiskpate till förrätt som gjordes två dagar innan och kall fläskfile som gjordes en vecka i förväg och frystes ner. Det blev också billigt tack vare att min kusin tog alla kort och en god vän gjorde tårtan.

Nu efteråt tillkommmer kostnader för framkallning av kort och tillverkning av tackkort.

• T&S

Vi har också tänkt en budget på max 30 000:-.
    Min blivande svärmor ska sy klänningen, min sambo har redan sina kläder (mässdräkt, han är officer), lokalen är gratis (mässen på hans jobb), kompisar till honom jobbar i baren som är till självkostnadspris.
    Min bukett ska vara några solrosor bara, jag är kortklippt så det blir ingen håruppsättning, ska dock kosta på mig en sminkning.
    Maten ska en kompis storebror göra, han är en jätteduktig kock. Det är inte nödvändigt med oxfilé, funkar lika bra med kyckling- eller fläskfilé. Bröllopstårta istället för efterrätt.
    Vi ska ha en "riktig" fotograf (ca 5000 , det är ju en av de saker man har kvar efteråt.
    Vi gör egna inbjudningskort, har köpt en tapetrulle som vi tyckte om. Klipper ut omslag till inbjudningskorten, vigselprogrammet och festprogrammet.
    Be en kompis sjunga i kyrkan och bartendrarna sköter musiken under festen från baren.
    Min ring ska vara en slät guldring (ca 2000 .

• Kaksson

Vi gifte oss borgerligt, var 75 personer och allt som hade med bröllopet att göra kostade 30.000:- Vi gjorde inget själva mer än inbjudningarna och festprogrammen som vi skrev ut på skrivaren hemma, men har turen att bo i en mindre stad (35000 invånare). Vi har annars inga kontakter och vi fick endast hjälp från anhöriga och vänner som toastmasters och med att duka. All alkohol utom ölen i baren kom från systembolaget. Vi hade fördrink (flädercider, vodka och hallon), småplock på borden (oliver, kex, etc) innan medelhavsbuffén som var huvudrätt. Vin serverades till maten. Som dessert hade vi kaffe, kaka och avec. Bröllopstårtan var vanliga tårtor från konditori och till det hade vi mousserande vin. I baren serverades öl och vin. Framåt morgonkvisten hade vi vickning med korv och bröd.
    Min klänning hade en sömmerska sytt, min man hade en kostym han redan hade med nya "tillbehör". Köpte en "vanlig" bukett som brudbukett med de blommorna jag ville ha. Vi valde en enkel guldring likadan som förlovningsringen. Fotografen gav oss bilderna på CD så vi kunde fixa tackkort och förstoringar själva. Vi hyrde en lokal dit man fick ta med egen mat och dryck och där porslin fanns. Köpte servetter och ljus på IKEA och lånade ihop dukar. Ställde vinflaskorna på bordet och valde buffé för att minska personalkostnaderna. Dansade gjorde vi till dator och det var mycket uppskattat för då kunde de som var kvar och partajade längst själva välja vad de ville dansa till! Vi fick en glad och avslappnad festkväll tillsammans med våra gäster utan att ruinera oss vilket passade just oss jättebra!

• Flinga

Det som gäller är att kolla i sin bekantskapskrets och försöka lösa så mycket som möjligt med dem.

Din mammas arbetskompis kanske har en cool bil som kan hämta upp vid vigselplatsen?
    Din kusin kanske gifte sig förra året, vad hände med hennes brudklänning?
    Din kompis är alltid så fin i håret, hon kanske kan fixa till dig på bröllopsdagen?
    Din kompis pojkvän brukar alltid fotografera en massa, han kanske kan knäppa några bilder?
    Din moster är kanske grym på att baka tårtor?

Att engagera sina gäster behöver inte kännas som att man är snål. De flesta blir nog glada och stolta över att man uppskattar deras färdigheter såpass mycket att man vill använda sig av dem på sin stora dag.

Även små poster, som caketopper, bordsdekorationer, inbjudningskort, etc kan man tillverka själv.

Det kan bli extra allt, även om man har en tajt budget. Men fokusera på det som är viktigt för er och håll inne på det andra.

Ingen kommer att se vad du har för skor eller underkläder. Nästan ingen smakar någon skillnad om det är riktig champagne. En del av maten (har även varit med om att någon lagat all mat, men då kan man nog behöva lite hjälp från sina vänner) kan man laga själv om man har en hyrd lokal. Spriten kan vara till självkostnadspris och inhämtad billigt från Tyskland. Till exempel.

Svar på tråden Budget 30,000 - vad får vi?