• Förlovade

Budget 30,000 - vad får vi?

Ja vad får vi för de pengarna egentligen?

Vi har insett att bilden vi har av hur vi vill att vårt bröllop ska se ut inte stämmer riktigt överrens med vår budget! Vi kommer att ha ca 30.000 att lägga på bröllopet och då ska ALLT räknas in.

Vi kommer att vara ca 34 vuxna och 11 barn.

Vi vill inte gifta oss i kyrkan! Utomhus är mer vår stil, men det är ju själva festen och allt runtomkring som kostar. Festen har vi helst på ett mysigt ställe där folk även kan övernatta (för egen bekostnad).

Ni andra med ungefär samma budget - hur ser era planer ut?

• Svar på tråden Budget 30,000 - vad får vi?
  • l i s a

nyförlovad 3 juni!

Bra jobbat att få ihop en fest för 100 pers för de pengarna. Själv sitter jag och sliter mitt hår för att få ner budgeten lite från 70 000... Ursäkta TS att jag snor din tråd men jag måste fråga nyförlovad lite grejer

Hur många servicepersonal har ni? Vad får de i timmen? Fixar ni städning av lokalen själva? Hur ni gör mer bukett, hår, smink etc. är jag också nyfiken på! Allt drar iväg så jädrit ju!

• elja651

Lite fler tips:

-Sök på lägergårdar, vet inte var du bor, men här kommer ett exempel:
    www.svenskalager.se/svelag05/1024/sunda.htm
    Kan man hitta något liknande och låta gästerna betala 200:- för övernattning är det både billigt för dem och helt betalt för er.

-Skippa Tärna/Marshalk eller låt de ha på sig egna kläder. Kolla i så fall med tärnan vad hon har innan du bestämmer färgtemat, så kan ni ju matcha ändå.

-Buffet i all ära, men det går med trerätters också. Vi ska nog catra varmrätten och laga förrätt och annat själva. Allt ska kunna förberedas, så att ni inte behöver gåra nåt på er dag.

-Kolla skolor efter folk som kan hjälpa till. Både serveringspersonal, musiker och fotografer går att komma i kontakt med på så sätt som blir billigare.

-Ebay, jag har inte provat själv, men låter som ett av de absolut bästa tipsen här inne. De har ju massor av vackra brudklänningar, kolla deras säljare china-ekt.

-Hans kläder. Om han har en mörk kostym, så hyr bara väst och slips så ser det genast lyxigare ut.

Och precis som alla andra sagt, ta hjälp av dem ni känner. Lycka till!

• M.B.

30 000kr räcker en lång väg!
    Ni kan visst få precis allt ni önskar er, men själva grejen är bara att ni måste vara kreativa. Har varit på ett bröllop i slottsmiljö med många gäster som inte kostat mer än 10 000kr! Ja, det är sant! Allt går, bara man är kreativ och kan tänka utanför lådan.

• Linda 12/8-06

Vi är 42 vuxna och 11 barn. Vår budget ser ut så här:

*klänning (köpte en jättefin begagnad ) 1500:-
    * kostym plastrong, väst skjorta ca 1400:-
    *näbbkläder 2 flickor 800:-
    *ringar (köpte från Polen) 800:-
    * inbjudningar 800:-
    * alkohol från Tyskland 2400:-
    * hyra av bygdegård 1000:-
    * mat ca 4000:- köper köttfat och div. tillbehör medan svärmor gör pajer
    * tårta 1000:-
    * lite smycken och div. till tärna och bestman 500:-
    * smink, hårkam, tiara, bodyslimmer, trosor, strumpeband mm 250:-
    * bukett och 2 coursage 1400:-
    * dekorationer ca 500:-

14950:-

Vi har sparat in på:
    *inte köpt nya svindyra kläder
    *bränner egna skivor
    * inget trerätters
    * sprit från Tyskland
    * mor gör håret
    * sminkar mig själv
    * bröllopsresa har vi önskat oss i present
    * kolla Tradera och ebay!!!!
    * dekorationer mm har vi köpt på Gekås i Ullared
    * kolla med någon om de kan köpa smycken och ringar utomlands

Det går att fixa bröllop som inte ruinerar en men det krävs lite extra styrka att inte falla dit på alla fina annonser och annat man läser.

Lycka till!!!

• l i s a

M.B. 10 000 för ett slott... låter otroligt! Undra just om det bjöds på Euroshops ravioli?

Men helt klart att man kan dra ner på kostnader genom att binda bukett själv, köpa begagnat och låna grejer.

• picachu

det här fick vi för cirkus 20 papp: (40 pers)

lokal
    matråvaror
    sprit
    kläder
    styling
    trycksaker

Maten lagades av en bekant (buffé), foto skötte min bror, min andre bror hade musik, ringarna var de gamla, blommor plockades i naturen.

För de återstående 15 får ni säkert till alld det vi sparade in på!

• nyförlovad 3 juni

l i s a:

budgeten e ju lite preliminär. vi vet inte vad det blir för serveringspersonal än, men tänker antagligen höra oss för bland restaurangskolor, alternativt höra med min lillasyster och hans systerdöttrar, de är bara 15 så de kanske inte tycker att de e så kul att sitta o lyssna på en massa tal hela kvällen.

buketten tänkte jag fixa själv, ha en del torkat blandat med rosor. har börjat samla på mig grejer från andra buketter nu som ja tänker återanvända. rosor blir ju en liten kostnad men annars ska ja fixa resten från naturen.

frisyren tänker jag överlåta till min syssling som är nyutbildad frisör. möjligen kan hon hjälpa mig med sminkningen oxå, annars får min syster göra det (inte den 15-åriga utan en annan syster :)) jag har inte så höga krav på en avancerad sminkning, jag sminkar mig i princip inte alls till vardags.

vår budget är i snålaste laget så jag vet ärligt inte om vi grejar det, men jag hoppas. min klänning och min ring har vi tyvärr fått dra ner lite på för att komma undan billigare... *suck* men vi diskuterade pengafrågan häromdagen och det drar ju iväg så sjukt mycket, särskilt med resa och allt (resan är inte inräknad i min budget, men vi vill åka till thailand i 2 veckor så jag räknar med att det kommer kosta 20 000, m2b hävdar att det går att fixa det på 15 000, vi får väl se :))

• nyförlovad 3 juni

städning av lokalen tänkte vi be våra kära mödrar om lite hjälp med, plus göra det själva. kan tillägga att vi hade inte tänkt ha vår bröllopsnatt direkt efter festen. istället tänkte vi, som jag fått tips om tidigare här på bt, åka hem o sova i våra egna sängar efter festen, och sedan dagen efter ta in på ett mysigt hotell och ha lite romantiskt firande av att vi är nygifta.

• l i s a

Tack nyförlovad 3 juni! Jag hade också tänkt göra buketten själv. Jag ska köpa nejlikor (finns så himla fina nu!) och göra en rund liten bukett. Räknat med att den kommer gå på max 200. Sminka mig tänker jag också göra själv... städning vill jag leja bort men jag kanske får tänka om. Någon bröllopsnatt på hotell skulle verkligen vara bortkastade pengar på oss tror jag. Får vi som vi vill kommer vi kalasa in på morgonkvisten och då är det ju inte lönt att sova på hotell! Ja, ja... får se om vi kan komma på något annat att spara in på.

• E-tuna

Ts...du skrev att hur ni ville att erat bröllop skulle se ut och vad eran budget tillät inte gick ihop...så är det säkert för många inkl. mig själv.
    Däremot så är det inte samma sak som att bröllopet på något vis blir sämre, mindre kul eller opersonligt.
    Med rätt prioriteringar så kan du få ett bröllop för er budget...fundera ut vad som är viktigast, vad ni verkligen inte vill vara utan...
    Försök ta emot den hjälp du kan få och var heller inte rädd att be om hjälp.
    Lycka till och ta det lugnt, jag lovar dig att du dagen efter kommer att vara nöjd!

Svar på tråden Budget 30,000 - vad får vi?