• mjukglassen

Hur gör jag?

Jag har ca 15 kilos övervikt & vill gå ner & få en perfekt smal kropp med små små tighta lår/axlar osv.
    Dietar jag ner mig till min idealvikt nu & sen börjar styrketräna 3 dgr/veckan elr ska jag börja dieta & styrketräna samtidigt? Ngn sa till mig en gång att man inte kan tappa i fettvikt & öka i muskelmassa på samma gång?

Förvirrad.. Hur gör man?? =-O

• Svar på tråden Hur gör jag?
  • mjukglassen

pickolina Märkligt då jag upplevde att allt mitt försvann då jag inte åt ngt fett som sagt. Jag åt däremot massa kolhydrater

• pickolina

Det är svårt att svara på för det där är en balansgång....

Det "bästa" sättet är att äta rätt och träna både kondition och styrka... Om man gör det på rätt sätt så kan man rasa i vikt snabbt men den balansen kan vara svår att hitta om man inte riktigt vet vad man gör och då kommer viktnedgången ta längre tid....

Å det är därför folk tar till "desperata" och mindra bra varianter... Som att hårdbanta och när man sedan nått sitt mål ändra sitt liv och leva hälsosamt, vilket de flesta misslyckas med!

• pickolina

Men det handlar alltså inte om att äta MSSOR av fett... Men att äta för lite nyttigt fett försämrar resultaten. Det säger inte att man inte kan nå resultat på andra sätt men man skulle nå bättre resultat med rätt mängd bra fetter....

Jag vet många som rasat i vikt, som precis som du, försökt ta bort fettet ur kosten helt...ofta får de dock ett ÄNNU bättre resultat när de ökar fettintaget...MED BRA FETTER!... Så som jag skrev innan, att du fick ett bra resultat säger ingenting eftersom du inte kan jämföra det med om du gjort annorlunda... ;)

Fettet släpper lättare och snabbare från kroppen om man äter rätt mängd rätt fetter....

• mjukglassen

pickolina Får jag fråga hur du lever/väger? Nyfiken.

• pickolina

Jag är 164cm och min normalvikt som vuxen låg på ca 50kg. Alltid varit vältränad..

Nu har jag varit sjukskriven i 4år och levt extremt inaktivt och ätit dåligt under denna tid så just nu väger jag strax över 70kg och är väldigt otränad...

Så jag har oxå en kamp framför mig.. Försöker rätta till mina matvanor, komma igång med motionen osv... Vill kanske inte gå ner till 50kg igen med tanke på att det räknas som undervikt men i alla fall till 60kg kanske...

Min far är SAFE-utbildad instruktör + att jag själv arbetat på gym... Så jag har spenderat mycket tid i den typen av miljö och runt den typen av människor och man har ju snappat upp en del under åren...

Men det är alltid svårare att tillämpa det i praktiken....oavsett vad man vet rent teoretiskt...

Då jag dessutom har en jobbig relation till mat så är den kampen extra svår....

Men jag är ganska säker på att jag kommer att nå mitt mål...ju friskare jag blir desto lättare blir det....

• mjukglassen

pickolina Jag har också en jobbig relation med maten. Man VET vad man borde men mår inte helt bra av den normala livsstilen när man har en liten störning.

• pickolina

Nej det är tufft... Det spelar liksom ingen roll vad huvudet vet, vad förnuftet och logiken säger.... Jag lyckades dock hålla vikten trots ätstörning men sedan föll jag in i tröstätandet och inaktiviteten... Eftersom jag inte jobbat heltid på många år så har jag ju ofta inte ens gått utanför dörren... Å då är det ju klart att kilona smyger på... Var uppe i 80kg men lyckades vända det sedan... Vilket innebär att jag gick upp ca 1kg/månad konstant i 3år.... :( Hemskt!

• mjukglassen

pickolina
    *kramar om*
    Vet precis hur det är...periodare... Jag vet tex att det bästa vore att äta bra & träna..hälsosamt liksom. Men så har jag den där extrem-grejen i mig att jag vill göra det så mkt som möjligt, inte äta mer än nödvändigt..sen kommer de där hets-attackerna som ett brev på posten vissa dagar....då känns det som att äta är det enda jag kan göra just då. Hur sjutton kommer man ur det?

• pickolina

Ja du, det är en bra fråga..väldigt bra fråga... Tyvärr har jag inget bra svar. Jag försöker själv att inte falla i fällan allt-eller-inget. Att inte försöka leva för strikt och att inte vara så hård mot mig själv om jag slarvar osv... Det hjälper men det är ju ingen magisk lösning direkt. Det lär nog vara en evig kamp, mer eller mindre.... :(

Tack för kramen, skickar en stor tillbaka... *KRAM* :)

• mjukglassen

allt eller inget, exakt sån är jag... har jag haft en bra/nyttig period & råkar ut för en "hets" då fortsätter jag liksom äta onyttigt/svulla resten av den dagen sen..som ett tvång. Varför inte bara tänka "oj nu åt jag för mkt" & sen se det som att det är nog?! förstår inte hur man själv fungerar.

• pickolina

Psyket är komplicerat och underligt!..

Svar på tråden Hur gör jag?