• Vackra

P-stav, hur är Eran mens??

Hejsan alla...

Jag satte in en P-stav för nästan precis ett halvår sedan... Och barnmorskan sa att mensen kommer att upphöra helt efter MAX ett halvår... Under tiden av detta havåret så har jag haft det hemskt! Typ mens i 20 dagar och sen 1 dag utan och sen mens i 15-16 dagar igen, 3 dar utan och sen mens osv osv... Och nu har det gått ett halvår, sm jag längtat så himla mycket efter!! Jag har fortfarande mens, och det är klart, den upphör ju inte EXAKT på datumet efter ett halvår..

Men så har jag hört av andra att dom har haft mellanblödningar/mens även efter 1-2 år typ...

Hur har ni som har p-stav eran mens efter halvårets gång???

• Svar på tråden P-stav, hur är Eran mens??
  • fröken Inghamn

Tror du läste lite fel. Jag berättade bara hur det var för mig. NÅgon frågade om det är farligt att blöda så som jag gjorde. Det är det ju. Men så blir det bara för vissa.

Sedan sa jag att man inte ska behålla ett preventinmedel som man mår dåligt av. Det betyder ju inte att alla ska springa till doktorn och slita ut sina p-stavar. För de kroppar som reagerar positivt är det ju ett jätte bra p-medel.

Jag kan ju berätta vad jag använder nu för tiden. Jag tar P-pillret yasmin. För mig har det funkat väldigt bra. Mina tuttar växte från B till C. Min kompis trodde jag hade opererat mig. Ganska coolt. Men gå inte och skaffa yasmin bara för tuttarnas skull. Det kanske inte funkar så för alla.

• KatarinaT

fröken Inghamn
    Nja, jag sa ju att jag inte störs av det =)

• fröken Inghamn

Okej, då ber jag om ursäkt. jag menade inget illa.

• KatarinaT

fröken Inghamn
    Äh, det är väl inget att be om ursäkt för! Jag förklarade ju bara hur jag menade...

• fröken Inghamn

Okej, då lägger vi ner det nu. okej?

• pickolina

Om man läser om de preventivmedel som innehåller gestagen/gulkroppshormon, dvs p-stav, p-spruta, hormonspiral och mini-piller så är det vääääldigt individuellt hur dessa påverkar mensen. Vissa får ingen mens alls, vissa får väldigt lite och väldigt sällan (ofta oregelbundet) och vissa får problem med väldigt mycket blödningar....

Om din barnmorska sa så borde du byta barnmorska för hon vet över huvud taget inte vad hon pratar om, en del slutar ha mens men absolut inte alla och att säga så är rent ut sagt helt uppåt väggarna felaktigt. Det kan man ju tom läsa sig till på internet så en BM som inte är medveten om detta eller ger en sådan felaktig information kan man ju undra om inte hon borde byta yrke!

• pickolina

Men sedan blir jag lite konfunderad.... Min BM och gynekolog säger att man ska testa mini-piller INNAN man sätter in tex en p-stav...för då vet man hur kroppen reagerar på hormonet innan man sätter in en stav. Det är ju som sagt mycket enklare att sluta med ett piller än att ta ut en stav....

Tycker det verkar konstigt att inte alla arbetar så. Sätta in en stav, ta en spruta eller sätta in spiral utan att ens testa om det fungerar för en...vilket man kan genom att äta mini-piller som innehåller samma hormon. Pillerna behöver man ju bara stå ut med till en början, under "test-perioden"....

• pickolina

KatarinaT

Oki...tyckte dock inte att det var helt klart då de skriver P-PILLER och inte mini-piller, vilket är två skilda saker...men men....

• pickolina

De kanske kallar alla för p-piller så klart...eftersom det är vad de är...kominerade och mini...

Hmmm... Ja det svarar ju på min ena fråga men inte hur någon kan vara så "dum" och säga att ALLA slutar ha mens efter 6mån med p-stav.

• Vackra

Hm.. ja ni.. jag har ätit mini-piller tidigare och hade oregelbunden mens och mellanblödningar rätt ofta tyärr... =(
    Och jag sa till min barnmorska det också men hon nämnde inget om att den kunde bli liknande...
    Jag är verkligen verkligen besviken på att hon inte informerat mig bättre! Speciellt eftersom jag är VÄLDIGT (!!) nålrädd, och det är ju Inte en LITEN nål man får in i sig precis! Jag ska ge det ett tag till och blir det inte bättre nåt så ska jag kolla upp vad det finns för andra bra alternativ...! Tack alla för era svar!!!! :)

• ikaika

alla mini piller är ju inte heller likadana! åt miniPe och dom krånglade nästan hela tiden, dom funkade bra i ca 6 månader sen kom krånglet! långa rikliga blödningar som kom tätt!! dock har jag ärvt ett väldigt högt blodvärde så det var inget som påverkade mig så mycket...mest psykiskt...de e ju inte så kul att gå runt å blöda....:( bytte till cerazette som funkar kanonbra på mig!!! går ca 3-5 månader mellan blödningarna som är så små att det räcker med trosskydd, kommer knappt nåt i dom heller! så jag tror nog att p-stavar kan ge väldigt olika reaktioner beroende på vilka minipiller man äteit!

• pickolina

Självklart.. Om man ska testa mini-piller innan man tex sätter in p-stav så ska man ju testa ett mini-piller med samma typ av hormon. Det finns ju som sagt olika typer av gestagen/gulkroppshormon.

• meb

Har inte läst hela tråden men så här var det för mig:
    Satte in den våren 2004. Hade ett par dagar jag blödde under första halvåret sedan har jag inte blött en enda gång på två år. Nu i sommar blödde jag minimalt under två veckors tid men det har gått över nu.
    P-stav är fantastiskt när det funkar!

• Kalar

Har haft P-stav i totalt 5 år (bytte stav efter 3 år) och jag blödde några dagar i början men har jag inte blött sedan dess. Helt underbart!

Vet inte hur jag ska "stå ut" den dagen vi ska börja skaffa barn och jag måste ta ur min stav

Svar på tråden P-stav, hur är Eran mens??